بررسی تفاوت چاپ دیجیتال و افست؛ کدام یک بهتر است؟

بررسی تفاوت چاپ دیجیتال و افست؛ کدام یک بهتر است؟

چاپ دیجیتال با استفاده از پرینترهای خاص، امکان چاپ سریع و انعطاف‌ پذیر را فراهم می‌ کند، در حالی که چاپ افست با کیفیت بالا و دارای قابلیت چاپ مقدار زیادی از اسناد است. در این مقاله، به بررسی تفاوت‌ ها و اهمیت این دو روش چاپ خواهیم پرداخت تا به شما کمک کنیم بهترین گزینه را برای نیازهای چاپی خود انتخاب کنید. تا انتها با ما همراه باشید.

کد خبر : ۱۸۳۶۲۸
بازدید : ۱۵

تکنولوژی چاپ در دهه‌ های اخیر با سرعت زیادی متحول شده و روش های متنوع چاپی وجود دارد که در این بین چاپ دیجیتال و چاپ افست به عنوان دو گزینه اصلی برای چاپ متون و تصاویر به ما ارائه شده‌ اند که با استفاده از هر یک از این روش ها، چاپ رول آپ استند، چاپ استیکر و ... امکان پذیر شده اند. هرکدام از این روش ‌ها، ویژگی‌ ها و مزایا و معایب خاص خود را دارند که بر اساس نیازها و اهداف چاپ، انتخاب درست بین آن‌ ها اهمیت زیادی دارد.

چاپ دیجیتال با استفاده از پرینترهای خاص، امکان چاپ سریع و انعطاف‌ پذیر را فراهم می‌ کند، در حالی که چاپ افست با کیفیت بالا و دارای قابلیت چاپ مقدار زیادی از اسناد است. در این مقاله، به بررسی تفاوت‌ ها و اهمیت این دو روش چاپ خواهیم پرداخت تا به شما کمک کنیم بهترین گزینه را برای نیازهای چاپی خود انتخاب کنید. تا انتها با ما همراه باشید.

چاپ دیجیتال چیست؟

چاپ دیجیتال یکی از جدیدترین روش های چاپ محتواهای متنی و تصویری می باشد. همانطور که از نام این روش پیداست با استفاده از آن می توان تصاویر دیجیتالی و کیفیت بالا را به چاپ رساند.

لازم به ذکر است که امکان چاپ دیجیتال در رنگ های متنوع وجود ندارد و محتواها با استفاده از آن فقط در رنگ های سیاه و سفید و CMYK چاپ می شوند.

این روش معمولا برای چاپ در تیراژ کم کاربرد دارد. چاپ دیجیتال یکی از بهترین گزینه ها برای چاپ پاپ آپ و استند پاپ آپ به شمار می رود.

چاپ افست چیست؟

چاپ افست نیز یکی از کاربردی ترین انواع روش های چاپی است که به منظور چاپ کاتالوگ، کارت ویزیت، کتاب و ... مورد استفاده قرار می گیرد.

فرآیند چاپ افست به شرح زیر است:

در این روش محتوای مورد نظر خواه متنی باشد و یا تصویری، بر روی یک سطح لاستیکی یک استوانه قرار داده شده و با ورود فشار با استوانه ای دیگر بر روی آن، محتوا بر روی کاغذ، چاپ می شود.

چاپ افست برخلاف چاپ دیجیتالی، معمولا تیراژ بالا می باشد و این یکی از تفاوت های اصلی بین چاپ دیجیتالی و افست به شمار می رود.

بررسی تفاوت های چاپ دیجیتال و افست

همانطور که در بخش قبلی مقاله هم به آن اشاره کردیم یکی از اصلی ترین تفاوت های موجود بین چاپ دیجیتال و افست، حجم و به عبارتی دیگر تیراژ پروژه می باشد. چاپ افست برای پروژه های تیراژ بالا و چاپ دیجیتال برای پروژه های تیراژ پایین، گزینه ایده آل تری می باشد. دیگر تفاوت های چاپ دیجیتال و افست عبارتند از:

⦁     قیمت چاپ

فرآیند چاپ افست، پیچیده تر از چاپ دیجیتالی می باشد؛ همین امر باعث شده که قیمت چاپ افست برای تعداد یکسان از قیمت چاپ دیجیتالی بیشتر باشد. البته ناگفته نماند که چاپ افست برای تیراژ بالا در بسیاری از موارد، مقرون به صرفه تر از چاپ دیجیتال می باشد. به همین دلیل است که می گویند چاپ افست بهترین گزینه برای چاپ تیراژ بالا است.

برای مثال قیمت چاپ کاتالوگ افست در تیراژ بالا، معمولا اقتصادی تر از قیمت چاپ دیجیتالی کاتالوگ در تیراژ بالا در می آید.

⦁     سرعت چاپ

دیگر تفاوت موجود بین این دو روش چاپی، سرعت چاپ می باشد. از آنجایی که فرایند چاپ افست، پیچیده تر از چاپ دیجیتالی می باشد، بنابراین بدیهی است که چاپ افست، زمان برتر از چاپ دیجیتال است. بنابراین اگر برای چاپ محتواهای مورد نظر خود عجله دارید، چاپ دیجیتال، ایده آل تر از چاپ افست می باشد.

⦁     تفاوت در رنگ ها

701

چاپ افست از سیستم تطابق پنتون پشتیبانی می کند، بنابراین اگر رنگ خاصی مد نظر دارید بهترین گزینه و روش چاپی برای شما، چاپ افست می باشد که تمامی تصاویر و محتواها را دقیقا با همان رنگ مورد نظر خودتان به چاپ می رساند.

⦁     تفاوت چاپ دیجیتال و افست از نظر انعطاف پذیری

اگر چه چاپ دیجیتالی در مقایسه با قبل، منعطف تر شده، اما باز هم در این مقایسه انعطاف پذیری چاپ دیجیتال و افست، چاپ افست، حرف اول را می زند. دلیل آن هم این است که افست، امکان چاپ در سایز و ابعاد گوناگون و همچنین برش های متنوع را فراهم آورده است.

چاپ دیجیتال بهتر است یا افست؟

یکی از رایج ترین سوالاتی که افراد برای چاپ محتواهای مورد نظر خود با آن مواجه می شوند این است که چاپ دیجیتالی بهتر است یا چاپ افست؟ همانطور که در بخش های قبلی مقاله هم به آن اشاره کردیم، پاسخ این سوال کاملا وابسته به نیازهای خود فرد می باشد.

اما اگر بخواهیم به طور خلاصه به این سوال پاسخ دهیم باید بگوییم که اگر نیاز به چاپ تیراژ پایین و سرعت بالا با کیفیت متوسط دارید، چاپ دیجیتال مناسب شما است. اما اگر نیاز به چاپ تیراژ بالا و البته کیفیت بالا با هزینه کمتری را دارید، پیشنهاد ما به شما چاپ افست خواهد بود.

نتیجه گیری بررسی تفاوت چاپ دیجیتال و افست!

طبق آنچه که در این مقاله آموختیم چاپ دیجیتال و چاپ افست از نظر سرعت چاپ، تیراژ، رنگ و ... تفاوت های بسیاری دارند و انتخاب بهترین گزینه از بین این دو، تنها با بررسی کامل تفاوت های این دو روش و همچنین نیازهای خودتان امکان پذیر خواهد بود. به همین دلیل ما در این مقاله سعی کردیم اصلی ترین و مهم ترین تفاوت های بین چاپ دیجیتالی و افست را مورد بررسی قرار داده تا شما راحت تر بتوانید بهترین روش چاپی را انتخاب کنید.

در پایان شما عزیزان می توانید سوالات و یا تجربیات خود از چاپ دیجیتال و یا افست را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید