انفجار هولناک گاز شهری جان ۱۰ نفر را گرفت

انفجار هولناک گاز شهری جان ۱۰ نفر را گرفت

عقربه‌های ساعت به ۶ صبح نرسیده بودند که ناگهان صدای انفجاری مهیب، چندین ساختمان را روی ساکنان آن فرو ریخت و به تلی از آهن و آجر پاره تبدیل کرد. اهالی کوچه یک متری در خیابان پورسینای شهرک شهید رجایی، در حالی زیر «آوار مرگ» دفن شدند که هنوز در «خواب» شبانگاهی بودند.

کد خبر : ۶۱۸۱۴
بازدید : ۱۵۰۶
انفجار هولناک گاز شهری جان ۱۰ نفر را گرفت
سیدخلیل سجادپور | انفجار مهیب گاز شهری در شهرک شهید رجایی مشهد درحالی فاجعه غمباری را رقم زد که ۱۰ نفر در این سانحه هولناک جان باختند و پنج تن دیگر نیز مصدوم شدند.
عقربه‌های ساعت به ۶ صبح نرسیده بودند که ناگهان صدای انفجاری مهیب، چندین ساختمان را روی ساکنان آن فرو ریخت و به تلی از آهن و آجر پاره تبدیل کرد. اهالی کوچه یک متری در خیابان پورسینای شهرک شهید رجایی، در حالی زیر «آوار مرگ» دفن شدند که هنوز در «خواب» شبانگاهی بودند.
شدت انفجار به حدی بود که حدود ۱۵ منزل در اطراف محل حادثه خسارت دید. اهالی محل که ابتدا تصور می‌کردند زلزله مهیبی رخ داده است، پا برهنه به داخل کوچه و خیابان گریختند. وقتی خواب از سر اهالی این کوچه پرید و متوجه شدند که انفجار موجب ریزش چند ساختمان شده است، بلافاصله با اورژانس و نیرو‌های امدادی تماس گرفتند.
ببینید: تصاویر/انفجار منزل مسکونی در مشهد با گزارش شدت حادثه، این احتمال وجود داشت که تعداد زیادی از شهروندان، زیر خروار‌ها خاک مانده باشند. به همین دلیل خودرو‌های اورژانس و آتش نشانی یکی پس از دیگری آژیرکشان وارد خیابان پورسینا شدند، اما کوچه یک متری، آن قدر باریک بود که نیرو‌ها به زحمت برانکار‌ها را می‌توانستند به محل حادثه ببرند!
انفجار هولناک گاز شهری جان ۱۰ نفر را گرفت
هنوز لحظاتی از وقوع انفجار نگذشته بود که جمعیت زیادی در محل حادثه تجمع کردند و برخی از آنان تلاش می‌کردند تا تصاویر و فیلم‌هایی از این سانحه دلخراش ثبت کنند. این در حالی بود که آدم‌های زیادی زنده زنده زیر خروار‌ها خاک و سیمان و آجر دفن شده بودند و «زمان طلایی» برای نجات آنان از بین می‌رفت.
نیرو‌های آتش نشان نیز که نمی‌توانستند تجهیزات امدادی را از کوچه باریک به محل حادثه ببرند، به ناچار با وسایل اولیه مانند بیل و کلنگ به امدادرسانی پرداختند. اجساد قربانیان این سانحه دلخراش که یکی پس از دیگری از دل آوار بیرون کشیده می‌شد، رقت انگیزترین صحنه‌هایی را رقم می‌زد که بر اثر سهل انگاری و بی احتیاطی رخ داده بود!
امدادگران آتش نشانی با مهار دیوار‌های اطراف تلاش می‌کردند از وقوع حوادث دیگر جلوگیری کنند، اما به دلیل شدت حادثه به ناچار از امدادرسانان هلال احمر نیز یاری جستند. دقایقی بعد نیرو‌های هلال احمر با استفاده از «سگ‌های زنده یاب» وارد محل شدند و به جست و جوی مصدومان پرداختند.
انفجار هولناک گاز شهری جان ۱۰ نفر را گرفت
در نهایت پیکر‌های زنان و مردان و کودکان خردسال در حالی از زیر آوار بیرون می‌آمد که زنان و مردانی از اهالی محل نیز به کمک نیرو‌های امدادی آمده بودند.
با حضور گسترده نیرو‌های انتظامی که به فرماندهی سرهنگ آقابیگی (رئیس پلیس مشهد) هدایت می‌شدند وضعیت محل حادثه آرامش خود را بازیافت تا نیرو‌های امدادی بتوانند با سرعت بیشتری به امدادرسانی بپردازند. شایعات زیادی از زبان مردم شنیده می‌شد چرا که شدت انفجار به حدی بود که فقط گرد و خاک و آوار می‌دیدند.
برخی احتمال می‌دادند در منزل مسکونی مواد محترقه وجود داشته است، اما اظهارنظر قاضی حیدری (معاون سیاسی و امنیتی دادستان مرکز خراسان رضوی) به این شایعات پایان داد و مشخص شد که انفجار گاز شهری عامل اصلی وقوع این حادثه تاسف بار بوده است.
در همین حال قاضی ویژه قتل عمد مشهد که با توجه به اهمیت ماجرا در محل حادثه حضور یافته بود گفت: حادثه مذکور قبل از ساعت ۶ صبح رخ داد و همه نیرو‌های امدادی تلاش ویژه‌ای داشتند تا خسارت‌های جانی و مالی را به حداقل برسانند.
قاضی کاظم میرزایی افزود: با صدور دستورات قضایی، کارشناسان نظام مهندسی، آب و برق و گاز و ... نیز در محل حضور یافتند تا این حادثه از همه جوانب مورد بررسی‌های دقیق کارشناسی قرار گیرد.
قاضی شعبه ۲۱۱ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد خاطرنشان کرد: باریک بودن کوچه محل حادثه، امدادرسانی را با مشکل مواجه کرد، اما با این وجود نیرو‌های امدادی از همه ظرفیت‌ها و امکانات موجود استفاده کردند. وی اضافه کرد: یکی از منازلی که به کلی تخریب شد طی دو روز گذشته تخلیه شده بود و یکی از احتمالاتی که قابل بررسی است و باید مورد توجه قرار گیرد همین موضوع است تا مشخص شود که نشت گاز شهری به طور دقیق از کدام قسمت یا منزل مسکونی دیگر رخ داده است.
انفجار هولناک گاز شهری جان ۱۰ نفر را گرفت
قاضی ویژه قتل عمد با تاکید بر این که پرونده این فاجعه به طور ویژه مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: فعلا دستوراتی برای ایمن سازی محل، شناسایی هویت قربانیان حادثه و همچنین بررسی‌های کارشناسی صادر شده است تا بعد از آن به دیگر ابعاد ماجرا پرداخته شود و در صورتی که قصور و سهل انگاری از سوی هرکس یا هر دستگاهی رخ داده باشد با آن برخورد قاطعی خواهد شد.
رئیس اداره حوادث و مدیریت بحران دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز درباره آخرین وضعیت مصدومان و جان باختگان این سانحه دلخراش به خراسان گفت: اگرچه در برخی از خبرگزاری‌ها تعداد جان باختگان این حادثه ۱۱ تن اعلام شده است، اما طبق بررسی‌های مرکز فوریت‌های پزشکی تاکنون ۱۰ نفر در این حادثه جان خود را از دست داده اند.
بخوانید: فداکاری در آغوش مرگ! شهرام طاهرزاده افزود: شش مرد و چهار زن از قربانیان این حادثه هستند و پنج مصدوم نیز در مرکز درمانی شهید کامیاب مشهد بستری شده اند. وی اضافه کرد: مصدومان ابتدا به نزدیک‌ترین مراکز درمانی، انتقال یافتند که پس از انجام اقدامات اولیه درمانی به مرکز تخصصی منتقل شدند.
طاهرزاده خاطرنشان کرد: همزمان با اعزام هشت آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس در ساعت ۱۷:۴۷ صبح دیروز به محل حادثه، ۲۰ تن از کارشناسان و نیرو‌های امدادی اورژانس نیز عازم محل شدند و تا پایان عملیات امدادرسانی در محل حضور داشتند تا در صورت بروز هرگونه حادثه احتمالی دیگر به امداد رسانی بپردازند.
وی سن کشته شدگان را از یک تا ۵۹ سال بیان کرد و گفت: چهار زن و یک مرد نیز بستری هستندکه یکی از آنان در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار گرفته است.
منبع: روزنامه خراسان
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید