منظور از سرور تقلبی چیست و چگونه آن را تشخیص دهیم؟

منظور از سرور تقلبی چیست و چگونه آن را تشخیص دهیم؟

سرور تقلبی اصطلاحاً به سرورهایی گفته می‌شود که قطعات داخلی آن غیر اصل باشند؛ بنابراین منظور از سرور تقلبی این نیست که دستگاه شما توسط شرکت غیرمعتبری ساخته شده است. سرور شما یک سرور اصل است؛ با لوگو، شماره کالا و... رسمی شرکت تولیدکننده اما اجزای داخلی سرور مثل رم، هارد و... اصل نیستند.

کد خبر : ۱۷۵۳۶۵
بازدید : ۱۶۰

روش‌های کلاهبرداری هر روز متفاوت‌تر و خلاقانه‌تر می‌شود. بازار سرور و تجهیزات شبکه نیز از این قاعده مستثنی نیست. فروش سرورهای تقلبی به قیمت سرور اصل یکی از همین روش‌هاست که توسط فروشگاه‎‌های ظاهراً معتبر انجام می‌شود.

در این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهیم که سرور تقلبی چیست و چگونه می‌توان سرور اصل را از تقلبی یا غیر اصل تشخیص داد. با ما همراه باشید.

سرور تقلبی چیست؟

سرور تقلبی اصطلاحاً به سرورهایی گفته می‌شود که قطعات داخلی آن غیر اصل باشند؛ بنابراین منظور از سرور تقلبی این نیست که دستگاه شما توسط شرکت غیرمعتبری ساخته شده است. سرور شما یک سرور اصل است؛ با لوگو، شماره کالا و... رسمی شرکت تولیدکننده اما اجزای داخلی سرور مثل رم، هارد و... اصل نیستند. ممکن است این قطعات حتی از برندهای معتبری باشند اما گواهینامه شرکت HP را دریافت نکرده‌باشند. در ادامه توضیح می‌دهیم که چرا تاییدیه شرکت HP روی قطعات سرور مهم است؟

تاییدیه HP روی قطعات سرور چه اهمیتی دارد؟

قطعات سرور ممکن است ساخت شرکت‌های سرشناسی غیر از HP باشند. مثلا هاردهای Seagate، وسترن دیجیتال و ... شرکت HP در یک چرخه استاندارد، این قطعات را بررسی کرده و Firmwareهای مناسبی را روی آن‌ها نصب می‌کند.

سپس هولوگرام تاییدیه HP روی این قطعات نصب می‌شود به این معنا که این تجهیزات هماهنگی کاملی با سرورهای HP دارند. این Firmwareها که از طرف شرکت HP روی قطعات نصب می‌شوند، به سرور اچ پی اجازه می‌دهد گزارشات کاملی از عملکرد قطعات به دست آورد. این گزارشات نقشی کلیدی در پیشگیری از وقوع خطا در سرور دارند.

در صورتی که قطعات سرور تاییدیه اچ پی را نداشته باشند، امکان مانیتورینگ کامل عملکرد آن‌ها وجود ندارد و شما نمی‌توانید نهایت استفاده را از امکانات سرور خود ببرید. همچنین پیش‌بینی و پیشگیری از خطاهای احتمالی در سرور، دشوار خواهد بود.

چرا سرور تقلبی ارزان است؟

برای تعیین قیمت سرور باید دو مورد کلی را مد نظر قرار دهیم:

.1    قیمت سرور در فروشگاه‌های معتبر: این فروشگاه‌ها با تضمین اصالت کالا، خدمات پس از فروش گسترده و ارائه گارانتی های معتبر هزینه خرید متفاوتی دارند. مثل گارانتی ایران اچ پی (بهترین گارانتی سرور در ایران) که شرکت فالنیک (iranhp) .falnic.com آن را ارائه می‌کند.

.2    قیمت سرور در فروشگاه‌های غیر معتبر: این فروشگاه‌ها با ارائه سرورهایی که قطعات غیر اورجینال دارند، هنگام فروش سرور از شما هزینه کمتری دریافت می‌کنند زیرا اصولا هزینه قطعات غیراورجینال حتی ممکن 30 تا 40 درصد کمتر از قطعات اورجینال باشد.

بنابراین قیمت نهایی سرور با قطعات اصل، پایین‌تر از قیمت نهایی سرور با قطعات اصل و گارانتی معتبر تمام می‌شود.

چه قطعاتی در سرورهای غیر اصل به کار می‌روند؟

به طور کلی چند نوع قطعه در سرورهای غیر اصل به کار می‌رود تا قیمت نهایی آنها را کاهش داده و فروشنده متقلب از فروش سرور سود کند. به طور کلی این قطعات به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

⦁    قطعات Renew: به قطعات و تجهیزاتی که دارای نقص فنی هستند و توسط خود شرکت تولیدکننده Overhaul می‌شوند، قطعات Renew گفته می‌شود. این قطعات معمولا 10% ارزان‌تر از قطعات معمول هستند.

⦁    قطعات و تجهیزات Refurbished: این تجهیزات، تجهیزات معیوبی هستند که توسط یک شرکت ثالث تعمیر و Overhaul شده‌اند. استفاده از این تجهیزات ریسک بالایی دارد و قیمت آنها چیزی حدود 30 تا 40% ارزان‌تر از قطعات سالم و اورجینال است.

⦁    هاردهای Bulk: هاردهای بالک به هاردهایی گفته می‌شود که دست دوم هستند یا سال‌هاست که در انبار مانده‌اند. طول عمر این هاردها به پایان رسیده و استفاده از آنها می‌تواند به قیمت از دست رفتن اطلاعات شما تمام شود.

⦁    هاردهای OEM: به هاردهایی گفته می‌شود که تاییدیه شرکت اچ پی را برای استفاده در سرور دریافت نکرده‌اند. این هاردها همان قطعاتی هستند که در سطرهای بالا خطرات استفاده از آن‌ها را توضیح دادیم.

خطرات استفاده از قطعات غیر اصل چیست؟

اگرچه خرید سرور با قطعات غیر اصل در ابتدا هزینه کمی برای شما خواهد داشت اما در درازمدت مطمئناً از خرید این سرورها پشیمان خواهید شد. موارد زیر مهم‌ترین خطرات استفاده از قطعات غیر اصل در سرور است:

⦁    از دست دادن داده‌ها: استفاده از قطعات غیر اصل، خطر Data Loss را به شدت افزایش می‌دهد؛ خصوصا استفاده از هاردهای بالک

⦁    خاموشی سرور و توقف‌های پیاپی: در صورت استفاده از تجهیزات غیر اصل ادی منتظر خاموشی‌های پیاپی سرور و توقف کار شبکه باشید.

⦁    مشکلات امنیتی: هکرها با استفاده از نقاط ضعف تجهیزات غیر اصل، کار راحت‌تری برای نفوذ به شبکه خواهند داشت. این مشکل در قطعات Refurbished که توسط شرکت‌های ثالث Overhaul شده، بیشتر رخ می‌دهد.

⦁    مشکلات عملکردی: کاهش کارایی شبکه و به تبع آن، کاهش کارایی نیروهای انسانی یکی از مشکلات استفاده از قطعات غیر اصل در سرور است.

چگونه قطعات اصل را تشخیص دهیم؟

روش‌های زیر ساده‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌ها برای تشخیص قطعات غیر اصل از قطعات اصل سرور است:

⦁    تشخیص هاردهای مورد تایید HP:

برای تشخیص این هاردها کافی‌ست به موارد زیر دقت کنید:

.1    برچسب پلمب روی درب بسته بندی را بررسی کنید. این برچسب تجزیه‌پذیر است و در صورت بازشدن مخدوش می‌شود.

.2    برچسب روی سطح بیرونی را بررسی کنید که حاوی اطلاعات مهمی برای شناسایی محصول، مبدأ آن و جزییات ردیابی محصول است.

.3    به بسته‌بندی جهانی محصول توجه کنید. این باسته باید شامل نگهدارنده حرارتی، فوم نگهدارند و بسته‌بندی آنتی‌استاتیک باشد.

.4    برچسب امنیتی روی هارد را بررسی کنید. اطلاعات محصول و جزییات ردیابی آن روی این برپسب درج شده است.

به تصویر زیر دقت کنید:

چگونه قطعات اصل را تشخیص دهیم؟

این تصویر یکی از لیبل‌های امنیتی HPE را نشان می‌دهد. اگر این لیبل اصل باشد، در صورتی که لیبل را در جهت بالا و پایین حرکت دهید، کلمه OK و علامت «تیک» باید در خلاف جهت یکدیگر و حول لوگوی مرکزی حرکت کنند. همچنین اگر لیبل را به سمت چپ و راست حرکت دهید، کلمه OK و علامت «تیک» باید هم‌جهت با هم و حول لوگوی مرکزی حرکت کنند. در این صورت مطمئن می‌شوید که محصول اصل است.

⦁    شناسایی رم‌های اورجینال HP

دو روش برای شناسایی رم‌های اورجینال وجود دارد:

.1    بسته‌بندی رم‌ها باید طلقی تاشو، عایق حرارتی و آنتی استاتیک باشد.

.2    برچسب امنیتی رم که مانند توضیحات برچسب امنیتی‌است که در سطرهای بالا توضیح دادیم.

⦁    شناسایی قطعات Renew:

برای شناسایی این قطعات به کد کالا دقت کنید. در کد این کالاها یک حرف r قبل از b21- وجود دارد.

از فروشگاه های معتبر خرید کنید

در این مقاله ضمن پاسخ به این سوال که سرور تقلبی چیست، روش‌هایی برای تشخیص قطعات اصل از قطعات غیر اصل ارائه کردیم. اما بهترین روش برای اطمینان از اصل بودن قطعات، خرید از فروشگاه‌های سرور باسابقه و معتبر است. این فروشگاه‌ها معمولا اصالت کالا را تضمین کرده، خدمات گسترده پس از فروش و گارانتی معتبری به شما عرضه می‌کنند.

۵
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید