چه زمانی نیاز به رژیم لاغری داریم؟

چه زمانی نیاز به رژیم لاغری داریم؟

نکته ‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که هر کاری روش ‌ها و اصول خودش را دارد و هیچ‌ وقت نباید در انجام آنها اغراق کنید. نخستین موضوعی که باید در مورد رژیم لاغری به شیوه‌صحیح بدانید این است که در یک بازه زمانی مشخص می ‌توانید به چه میزانی وزن کم کنید بدون اینکه به سلامتی خود آسیب برسانید.

کد خبر : ۱۷۸۷۹۳
بازدید : ۲۵

بسیاری از افراد تمایل دارند لاغر شوند و وزن خود را کاهش دهند، اما ممکن است راه صحیح آن را ندانند. ممکن است شاهد افرادی باشید که به طور ناگهانی تصمیم به لاغری می‌ گیرند و به روش‌ های سخت و ورزش ‌های سنگین و خسته‌ کننده روی می ‌آورند. شاید شما هم جزو این افراد باشید! با این حال، کاهش وزن به شیوه‌ی صحیح باید در اولویت شما قرار گیرد تا به سلامتی خود آسیب نرسانید.

نکته ‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که هر کاری روش ‌ها و اصول خودش را دارد و هیچ‌ وقت نباید در انجام آنها اغراق کنید. نخستین موضوعی که باید در مورد رژیم لاغری به شیوه‌صحیح بدانید این است که در یک بازه زمانی مشخص می ‌توانید به چه میزانی وزن کم کنید بدون اینکه به سلامتی خود آسیب برسانید.

دانستن این موضوع به شما کمک می‌ کند تا ایمنی خود را رعایت کرده و یک برنامه‌ منظم و سبک زندگی سالم‌ تری داشته باشید. در این نوشته، می‌خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم.

از کجا بدانیم که دارای اضافه وزن هستیم؟

نتیجه تست BMI به شما نشان می ‌دهد که آیا وزن شما نسبت به قدتان مناسب است یا خیر؛ به همین دلیل محاسبه bmi باستفاده از قد و وزن صورت می ‌گیرد. این اندازه‌ گیری می ‌تواند نقطه شروعی برای درک تاثیر چربی اضافی بر سلامت کلی بدن شما باشد و فرمول آن به این صورت است

BMI=وزن (به کیلوگرم) / (قد به متر) به توان ۲

در این فرمول ساده، وزن برحسب کیلوگرم، بر مجذور قد (که به متر) تقسیم شده و عددی که به‌دست می‌ آید، نمایانگر توده وزنی بدن خواهد بود.

شاخص توده بدنی

نتیجه

کمتر از ۱۶.۵

دچار کمبود وزن شدید

بین ۱۶.۵ تا ۱۸.۵

کمبود وزن

بین ۱۸.۵ تا ۲۵

 عادی

بین ۲۵ تا ۳۰

اضافه وزن

بین ۳۰ تا ۳۵

چاقی درجه یک

بین ۳۵ تا ۴۰

 چاقی درجه دو

بیشتر از ۴۰

چاقی درجه سه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2000000

روش ‌های کاهش  BMI

اگر به دنبال کاهش BMI خود هستید، می ‌توانید روش ‌های زیر را امتحان کنید.

.1    دریافت برنامه‌غذایی از متخصص و اصلاح تغذیه: یکی از مهم ‌ترین عوامل چاقی، مصرف غذاهای ناسالم و مضر است. بنابراین، در ابتدا باید کالری دریافتی خود را کاهش داده و به مصرف غذاهای سالم توجه کنید. حتما باید به تنظیم کالری مصرفی دقت کنید تا متابولیسم بدنتان را به طرز مناسبی تنظیم کنید.

.2    انتخاب غذاهای مناسب: علاوه بر تعداد کالری ‌ها، نوع غذاهایی که می‌ خورید نیز مهم است. غذاهایی که از نظر ارزش غذایی و طعم کیفیتی بالا دارند و فاقد قند و چربی زیاد هستند را باید انتخاب کنید. میوه‌ ها، سبزیجات و غلات کامل از این دسته غذاها هستند.

.3    ورزش قدرتی و هوازی: انجام فعالیت ‌های ورزشی متنوع و متعادل برای افزایش فعالیت جسمانی و سوزاندن چربی ‌های اضافی بسیار موثر است. ورزش قدرتی برای ساخت عضلات و افزایش متابولیسم بدن ضروری است و ورزش‌ های هوازی نیز برای بهبود سلامتی قلب و عروق مفیدند.

.4    خواب کافی: خواب باکیفیت شبانه به تنظیم مجدد و ریکاوری بدن کمک می‌ کند و شما را برای روز بعد آماده می ‌کند. طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، افرادی که به خواب کافی ندارند، معمولا دچار پرخوری و اضافه وزن می ‌شوند. اگر با مشکلاتی در به خواب رفتن مواجه هستید، از روش ‌هایی مانند یوگا برای آرام‌ سازی بدن استفاده کنید تا به سرعت به وزن ایده‌ آل خود برسید.

.5    کنترل استرس: استرس و اضطراب مانع دیگری برای کاهش وزن است؛ زیرا این موارد می ‌توانند هورمون‌ های بدن را به نامتعادلی بکشانند و باعث پرخوری عصبی شوند. برای کاهش استرس، سعی کنید غیر از دستیابی به موفقیت در کاهش وزن، از لحظات خوشایند زندگی لذت ببرید.

با رعایت این روش‌ ها، می‌ توانید به کاهش BMI خود بپردازید و به سلامتی بدن خود رسیدگی کنید.

رژیم لاغری اصولی و بدون بازگشت

بسیاری از افرادی که به دنبال کاهش وزن و لاغری هستند، به نتایج مطلوب نمی ‌رسند؛ عدم توجه به نکات مهم و اصولی می ‌تواند باعث گرفتن نتایج نامطلوب شود.

در ادامه، سعی کرده‌ ایم اصول اصلی برای کاهش وزن به صورت دائمی را برای شما بیان کنیم.

برای افزایش انگیزه در مسیر کاهش وزن خود، مراحل زیر را انجام دهید:

⦁    تعیین کنید که چرا می ‌خواهید وزن خود را کم کنید: تمام دلایلی که شما را به کاهش وزن ترغیب می ‌کنند را مشخص کنید و یادداشت کنید. این کار به شما کمک می ‌کند تا متعهد و با انگیزه در راه رسیدن به اهدافتان باقی بمانید.

⦁    انتظارات واقع ‌بینانه داشته باشید: از انتظارات واقع ‌بینانه برای کاهش وزن خود پیروی کنید؛ به خاطر داشته باشید که وزن کم کردن زمانی ‌برای دست‌ یافتن به نتایج می ‌طلبد و انتظارات غیر قابل دستیابی ممکن است منجر به نا امیدی شود.

⦁    برنامه غذایی مناسب را انتخاب کنید: در انتخاب برنامه غذایی، به سبک زندگی خود توجه کنید و در صورت امکان، از متخصصین تغذیه کمک بگیرید. برنامه غذایی باید با سبک زندگی و ترجیحات شما هماهنگ باشد.

⦁    موفقیت ‌های خود را جشن بگیرید: هر موفقیت کوچکی که در مسیر کاهش وزنتان داشته ‌اید، را جشن بگیرید تا انگیزه خود را حفظ کنید.

⦁    پشتیبان داشته باشید: حمایت و بازخورد مثبت از افراد به شما کمک می ‌کند تا انگیزه و پشتکارتان را حفظ کنید؛ داشتن یک همراه در این مسیر از لحاظ روحی بسیار مهم است.

⦁    تعهد و انگیزه خود را حفظ کنید: تعهد به اهدافتان و انگیزه خود را حفظ کنید تا بتوانید تا رسیدن به هدفتان در مسیر کاهش وزن باقی بمانید.

⦁    به کاهش وزن وقت و انرژی بیشتری اختصاص دهید: افرادی که به کاهش وزن متعهد هستند و انرژی بیشتری را صرف این کار می‌ کنند، نتایج بهتری را خواهند داشت.

⦁    مثبت فکر کنید و با دیگران درباره اهدافتان صحبت کنید: انتظارات مثبت داشته باشید و با دیگران درباره اهداف و انگیزه‌ هایتان صحبت کنید؛ این کار می ‌تواند انگیزه ‌تان را افزایش دهد.

⦁    با چالش‌ ها و استرس‌ ها مقابله کنید: به جای استرس گرفتن، راه ‌های موثری برای مقابله با چالش ‌ها پیدا کنید؛ استرس می ‌تواند پیشرفت شما را مختل کند، بنابراین بهتر است راه‌ هایی برای مقابله با آن پیدا کنید.

⦁    فعالیت بدنی را به روزمره خود اضافه کنید: فعالیت بدنی متنوع و منظم به کاهش وزن کمک می ‌کند و از سلامتی شما نگهداری می ‌کند؛ فعالیت بدنی را به عنوان بخشی از روزمره خود در نظر بگیرید.

⦁    یک الگوی کاهش وزن پیدا کنید: دنبال کردن الگوی موفق در کاهش وزن می ‌تواند به شما کمک کند تا بهترین نتایج را به دست آورید و انگیزه خود را حفظ کنید.

همه این مراحل به شما کمک می‌ کنند تا کاهش وزن را به صورت اصولی و دائمی تجربه کنید و نتایج مطلوب را بدست آورید.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید