واریکوسل چیست و هزینه عمل آن چقدر است؟

واریکوسل چیست و هزینه عمل آن چقدر است؟

واریکوسل به انبساط و پیچ ‌خوردگی سیاهرگ‌ های کیسه بیضه یا اسکروتوم گفته می‌ شود. واریکوسل مشابه یک رگ واریسی است. این بیماری شایع ‌ترین عاملی است که می ‌تواند منجر به کاهش تولید و کیفیت اسپرم شود و در نتیجه باعث نازایی گردد.

کد خبر : ۱۷۳۲۶۴
بازدید : ۴۹

واریکوسل یا واریس بیضه به انسداد سیاهرگ‌های متصل در بخش بالایی کیسه‌های بیضه اطلاق می‌شود. بیضه‌ها خون غنی از اکسیژن را از دو شبکه مویرگی در هر دو طرف بیضه تامین می‌کنند. دو شبکه اصلی سیاهرگی (شبکه پامپینی ‌فرم) در هر طرف، مسئول انتقال خون بدون اکسیژن به سوی قلب هستند. بسته شدن شبکه پامپینی ‌فرم، علت اصلی واریس بیضه است.

احساس سنگینی، درد و ناراحتی، و در بعضی موارد، اختلال در نعوظ مردان، از نشانه‌های این بیماری هستند. در حال حاضر، روش کاملاً مشخصی برای پیشگیری از بیماری واریکوسل در رگ‌های بیضه وجود ندارد، اما افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، با درمان به موقع می‌توانند از شدت نشانه‌های آن در امان بمانند. در ادامه، با دکترتو همراه باشید تا بیشتر با علائم و روش‌های درمان تورم رگ‌های بیضه آشنا شویم.

بیماری واریکوسل چیست؟

واریکوسل به انبساط و پیچ ‌خوردگی سیاهرگ‌ های کیسه بیضه یا اسکروتوم گفته می‌ شود. واریکوسل مشابه یک رگ واریسی است. این بیماری شایع ‌ترین عاملی است که می ‌تواند منجر به کاهش تولید و کیفیت اسپرم شود و در نتیجه باعث نازایی گردد؛ اما همیشه تاثیری بر تولید اسپرم ندارد. بنابراین، اگر کسی می ‌پرسد چه چیزی باعث نازایی می ‌شود، می ‌توان به واریکوسل بیضه نیز اشاره کرد!

بیماری واریکوسل همچنین می ‌تواند به اندازه کوچک شدن بیضه‌ ها منجر شود. بیشتر واریکوسل ‌ها با گذر زمان به تدریج پیشرفت می‌ کنند. خوشبختانه، بسیاری از این موارد به راحتی قابل تشخیص هستند و برخی از آن‌ ها نیاز به درمان ندارند. اگر واریس بیضه علائمی ایجاد کند، اغلب با جراحی می ‌توان آن را درمان کرد. 

علائم واریکوسل چیست؟ 

تورم قابل رؤیت یا لمس: این بیماری معمولا با ظاهر یک توده یا تورم در کیسه بیضه مشخص می ‌شود. ممکن است در حالت ایستاده یا زور زدن بیشتر به چشم بخورد و شبیه یک کیسه پر از زوائد کرمی باشد. 

ناراحتی یا درد بیضه: واریکوسل ممکن است باعث درد یا ناراحتی در بیضه آسیب دیده شود. درد می ‌تواند از حد خفیف تا متوسط متغیر باشد و در طول روز افزایش یابد.

احساس سنگینی یا کشیدگی: برخی افراد مبتلا به این بیماری ممکن است به دلیل بزرگ شدن وریدهای کیسه بیضه احساس سنگینی یا کشیدگی در کیسه بیضه داشته باشند

آتروفی بیضه (نادر): در برخی حالات، واریکوسل ممکن است منجر به آتروفی بیضه شود که به کوچک شدن یا کاهش اندازه بیضه آسیب دیده اشاره دارد

مشکلات باروری: واریکوسیته (وریدگی) وریدهای بیضه معمولا با ناباروری در مردان ارتباط دارد. این وریدهای آسیب دیده می‌ توانند بر تولید و کیفیت اسپرم تأثیر بگذارند و به طور بالقوه منجر به کاهش باروری یا ناباروری شوند.

توجه به این نکته حیاتی است که همه افراد مبتلا به این بیماری لزوماً علائمی را تجربه نمی‌ کنند. تشخیص این بیماری می‌ تواند در طی بررسی فیزیکی روزمره انجام شود. اگر مشکوک به واریکوسل هستید یا با علائم نگران ‌کننده مواجه هستید، توصیه می ‌شود که برای ارزیابی و راهنمایی مناسب با یک متخصص ارولوژی مشورت کنید.

درمان واریکوسل چیست؟

پس از اینکه پزشک شما در طی معاینه تشخیص واریکوسل را برای قطعی دانست، سونوگرافی کالر داپلر (سونوگرافی رنگی) از عروق بیضه و آزمایش اسپرم برای شما تجویز می ‌شود.

در صورتیکه تشخیص واریکوسل در سونوگرافی تایید شود و در آزمایش اسپرم اختلال مشاهده شود، شما کاندید جراحی می ‌شوید.

بهترین درمان واریکوسل، جراحی میکروسکوپی (میکروسرجری) برای تصحیح وریدهای معیوب است. پزشک ارولوژی در طی این جراحی با استفاده از Loop (میکروسکوپ) وریدهای معیوب را از سایر بافت‌ ها جدا کرده و آنها را می ‌بندد.

قبل از جراحی بهتر است استحمام کرده و محل جراحی (بالای بیضه و کشاله ران) را به شیو کنید. شب قبل از جراحی نیز شامی سبک میل کنید و جهت جراحی حداقل ۶ تا ۸ ساعت قبل از آن ناشتا باشید.

از آنجایی که زمان جراحی بسیار کوتاه است (حدود ۲۰ تا ۲۵ دقیقه در موارد یک ‌طرفه و ۴۵ دقیقه در موارد دو‌طرفه)، نیازی به بیهوشی عمیق ندارید و می ‌توانید جراحی را از طریق خواب عمیق (Deep Sedation) یا بی حسی موضعی (Local) انجام دهید.

بیمار تا ۴ ساعت پس از اتمام جراحی تحت نظر بوده و پس از آن می ‌تواند مرخص شود.

200

هزینه عمل واریکوسل چقدر است؟

هزینه عمل واریکوسل بدون بیمه به شرح زیر است:

نوع عملیات هزینه (تومان)
واریکوسل یک‌طرفه

حدود 13 میلیون

واریکوسل دو‌طرفه حدود 20 میلیون  

حدود 20 میلیون

جراحی لیزری واریکوسل (میکروسکوپی) همانند جراحی میکروسکوپی
سونوگرافی واریکوسل بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار

مراقبت پس از عمل واریکوسل

 

تا دو هفته پس از جراحی، توصیه می ‌شود که از فعالیت جنسی اجتناب شود. انجام آزمایش اسپرم نیز بهتر است حداقل سه ماه پس از عمل صورت گیرد. میزان موفقیت در بهبود اسپرم پس از عمل حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد است. بنابراین، استفاده از درمان دارویی (مثل داروهای تقویت اسپرم) پس از جراحی توصیه می‌ شود تا نتیجه بهتری حاصل شود.

بعد از عمل جراحی میکروسرجری، بیمار در مدت ۲ تا ۳ روز قادر به انجام کارهای روزانه و فعالیت ‌های معمولی خود خواهد بود. در صورتی که فعالیت همراه با فشار فیزیکی شدید یا بلند کردن اشیاء سنگین باشد، ممکن است به حدود یک تا دو هفته زمان نیاز باشد تا به وضعیت قبلی بازگردد.

پس از جراحی، ممکن است در محل کشاله ران یا کیسه بیضه‌ه ا تورم یا کبودی مشاهده شود. درد خفیفی ممکن است برای ۳ تا ۶ هفته ادامه داشته باشد. پزشک همچنین توصیه می ‌کند که بیمار در دو هفته اول از عمل از یک حمایت ورزشی استفاده کند. تغذیه پس از عمل مشابه برنامه غذایی عادی افراد است و نیازی به مصرف مواد غذایی خاصی ندارد.

جمع بندی

واریکوسل، یک حالت پیچیده در سیستم تولید مثل مردانه است که به بزرگ شدن و پیچ خوردن سیاهرگ ‌های کیسه بیضه (اسکروتوم) اشاره دارد. این بیماری ممکن است منجر به تورم، درد و ناراحتی در محل کیسه بیضه شود. اگرچه بیشتر افراد بدون علائم خاص آن را تجربه می ‌کنند، اما ممکن است مشکلات باروری را به دنبال داشته باشد.

جراحی میکروسرجری به ‌عنوان بهترین راه حل درمانی مطرح شده است. مراقبت های پس از عمل و بهبود تدریجی بیماری ممکن است تا چند هفته به طول بیافتد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید