آیا خانه هوشمند می‌تواند زندگی را راحت‌تر کند؟

آیا خانه هوشمند می‌تواند زندگی را راحت‌تر کند؟

تفاوت اصلی خانه‌های هوشمند با خانه‌های معمولی در این است که همه وسایل در خانه‌های هوشمند به یکدیگر متصل هستند و با یک دستگاه مرکزی کنترل می‌شوند. کنترل آب‌وهوا، چراغ‌ها، لوازم، قفل‌ها و انواع مختلفی از دوربین‌ها و مانیتورها، یخچال، ماشین لباسشویی و ظرفشویی، اجاق‌گاز و... می‌توانند به خانه‌های هوشمند و خودکار اضافه شوند. از هرجای خانه و حتی دور از خانه قابل کنترل هستند.

کد خبر : ۶۳۶۵۳
بازدید : ۱۰۵۵
آیا خانه هوشمند می‌تواند زندگی را راحت‌تر کند؟
تصور کنید ساعت ٣ بامداد است و بعد از یک روز شلوغ و پرکار به خانه رسیدید و متوجه می‌شوید کلید‌های خانه تان را گم کرده‌اید، تنها زندگی می‌کنید و هیچ‌کس کلید‌های خانه شما را ندارد. دیروقت است و کلیدسازی تعطیل است و نمی‌توانید در آن ساعت شب کسی را بیدار کنید و به خانه‌اش بروید.
خیلی موقعیت آزاردهنده‌ای است، اما هیچ راهی ندارید تا منتظر باشید صبح شود. یا مثلا تصور کنید باید کسی که به او اطمینان دارید از خانه‌تان چیزی برایتان بیاورد و شما روز شلوغی دارید و نمی‌توانید خودتان از یک سر شهر کلید‌ها را به آن سر شهر ببرید، شهر شلوغ است و نمی‌توانید پیک پیدا کنید، اما به آن چیز نیاز دارید. به این فکر کنید که کاش می‌توانستید از همان‌جا که هستید، در خانه‌تان را با یک کلیک باز کنید.

همه ما با مشکل جاگذاشتن کلید مواجه شدیم. یا خودمان کلیدمان را جا گذاشته‌ایم یا یکی از اعضای خانواده کلیدش را فراموش یا گم کرده و ما مجبور بودیم زودتر خودمان را به خانه برسانیم یا کلیدهایمان را به او برسانیم. جاگذاشتن وسایلی مثل کلید خانه و سوییچ خودرو دیگر چیزی نیست که کسی از آن تعجب کند، اما همه ما حتما به این فکر کرده‌ایم که کاش کلیدی وجود نداشت که بخواهد جا بماند. انگار سازندگان حرف‌های ما را شنیده‌اند و به آن‌ها عمل کردند. البته که این موضوع مربوط به تازگی یا یکی دو‌سال گذشته نیست. الان دیگر چندسالی است که ابزار‌های هوشمند برای خانه‌های هوشمند رو به رشد هستند.

زمانی که تلفن‌همراه وارد بازار شد، شاید کسی نمی‌توانست پیش‌بینی کند که آن تلفن‌های بزرگ و سنگین می‌توانند جای خود را به گوشی‌های چند گرمی بدهند که می‌توان با آن‌ها کل زندگی را اداره کرد. هوشمندشدن تلفن‌های همراه خیلی هم طول نکشید و ظرف چند‌سال کل دنیا را در برگرفت.
حالا دیگر هرکسی را که در کوچه و خیابان می‌بینیم، کار با اسمارت‌فون‌ها را می‌داند و برای برخی هم به‌گونه‌ای شده که زندگی‌شان بدون تلفن هوشمندشان تعطیل می‌شود.

اما اگر خانه‌ها هم به همان سرعت می‌توانستند پیشرفت کنند و دسترسی به خانه‌های هوشمند هم به راحتی تلفن همراه هوشمند بود، زندگی ما چطور می‌گذشت؟ به همان موضوع گم‌کردن کلید فکر کنید، شما می‌توانید خانه خود را هوشمند کنید و با یک کلیک از راه دور در خانه را باز یا بسته کنید.

تفاوت اصلی خانه‌های هوشمند با خانه‌های معمولی در این است که همه وسایل در خانه‌های هوشمند به یکدیگر متصل هستند و با یک دستگاه مرکزی کنترل می‌شوند. کنترل آب‌وهوا، چراغ‌ها، لوازم، قفل‌ها و انواع مختلفی از دوربین‌ها و مانیتورها، یخچال، ماشین لباسشویی و ظرفشویی، اجاق‌گاز و... می‌توانند به خانه‌های هوشمند و خودکار اضافه شوند. از هرجای خانه و حتی دور از خانه قابل کنترل هستند.

ایجاد این اتصالات با روش‌های گوناگون قابل انجام است. سیستم‌های اختصاصی‌ای وجود دارند که ویژه خانه‌های هوشمند ساخته شده‌اند مانند Z-Wave Zigbee، KNX و Control٤.

شما می‌توانید از طریق وای‌فای و روی بستر اینترنت، این وسایل را کنترل کنید. همچنین برخی از آن‌ها ممکن است با بلوتوث هم قابل کنترل باشند؛ در این شرایط حتی می‌توان بدون استفاده از اینترنت هم آن‌ها را کنترل کنید. هریک از این سیستم‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و بهترین گزینه برای شما بستگی به نیاز و کاری دارد که می‌خواهید انجام دهید.

محصولات خانه هوشمند
وسایل هوشمندسازی خانه‌ها هم دیگر بسیار زیاد شده است. شاید هنوز در ایران بازار این وسایل داغ نشده باشند؛ اما رفته رفته این اتفاق در بازار ایران هم می‌افتد. در برخی کشور‌ها نصب بعضی از ابزار‌های خانه هوشمند برای ساخت ساختمان‌های جدید ضروری شده است، اما هنوز همه‌گیر نشده است؛ مثلا یکی از ابزار‌های هوشمند که حتی وارد بازار‌های ایران هم شده است، لامپ‌های هوشمند است.
فکر کنید روی تخت خوابیده‌اید و دیگر توان بلندشدن ندارید تا لامپ‌ها را خاموش کنید؛ اما موبایل‌تان، رفیق همیشگی‌تان، کنار دست‌تان است با همین موبایل عزیز تمام لامپ‌ها را خاموش کنید، ماشین ظرفشویی را روشن کنید، پنجره‌ها را ببندید و. در مورد لامپ‌های هوشمند یکی از بهترین گزینه‌های موجود را Philips Hue ارایه می‌دهد؛ اما برخی دیگر نیز مانند Holi Smart Mood Lamp که تازه شروع به کار کرده، محصولی قابل احترام را ساخته است.
کار یک لامپ هوشمند چیست؟ به طور خلاصه این لامپ‌ها به شما اجازه می‌دهند برای روشن و خاموش‌شدن‌شان زمان‌بندی خاصی تعریف کنید و یا به حرکات شما عکس‌العمل نشان می‌دهند یا بدون نیاز به دست‌زدن به کلید لامپ می‌توانید آن را توسط گوشی هوشمند خود خاموش کنید.
یکی از وسایل هوشمندی که ممکن است شما بیشتر با آن آشنا باشید، تلویزیون‌های هوشمند است؛ این تلویزیون‌ها به اینترنت متصل شده و می‌توان با آن‌ها محتوا‌های گوناگون را مشاهده کرد. شما می‌توانید آن را به راحتی به Netflix و Hulu لاگین کرده و فیلم دانلود کنید، بازی انجام دهید یا چیزی را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید. امروزه شرکت‌های زیادی تلویزیون‌های هوشمند می‌سازند، اما می‌توان از میان آن‌ها به Vizio و برخی مدل‌های سامسونگ اشاره کرد.
البته که تلویزیون‌های هوشمند راه خودشان را زودتر از دیگر وسایل هوشمند به زندگی ما باز کردند؛ اما هنوز هم بسیاری از تمام یا مقداری از قابلیت‌های این تلویزیون‌ها استفاده نمی‌کنند. درواقع در زندگی برخی از ما تلویزیون یک وسیله تزیینی است و از قسمت هوشمند آن استفاده نمی‌کنیم. البته وسایل هوشمند دیگری نیز وجود دارند؛ مانند یخچال فریزرها، اجاق‌‎گازها، تشخیص‌دهنده‌های دود و احتمالا نام‌آشنا‌ترین آن‌ها یعنی ترموستات‌ها. قفل‌های هوشمندی نیز وجود دارند که می‌توان از طریق اپلیکیشن و با تلفن هوشمند آن‌ها را کنترل و مثلا دری که چنین قفل بر روی آن سوار شده را بست یا باز کرد. استفاده همزمان از همه این وسایل هوشمند به شما کمک خواهد کرد تا به آسانی خانه خود را کنترل کنید و بهترین بهره‌وری ممکن را در مصرف انرژی داشته باشید.

گجت‌هایی که به هوشمندسازی خانه شما کمک می‌کنند
در طول سال‌های اخیر که بیشتر شرکت‌های تکنولوژی به فکر هوشمندسازی کالا‌های خود هستند، گجت‌های بسیاری تولید و عرضه شدند که می‌توانند زندگی شما را هوشمند کنند و همین به هوشمندسازی خانه شما هم کمک می‌کند؛ به عنوان مثال دستیار‌های شخصی که شرکت آمازون آن‌ها را تولید و عرضه می‌کند، می‌توانند زندگی شما را راحت‌تر کنند؛ دستیار شخصی لباس یا دستیار شخصی صدا. دستیار شخصی لباس می‌تواند به شما کمک کند لباس‌های داخل کمدتان را ساماندهی کنید. آن شما را راهنمایی می‌کند تا برای هر مکان و روز خاص لباس‌های مناسبی انتخاب کنید.
لباس‌ها را برای شما ست می‌کند و اگر لباسی نیاز دارید، شما را برای خرید آن راهنمایی می‌کند. دستیار شخصی صدا هم از شما فرمان می‌گیرد. می‌توانید به او بگویید برای‌تان موزیک پخش کند یا صدای تلویزیون را کم کند یا صدای شما را ضبط کند و چیز‌هایی را به یاد شما بیاورد. وسایل دیگری مثل جاروبرقی‌های هوشمند که در ایران هم استفاده از آن‌ها روز به روز بیشتر می‌شوند، وجود دارند.
جاروبرقی‌هایی که می‌توانید آن‌ها را در خانه رها کنید و از خانه خارج شوید یا با استفاده از تلفن همراه‌تان آن‌ها را از دور روشن کنید. آن‌ها در خانه می‌چرخند و هر کجا که زباله ببینند، آنجا را تمیز می‌کنند، از سطح‌های شیب‌دار بالا می‌روند و حتی روی فرش و موکت را جارو می‌کنند.
برخی از آن‌ها بعد از اتمام کارشان کل خانه را برای شما تی می‌کشند و وقتی به خانه برمی‌گردید، با خانه‌ای تمیز روبه‌رو می‌شوید. آن‌ها آن‌قدر می‌فهمند که وقتی شارژشان در حال تمام‌شدن است، خودشان را به برق می‌رسانند و بعد از شارژشدن دوباره به کارشان ادامه می‌دهند. ال‌جی که یکی از سردمداران تولید گجت برای خانه‌های هوشمند است، سال گذشته دست به تولید و رونمایی از لباسشویی‌ای زد که می‌توانست بعد از شستن لباس‌ها را پهن کند و به‌تازگی هم کمد‌هایی ساخته است که می‌تواند لباس‌های شما را خشک کند، از عبور گردوغبار به داخل کمد جلوگیری کند، لباس‌ها را اتو کند و آن‌ها را خوشبو نگه دارد. البته که برخی از این نوع کالا‌ها هنوز به تولید انبوه نرسیده‌اند و مبلغ خرید آن‌ها خیلی بالا است، اما به نظر می‌رسد تا چند سال آینده و با همه‌گیر شدن این کالا‌ها هزینه تهیه آن‌ها کاهش می‌یابد و دسترسی به آن‌ها برای همه راحت‌تر می‌شود.

مزایای خانه هوشمند
فایده خانه هوشمند چیست؟ در یک کلام می‌توان گفت؛ راحت‌بودن. با زندگی ماشینی روزانه ما در این عصر تنها می‌توان با خانه‌های هوشمند یک زندگی راحت و آرام داشت. اینکه هر روز با استرس و عجله از خانه بیرون می‌آییم و شب‌ها خسته به خانه برمی‌گردیم و به کار‌های روزمره نمی‌رسیم، یکی از دغدغه‌های زندگی همه ماست؛ اما در خانه هوشمند بسیاری از این دغدغه‌ها حل می‌شود. به این فکر کنید که وقتی خسته به خانه می‌رسید و می‌بینید یخچال خالی است، اما تصورش را هم نمی‌کردید. در خانه هوشمند می‌توانید محتویات یخچال‌تان را هم چک کنید و مایحتاج‌تان را قبل از رسیدن به خانه تهیه کنید. داشتن یک خانه هوشمند باعث می‌شود بتوانید کار‌های زیادی را با زحمت کمتری انجام دهید. کار‌هایی مانند تنظیم تهویه، خاموش‌کردن لامپ‌ها، روشن‌کردن مایکروفر برای گرم‌کردن غذا و غیره.

شما می‌توانید برای وسایل خانه خود زمان‌بندی تعیین کنید، بنابراین یکسری کار‌ها در ساعات خاصی از روز به صورت خودکار انجام خواهند شد، حتی برخی از این وسایل هوشمند قابلیت یادگیری داشته و از کار‌هایی که شما انجام می‌دهید، می‌آموزند. در نتیجه با فعالیت بسیار کمتری می‌توانید انجام خیلی کار‌ها را به صورت خودکار به وسایل خانگی خود محول کنید.
علاوه بر این، خانه‌های هوشمند بهره‌وری از انرژی را نیز افزایش می‌دهند و به کاهش مصرف انرژی در خانه شما کمک می‌کنند. برای مثال می‌توان به ترموستات هوشمند شرکت Nest اشاره کرد. این ترموستات از شما یاد می‌گیرد که خانه‌تان باید چقدر گرم یا سرد باشد و دما را به‌طور خودکار تنظیم می‌کند، بنابراین شما نگران صرفه‌جویی در مصرف انرژی نخواهید بود. همچنین وقتی در خانه نباشید، این ترموستات به حالت «راه دور» رفته و با تنظیم دمای خانه، مبلغ قبض‌های استفاده از وسایل گرمایشی و سرمایشی شما کمتر خواهد شد! خیلی لذت‌بخش است که وقتی در زمستان سرد به خانه می‌رسید، خانه گرم باشد یا در تابستان گرم خانه خنک باشد.
این سیستم‌های هوشمند می‌توانند متوجه شوند که شما چه زمانی به خانه می‌رسید تا دمای خانه را برای شما مطبوع کنند. سیستم خانه خودکار Webee نیز از فعالیت‌ها و کار‌های شما می‌آموزد و توصیه‌هایی برای افزایش بهره‌وری در استفاده از لوازم و دستگاه‌های هوشمند به شما خواهد کرد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید