خود را برای پنج سال گرمتر از گرم آماده کنید!

خود را برای پنج سال گرمتر از گرم آماده کنید!

گرمایش جهانی ناشی از فعالیتهای بشر و همینطور جهش طبیعی دمای سطح زمان، دست به دست هم خواهند داد تا 5 سال آینده به شکل بی‌سابقه‌ای گرم باشد. این نتیجۀ تحقیقی است که روز سه شنبه منتشر شد.

کد خبر : ۶۱۵۷۱
بازدید : ۱۴۴۱
خود را برای پنج سال گرمتر از گرم آماده کنید!
فرادید | گرمایش جهانی ناشی از فعالیتهای بشر و همینطور جهش طبیعی دمای سطح زمان، دست به دست هم خواهند داد تا 5 سال آینده به شکل بی‌سابقه‌ای گرم باشد. این نتیجۀ تحقیقی است که روز سه شنبه منتشر شد.

به گزارش فرادید به نقل از AFP، در این گزارش که در Nature Communications به چاپ رسیده، آمده است که تاثیر مضاعف تغییرات اقلیمی و همچنین آنچه که تغییرات طبیعی معروف است، احتمال اینکه "رویدادهای شدیداً گرم" در آبهای سطحی اقیانوس روی دهد را دو برابر خواهد کرد، و این موضوع زمینه‌ساز طوفان و گردبادهای زیادی خواهد شد.

فلوریان سولچ، پژوهشگر این تحقیق و یک دانشمند اقلیمی از دانشگاه برست فرانسه، می‌گوید: "این مرحلۀ گرم در حال تقویت تغییرات اقلیمی دراز مدت است. پیش بینی می‌شود تا این مرحلۀ خاص حداقل پنج سال به طول بیانجامد."

میانگین دمای سطح زمین همواره نوسان داشته است.

طی یک میلیون سال گذاشته، هر 100000 سال عصرهای یخبندان و دوره‌های بسیار گرمتر از امروز، به توالی روی داده‌اند.

اما طی 11000 سال گذشته، این تغییرات بسیار متعال بوده‌اند، این موضوع به گونۀ ما اجازۀ شکوفایی داد.

تغییرات اقلیمی حاصل از فعالیتهای بشر، که ناشی از ورود میلیاردها تن گاز گلخانه‌ای به جو زمین است، و عمدتاً در یک قرن گذشته صورت گرفته است، امروز ورای این تغییرات کوچک قرار گرفته و به تنهایی بدل به یک تهدید جدی شده است.

جدا کردن تاثیرات آلودگی کربنی و تغییرات طبیعی، از دیرباز دانشمندانی را که سعی کرده‌اند تاثیر تغییرات اقلیمی را برای گردبادها، خشکسالی‌ها، سیل و دیگر موارد آب و هوای وخیم، اندازه گیری کنند را به خود مشغول داشته است.
خود را برای پنج سال گرمتر از گرم آماده کنید!

گرمایش طبیعی و تغییرات حاصل فعالیتهای بشر

سولچ و همکارانش روشی متفاوت برای رفتن به سراغ این مسئله انتخاب کردند.

آنها ابتدا روی نوسانات طبیعی تمرکز کردند که اغلب دانشمندان اقلیم شناسی آن را "نویز" می‌دانند که ردپای تغییرات اقلیمی را مخدوش می‌کند.

در مرحلۀ دوم، آنها به جای استفاده از مدل‌های جامع اقلیمی که پیش‌بینی‌های درازمدت انجام می‌دهند، رویکرد آماری‌ ساده‌شده‌ای را به کار بستند.

سلوچ می‌گوید: "ما سیستمی برای پیش بینی تغییرات طبیعی چندساله (یا کوتاه مدت) در اقلیم تدوین کردیم. برای بازۀ میان 2018 تا 2022 یک ناهنجاری یافتیم که تاثیر آن برابر با گرمایش بشری است."

به بیان دیگر، گرمایش طبیعی طی پنج سال آینده، تاثیری همسان با تغییرات اقلیمی ایجاد شده توسط بشر خواهد داشت.

پیش بینی‌ می‌شود که احتمال موج گرمای دریایی یا دیگر "رویدادهای گرمایشی" اقیانوسی تا 150 درصد افزایش یابد.

روش جدید که نام پروکست (PROCAS: PRObabilistic foreCast) بر آن گذاشته شده، با رکوردهای دمایی پیشین آزمایش شده، و دقت آن حداقل به اندازۀ مدلهای استاندارد است.

این روش را می‌توان ظرف چند ثانیه روی لپ تاپ به کار گرفت، در حالی که روشهای دیگر نیازمندها هفته‌ها محاسبه توسط ابررایانه‌ها هستند.

سولچ می‌گوید: "این روش امکان انجام پیش‌بینی‌های اقلیمی را در اختیار پژوهشگران بیشتری می‌گذارد، به خصوص در کشورهایی که دسترسی به ابررایانه‌ها آسان نیست."

این پژوهشگران دنبال این هستند که سیستم‌شان را به گونه‌ای تطبیق دهند تا بتواند پیش‌بینی‌های در سطح منطقه‌ای انجام دهد و علاوه بر دما، بتواند میزان بارندگی و روندهای خشکسالی را تخمین بزند.

توافقنامه اقلیمی پاریس خواهان حفظ گرمایش جهانی زیر 2 درجۀ سانتیگراد، و ترجیحاً حداکثر تا 1.5 درجه سانتیگراد شده است.

با روندهای کنونی، اما، زمین تا پایان این قرن حداقل دو برابر این میزان گرمتر خواهد شد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید