آشنایی با اصول حمل و نقل بین المللی

آشنایی با اصول حمل و نقل بین المللی

حمل و نقل بین المللی یکی از مهم‌ترین مسائل در اقتصاد جهانی به شمار می‌آید؛ زیرا بیشتر شرکت‌ها سعی دارند با کمک گرفتن از بهترین شرکت حمل و نقل، هزینه‌های خود را کاهش دهند و از قابلیت‌های تخصصی بیشتری بهره‌مند شوند.

کد خبر : ۱۷۷۷۷۳
بازدید : ۱۴

در گذشته حمل و نقل کالا‌ها از یک شهر به یک شهر دیگر با سختی‌ها و ریسک‌های زیادی روبرو بود و این خطرات و دردسر‌ها به مراتب هنگام نقل و انتقال کالا از یک کشور به کشور دیگر افزایش می‌یافت. با این وجود مردم همچنان دست از تجارت نکشیدند که خوشبختانه دوران سختی و دردسر‌های حمل و نقل به سر آمده که تاجران و بازرگانان می‌توانند به روش‌های راحت‌تر و امن‌تری کالا‌ها را در میان کشور‌های مختلف جابجا کنند. به عبارت دیگر با توسعه تکنولوژی و پیشرفت روش‌های حمل و نقل بین‌المللی، بازار‌های جهانی نیز گسترش پیدا کردند.

از آنجایی که تکنولوژی‌ها و تجهیزات به روز و مدرن زیادی روی کار آمدند، تجارت بین‌المللی نیز توانست به جایگاه خوبی دست پیدا کند. به همین سبب آشنایی با اصول حمل و نقل بین‌المللی از واجبات یک تجارت موفق به شمار می‌رود پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با قواعد حمل و نقل بین‌المللی بیشتر آشنا شویم.

حمل و نقل بین المللی چیست؟

یکی از روش‌های ساده و سریع برای حمل بین المللی کالاها، حمل و نقل هوایی است که البته با محدودیت‌ها و اصول خاصی همراه می‌باشد. به هر حال برای اینکه بتوانید از این روش‌های حمل و نقل بین‌المللی استفاده کنید، باید با اصول اولیه آن‌ها آشنا باشید، اما پیش از آن به چیستی حمل و نقل بین‌المللی می‌پردازیم.

در تجارت، حمل و نقل بین المللی به معنای تحقیق، برنامه‌ریزی و اجرای مراحل انتقال کالا‌ها توسط عرضه‌کننده است. به طور معمول حمل و نقل بین المللی به معنای رساندن کالایی به مشتری است و در این مسیر کالا حداقل از یک مرز بین‌المللی نیز عبور خواهد کرد. فراموش نکنید حمل و نقل بین المللی نقش کلیدی در تجارت جهانی ایفا می‌کند.

حمل و نقل بین المللی یکی از مهم‌ترین مسائل در اقتصاد جهانی به شمار می‌آید؛ زیرا بیشتر شرکت‌ها سعی دارند با کمک گرفتن از بهترین شرکت حمل و نقل، هزینه‌های خود را کاهش دهند و از قابلیت‌های تخصصی بیشتری بهره‌مند شوند.

اگرچه مشکلات بالقوه بسیار زیاد است، سرمایه‌گذاری بر روی کالا‌های پرطرفدار، پیدا کردن شرکای بین‌المللی مناسب و استفاده از یک روش حمل و نقل کاربردی و کم هزینه می‌تواند فضای رقابتی برای انواع کسب و کار‌ها ایجاد کند.

شرکت‌هایی که حضور خود را به مرز‌ها محدود نکردند و بر روی حمل و نقل بین المللی خود به خوبی مدیریت داشتند، علاوه بر رعایت الزامات قانونی و گمرکی هر کشور توانستند هزینه‌ها را کاهش داده، زمان تحویل را بهبود بخشند و خطرات حمل و نقل را به حداقل برسانند. بدین ترتیب به مدیریت فرآیند‌ها و فعالیت‌های مربوط به جابجایی کالا‌ها حمل و نقل بین المللی می‌گویند.

انواع حمل و نقل بین المللی

141

هدف اصلی روی کار آمدن حمل و نقل بین المللی تضمین زنجیره تامین کارآمد از نقطه مبدا تا مقصد نهایی است. ناگفته نماند در طول این مسیر جنبه‌ها و رویه‌های گمرکی، مقررات قانونی و امنیت حمل و نقل نیز در نظر گرفته می‌شود.

از آنجایی که مسیر‌های تجاری زیادی وجود دارند، روش‌های حمل و نقل متفاوتی نیز در دسترس تاجران خواهند بود. برای انتخاب بهترین روش حمل و نقل بین المللی، باید به عوامل مختلفی توجه کرد که در ادامه آن‌ها را نام می‌بریم:

⦁ نوع کالا

⦁ ماندگاری کالا

⦁ مبدا

⦁ مقصد

⦁ مسیر بین مبدا تا مقصد

⦁ هزینه حمل

⦁ دسترسی‌های مرزی بین مبدا و مقصد

با در نظر گرفتن تمامی این موارد و با کمک و مشاوره گرفتن از بهترین شرکت‌های حمل و نقل بین المللی بدون شک می‌توانید بهترین روش حمل و نقل را برای کالای خود بیابید. در بخش‌های بعدی هر یک از این روش‌ها را به طور خلاصه توضیح می‌دهیم.

حمل و نقل دریایی

طبق آمار و اطلاعات کسب شده بیشترین حجم کالا‌ها از طریق همین روش حمل و نقل بین‌المللی جابجا می‌شوند. به زبان ساده حمل و نقل دریایی یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین روش‌های حمل و نقل است؛ زیرا حدود نصف کشور‌های جهان در نزدیکی دریا‌ها و اقیانوس‌ها قرار دارند. در واقع بیشتر کشور‌ها به آب‌های آزاد راه خواهند داشت.

حمل و نقل دریایی در مقایسه با سایر روش‌ها از مزایای بیشتری برخوردار است و بهترین روش حمل و نقل برای مسیر‌های طولانی به حساب می‌آید. همچنین هزینه این حمل و نقل به طور معمول کمتر از سایر روش‌ها خواهد بود. در روش حمل و نقل دریایی، شما با هیچ محدودیتی روبرو نیستید؛ زیرا هر محصول با هر ابعاد و سایزی را می‌توان ارسال کرد.

حمل و نقل هوایی

یکی دیگر از روش‌های حمل و نقل بین المللی، حمل و نقل هوایی است که نسبت به سایر روش‌ها جدیدتر محسوب می‌شود. به طور معمول بیشتر کشور‌ها پایانه‌های هوایی باربری یا فرودگاه‌های باربری دارند. طبق اطلاعات به دست آمده، در مقایسه با سایر روش‌های حمل و نقل بین‌المللی، از روش حمل هوایی کمتر استفاده می‌شود.

مزایای حمل هوایی نیز تا حد زیادی چشمگیر هستند که یکی از آن‌ها، تحویل کالا در سریع‌ترین زمان ممکن خواهد بود. در ضمن امنیت کالا‌ها در حمل هوایی بسیار زیاد است، اما هزینه این روش حمل و نقل بین المللی گران‌تر از سایر روش‌ها محاسبه می‌شود. ناگفته نماند حمل هوایی برای کالا‌هایی مناسب است که امکان دارد خراب یا فاسد شوند.

در نظر داشته باشید با انتخاب این روش حمل و نقل، با دردسر‌های کمتری روبرو می‌شوید، اما همه کالا‌ها را نمی‌توان از طریق هواپیما ارسال کرد.

حمل و نقل جاده‌ای

می‌توان گفت قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین روش حمل و نقل بین‌المللی کالاها، حمل و نقل جاده‌ای است. در حال حاضر بسیاری از تاجران از همین روش حمل و نقل استفاده می‌کنند و این روش نیز به یکی دیگر از مرسوم‌ترین روش‌های حمل و نقل تبدیل شده است. حمل با کامیون اصلی‌ترین روش حمل و نقل جاده‌ای بین المللی به حساب می‌آید.

خبر خوب اینکه این روش حمل و نقل برای همه تاجران و بازرگانان در دسترس است و بهترین روش برای مسیر‌های کوتاه محسوب می‌شود. در حمل و نقل جاده‌ای کالا زودتر از حمل و نقل دریایی به مقصد می‌رسد و هزینه بسته‌بندی کالا‌ها نیز کمتر است.

حمل و نقل ریلی

حمل و نقل ریلی نیز می‌تواند در دسته‌بندی حمل و نقل جاده‌ای قرار بگیرد، اما با تفاوت‌هایی نیز همراه است. اولین تفاوت، وجود قطار‌های باری به عنوان وسیله حمل کالا خواهد بود. با توجه به اطلاعاتی که در مورد این حمل و نقل کسب شده، حمل و نقل ریلی در آینده توسعه چشمگیری خواهد داشت.

مزیت اصلی این روش در مقایسه با روش جاده‌ای، امنیت بالای آن است؛ زیرا خطر تصادف وجود ندارد. در ضمن این روش حمل و نقل بین‌المللی در مقایسه با روش حمل هوایی و دریایی ارزان‌تر خواهد بود. همچنین حمل ریلی برای جابجایی مواد معدنی بهترین گزینه به حساب می‌آید؛ زیرا شرایط و مشکلات آب و هوا حمل ریلی را درگیر نخواهند کرد.

قوانین و اصول حمل و نقل بین المللی

به خاطر داشته باشید، برای ترانزیت بار‌ها و حمل و نقل انواع کالا‌ها قوانین بین‌المللی خاصی تعبیه و طراحی شده‌اند که در کنار این قوانین، هر یک از کشور‌ها نیز قوانین مختص به خود را دارند. لازم به ذکر است تاجران با توجه به روش حمل و نقل بین‌المللی که انتخاب کرده‌اند، باید از قوانین بین‌المللی نیز پیروی کنند. در این بخش برخی از اصلی‌ترین و پرکاربردترین قوانین را نام می‌بریم:

⦁ قانون هارتر

⦁ قانون کنوانسیون هواپیمایی بین المللی کشوری

⦁ قانون کنوانسیون ویزی و لاهه ویزی

⦁ قانون کنوانسیون TIR

⦁ قانون کنوانسیون CMR

⦁ قانون کنوانسیون کالا‌های خطرناک ADR

⦁ قانون موافقت ترانزیت تجاری با کمک سازمان همکاری اقتصادی

⦁ قانون کنوانسیون هیک

⦁ قانون کنوانسیون یورک آنتورپ

⦁ قانون کنوانسیون ورشو

⦁ قانون کنوانسیون توکیو

مهم‌ترین اسناد حمل و نقل بین المللی

اسناد حمل و نقل بین المللی نیز از مهم‌ترین مسائل مربوط به انواع روش‌های حمل و نقل بین‌المللی هستند که در زمان عرضه و خرید کالا‌ها ارائه می‌شوند. با کمک این اسناد می‌توان به اطلاعات دقیقی در مورد حمل و نقل کالای مورد نظر دست یافت. در ادامه این اسناد مهم را به طور خلاصه نام می‌بریم:

⦁ بارنامه

⦁ پیش فاکتور

⦁ فاکتور

⦁ گواهی مبدا

⦁ پکینگ لیست

⦁ بیمه‌نامه

⦁ گواهی آزمایش یا گواهی بازرسی

⦁ گواهینامه صادرات

سخن آخر

از آنجایی که ارتباط میان کشور‌ها روز به روز بیشتر می‌شود و تجارت نیز به شکل‌های مختلفی در میان کشور‌ها توسعه می‌یابد، حمل و نقل بین‌المللی هم در حال توسعه و پیشرفت است. هر چه روش‌های حمل و نقل بین‌المللی توسعه پیدا کنند، بدون شک ارائه خدمات نیز راحت‌تر خواهد بود و مشتریان کالا‌های بین‌المللی افزایش می‌یابند.

اولین قدم برای موفقیت در حمل و نقل بین‌المللی توجه به قوانین اصلی و مهم است. با در نظر گرفتن این قوانین شما می‌توانید بهترین روش حمل و نقل بین‌المللی را براساس کالای خود تعبیه و انتخاب کنید.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید