تاثیر نور خورشید بر سلامتی

تاثیر نور خورشید بر سلامتی

همیشه نکات مختلفی در مورد خورشید و تاثیر آن بر روی بدن گفته شده است. تاثیرات منفی اشعه ماورای بنفش بر روی پوست و ایجاد سرطان یکی از نکات منفی نور خورشید است که افراد را برای استفاده از انواع کرم ضد آفتاب و پیشگیری از مشکلات احتمالی ترغیب می‌کند.

کد خبر : ۶۳۲۷۷
بازدید : ۲۵۵۲
همیشه نکات مختلفی در مورد خورشید و تاثیر آن بر روی بدن گفته شده است. تاثیرات منفی اشعه ماورای بنفش بر روی پوست و ایجاد سرطان یکی از نکات منفی نور خورشید است که افراد را برای استفاده از انواع کرم ضد آفتاب و پیشگیری از مشکلات احتمالی ترغیب می‌کند.
تاثیر نور خورشید بر سلامتی
یکی دیگر از مسائلی که در مورد نور خورشید گفته می‌شود، نیاز به آن برای جذب ویتامین دی است، البته این نکته از تأثیرات مثبت نور خورشید محسوب می‌شود. باید بدانید که نور خورشید تأثیرات مختلفی بر زندگی و بدن دارد که شاید حتی هرگز در مورد آن چیزی به گوشتان نخورده باشد.

۱. قرمزی پوست بدن
اگر برای سال‌ها بدون محافظت از پوست، در معرض نور خورشید قرار گرفته باشید، رنگ پوست بدن تغییر پیدا می‌کند و به رنگ قرمز متمایل می‌شود. با افزایش سن نور خورشید باعث نازک شدن پوست می‌شود، ساختار‌های اطراف رگ‌های خونی را شل می‌کند و موجب منبسط شدن آن‌ها می‌شود به همین دلیل است که لکه‌های قرمز و قهوه‌ای روی پوست به وجود می‌آید که اغلب هم روی گونه‌ها و گردن مشاهده می‌شود.
به گفته متخصصین همه ساختار‌های پوست می‌توانند ذوب شوند و حالت طبیعی خود را از دست بدهند. در فرآیند ذوب شدن، کلاژن پوست پخش می‌شود و به رگ‌های خونی اجازه می‌دهد که از سطح دیده شوند. متأسفانه این حالت برگشت‌ناپذیر است.
تاثیر نور خورشید بر سلامتی

۲. خواب بهتر شبانه
بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ در دانشگاه کلورادو انجام شد، مشاهده شده است که نور طبیعی خورشید ریتم شبانه‌روزی بدن یا همان ساعت بیولوژیکی داخلی را تنظیم می‌کند و موجب متعادل شدن چرخه خواب می‌شود. طبق این مطالعه، برنامه طبیعی خواب شما با زمان طلوع خورشید و غروب آن منطبق است.
تاثیر نور خورشید بر سلامتی
زمانی که به طور معمول خود را در معرض تور خورشید قرار دهید، بدن شما به درستی می‌تواند ساعت داخلی خود را تنظیم کند تا به چرخه نور طبیعی نزدیک‌تر شود و می‌توانید به خواب شبانه از این دید نگاه کنید که برای روز بعد انرژی کافی را به شما بازگرداند.

۳. حس و حال بهتر
تحقیقات نشان می‌دهند خورشید از نظر شیمیایی می‌تواند لبخند روی صورت شما به وجود آورد. بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ در دانشگاه پزشکی هاروارد و بیمارستان عمومی ماساچوست انجام گرفت، نور خورشید با آزاد کردن مواد شیمیایی در بدن برای داشتن حال خوب مانند بتا اندورفین در ارتباط است، این ماده زمانی که فعالیت بدنی و ورزش نیز انجام بگیرد از بدن ترشح می‌شود. این ماده بر احساس خوب و شادی تأثیر سریع دارد.
البته همین نکته هشدار می‌دهد که اگر فرد برای مدت طولانی در معرض نور خورشید قرار بگیرد، ممکن است نوعی اعتیاد به خورشید را در او به وجود بیاورد.

۴. افزایش سطح ویتامین دی
همه افراد می‌دانند که گذراندن وقت در محیط خارج از خانه روشی خوب برای جذب ویتامین دی است. مطالعات مختلف بر این نکته تأکید دارند که یکی از مزیت‌های قرار گرفتن در نور خورشید، افزایش سطح ویتامین D. موجود در اشعه ماورای بنفش است که باعث کاهش احتمال ابتلا به بیماری مالتیپل اسکلوروزیس یا ام اس، پوکی استخوان و حتی آنفولانزا و سرماخوردگی می‌شود. البته گفته می‌شود نور زیاد خورشید می‌تواند نتایج مورد انتظار را برعکس کند و سطح ویتامین را پایین بیاورد.
تاثیر نور خورشید بر سلامتی
زمانی که نور خورشید به پوست برخورد می‌کند، مانند یک واکنش شیمیایی ویتامین دی اولیه را به ویتامین دی تبدیل می‌کند و قطعاً این واکنش مفید است. ولی برخی دیگر از مطالعات نشان می‌دهند که نور زیاد خورشید در یک روز این واکنش را در جهت وارونه انجام می‌دهد.

۵. مشکلات چشمی
در بسیاری از افراد مشکلات چشمی و دید، عارضه‌ای که با بالا رفتن سن اتفاق می‌افتد و متأسفانه اجتناب‌ناپذیر است، ولی مطالعات نشان می‌دهند که نور خورشید می‌تواند این مشکلات را بدتر و شدیدتر کند و این اتفاق در افراد بالای ۴۰ سال بیشتر پیش می‌آید.
طبق تحقیقی گه در سال ۲۰۱۱ در دانشگاه فوردهام انجام شد، اشعه ماورای بنفش که باعث آسیب پوستی می‌شود، می‌تواند چشم‌ها را نیز دچار آسیب و مشکل کند و احتمال ابتلا به آب مروارید را نیز افزایش دهد و در موارد حاد، این مشکل می‌تواند به کوری کامل تبدیل شد. برای پیشگیری از هرگونه مشکل چشمی به دلیل نور خورشید، از عینک آفتابی استفاده کنید.

۶. کهیر‌های پوستی
در افرادی که به مشکل پوستی بثورات نوری پلی مورفیک یا جوش نوری چندشکلی دچار هستند، زمانی که در معرض نور خورشید قرار گیرند، به سادگی دچار کهیر می‌شوند. واکنش قرمز و خارش‌آور ممکن است در هر قسمت از بدن و در عرض چند دقیقه تا چند ساعت بعد از قرار گرفتن در نور خورشید ایجاد شود.
تاثیر نور خورشید بر سلامتی
در آلرژی‌های شدیدتر، نوعی بیماری به نام پورفیری ایجاد می‌شود که به عنوان بیماری گرگینه یا ومپایر شناخته می‌شود. در این شرایط که به دلایل ژنتیکی یا مشکلات کبدی ایجاد می‌شود، پوست با نور خورشید به شکل حبابی و تاول ورم می‌کند. خوشبختانه این بیماری آزاردهنده نادر است و افراد بسیار کمی را مبتلا می‌کند.

۷. پیری پوست
بسیاری از علایم پیری پوست در افراد، به دلیل خورشید به وجود می‌آید. در اغلب موارد چین و چروک و نقاط قهوه‌ای رنگ پوست موجب می‌شود فرد از آنچه هست پیرتر به نظر برسد. به گفته متخصصین تغییرات ساده‌ای در سبک زندگی مانند به کار بردن کلاه و آفتاب‌گیر و استفاده از کرم‌های ضد آفتاب، تأثیر بسیاری خواهند داشت.

۸. درمان جوش صورت
نور خورشید به میزان کم و محدود می‌تواند به درمان برخی از مشکلات پوستی مانند آکنه و پسوریازیس کمک کند. به طرز عجیبی روشی که باعث درمان می‌شود، روشی است که باعث ایجاد سرطان پوست هم می‌شود! خورشید سیستم ایمنی سطح پوست را تضعیف می‌کند و باعث ضعیف شدن خط دفاعی در برابر سرطان می‌گردد، در ادامه این روند شانس گسترش ملانوم بدخیم پوستی افزایش می‌یابد.
با این حال مشکلاتی مانند آکنه، جوش صورت و پسوریازیس پوستی به دلیل فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی به وجود می‌آیند و اگر بتوان تا حدی قدرت سیستم ایمنی را کاهش داد، می‌توان به درمان این مشکلات هم کمک کرد. البته متخصصین به شما هشدار می‌دهند که به طور کامل برای درمان بیماری خود به نور خورشید اعتماد نکنید، چون قرار گرفتن بیش از اندازه زیر نور آفتاب می‌تواند موجب ابتلا به سرطان پوست گردد.

۹. لکه‌های قهوه‌ای رنگ روی پوست
دفعه بعدی که از نوشیدن لیموناد در فضای بیرون لذت می‌برید، سعی کنید که آن را از پوست خود دور نگه دارید، چون در غیر این صورت ممکن است در عرض چند هفته به لکه‌های قهوه‌ای رنگ دچار شوید. گفته می‌شود زمانی که پوست خود را زیر نور خورشید در برابر برخی میوه‌ها، گیاهان و حتی عطر‌های خاص میوه‌ای قرار می‌دهید، ممکن است لکه‌های قهوه‌ای درست در محل تماس پوست با میوه پدید آید. خوشبختانه این وضعیت بدون ضرر است و خودش در عرض چند ماه درمان می‌شود.

۱۰. طول عمر بیشتر
بر اساس مطالعات اخیر، دوری از خورشید درست مانند مصرف سیگار، برای طول عمر شما مضر است. این مطالعه که بر روی ۳۰ هزار زن سوئدی در طول ۲۰ سال انجام شده است، نشان می‌دهد امید به زندگی در افرادی که از نور خورشید دوری می‌کرده‌اند، ۲.۱ سال کمتر از افرادی است زمان زیادی را در فضای آزاد سپری کرده‌اند. زنانی که مدت زمان بیشتری در معرض نور خورشید قرار گرفته‌اند، در ریسک کمتری از ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، ام اس و بیماری‌های قلبی قرار گرفته‌اند.
برای افرادی که دوست دارند ساعاتی را در زیر نور خورشید بگذرانند، این نکته خبر خوبی است، ولی باید به یاد داشته باشید نور زیاد خورشید ریسک سرطان پوست را هم افزایش می‌دهد. با استفاده از کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی، کلاه‌های لبه‌دار و لباس‌های آستین‌دار و بلند می‌توانید از مضرات احتمالی دوری کنید.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید