با گواهینامه ایرانی در چند کشور می‌شود رانندگی کرد؟

با گواهینامه ایرانی در چند کشور می‌شود رانندگی کرد؟

طبق قوانین حال حاضر کشور ایران، اشخاص ایرانی که مقیم کشورهای دیگری هستند و همچنین گواهینامه معتبر کشوری که در آن ساکن هستند را دارا می باشند، به مدت ۶ ماه از زمان ورود به خاک ایران همچنان مجاز به رانندگی با استفاده از گواهینامه معتبر خارجی خود می‌باشند. این قانون برای شهروندان خارجی نیز صدق می‌کند.

کد خبر : ۱۶۵۵۵۲
بازدید : ۱۷۶

احتمالا هنگام مهاجرت این سوال برای شما پیش آمده که اگر دارای گواهینامه رانندگی ایران هستید آیا مجاز به استفاده این گواهینامه در کشور مقصد نیز خواهید بود یا خیر. همچنین اگر گواهینامه کشور دیگری را در دست دارید هنگام سفر به ایران می‌توانید از آن استفاده کنید یا قادر به معادل سازی برای استفاده هستید؟

تعریف گواهینامه

گواهینامه رانندگی در ایران سندی است که توسط آژانس دولتی مربوطه ، نیروی امنیتی منطقه یا محلی صادر شده صادر می‌شود که بوسیله آن دارنده این گواهی اجازه رانندگی با وسایل نقلیه‌ای که گواهینامه برای آنها صادر شده است را دارا می‌باشد.

در ایران پنج نوع گواهینامه رانندگی وجود دارد: مجوز موتورسیکلت ، گواهینامه درجه سوم رانندگی ، گواهینامه رانندگی درجه دو ، گواهینامه رانندگی درجه یک و گواهینامه رانندگی خاص. حداقل سن رانندگی در ایران 18 سال است.

شرایط اخذ گواهینامه رانندگی در ایران؟

کد پستی

اصل و فتوکپی شناسنامه و کارت ملی ایران

گزارش سلامت متقاضی

گروه خونی

هشت عکس ۳در۴

هزینه صدور گواهینامه رانندگی

گواهی عدم سو‌پیشینه کیفیر

اثر انگشت

اقدام برای گواهینامه تنها مشروط به داشتن موارد فوق نیست و شرایط سنی نیز برای نوع گواهینامه‌ای که برای گرفتن آن اقدام می‌کنید نیز تاثیر دارند.

برای مثال، برای داشتن گواهینامه موتورسیکلت و گواهینامه پایه سه راهنمایی و رانندگی باید ۱۸ سال سن داشته باشید با این‌حال برای گواهینامه پایه دو ۲۳سال، گواهینامه پایه یک ۲۵سال و برای گواهینامه رانندگی خاص باید حداقل ۲۳سال سن داشته باشید..

گواهینامه چه کشور هایی در ایران قابل استفاده می‌باشد؟

طبق قوانین حال حاضر کشور ایران، اشخاص ایرانی که مقیم کشورهای دیگری هستند و همچنین گواهینامه معتبر کشوری که در آن ساکن هستند را دارا می باشند، به مدت ۶ ماه از زمان ورود به خاک ایران همچنان مجاز به رانندگی با استفاده از گواهینامه معتبر خارجی خود می‌باشند. این قانون برای شهروندان خارجی نیز صدق می‌کند.

برای افرادی که شرایط بالا در مورد آنها صادق است بعد از گذشتن ۶ ماه از ورود به خاک ایران اگر همچنان تمایل به رانندگی را داشته باشند، باید برای معادل سازی گواهینامه خود اقدام نمایند.

شایان ذکر است که موارد دیگر همچون تبدیل گواهینامه‌های رانندگی با تأیید وزارت امور خارجه و سفارت کشور صادر کننده گواهینامه انجام می‌گردد همچنین ماموران سیاسی، و کنسول‌گری ها و همچنین اعضای سازمان‌های بین المللی طبق ماده ۲۲ آیین نامه صدور گواهینامه‌های رانندگی، برای معادل سازی یا تبدیل گواهینامه خود باید مدارک لازم اعم از احراز سلامت روانی و جسمانی، ارائه ترجمه به زبان مقصد، اصل گواهینامه خارجی و همچنین مدارک احراز هویت شخص و پست بین المللی خود را ارائه دهند.

در جدول زیر لیست کشور هایی که گواهینامه رانندگی آنها شرایط معادل سازی یا تبدیل به گواهینامه ایرانی را دارند به ترتیب حروف الفبا ذکر شده است.

شایان ذکر است که کشورهایی که با علامت * در جدول فوق مشخص گردیده‌آند، برای دریافت گواهینامه ایرانی باید در آزمون عملی شهر شرکت به عمل آورده و با موفقیت آن را پشت سر گذاشته، و همچنین کشورهای که با علامت ** مشخص گردیده‌اند برای دریافت گواهینامه ایرانی باید در آزمون آئین نامه شرکت به عمل آورند.

بر اساس قانون اتحادیه اروپا اگر از کشوری که عضو اتحادیه اروپا یا EEA نیست ، گواهینامه رانندگی داشته باشید ، این گواهینامه پس از استقرار اقامت عادی خود در در یکی از کشور های تحت عوضیت این اتحادیه به مدت شش ماه معتبر خواهد بود. بعد از این مدت، گواهینامه رانندگی شما دیگر معتبر نیست و باید برای دریافت گواهینامه رانندگی معتبر کشور مذکور اقدام به عمل آورید.

سپس اگر می خواهید به رانندگی با وسیله نقلیه در جاده های داخلی ادامه دهید ، به مجوز رانندگی صادر شده توسط یکی از کشور های عوض اتحادیه اروپا نیاز خواهید داشت.

شرایط حاکم بر صدور گواهینامه رانندگی در کشور های اتحادیه اروپا بسته به اینکه در کدام کشور گواهینامه خود را دریافت کرده اید متفاوت است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه دریافت گواهینامه رانندگی اتحادیه اروپا و شرایطی که باید رعایت شود ، باید با سایت های راهنمایی رانندگی کشور مورد نظر را بررسی نمایید.

در موارد استثنایی ، در صورت درخواست ، در صورتی که بتوانید کشور مقصد عضو اتحادیه اروپا را متقاعد نمایید که اقامت شما بیشتر از ۱۲ ماه نخواهد بود مرجع صدور مجوز رانندگی می تواند مهلت را تا شش ماه دیگر نیز تمدید کند.

شرایط اما در انگلستان متفاوت خواهد بود، هر شخصی که دارای گواهینامه رانندگی معتبر در کشور مبدا خود باشد ، حداقل 12 ماه در انگلستان رانندگی مجاز است.

این شامل رانندگی در انگلستان با مجوز اتحادیه اروپا است. بعد از این مدت ، باید مدارک خود را با مجوز انگلستان عوض کنید یا در آزمون رانندگی DVSA’s UK قبول شوید.

در ترکیه نیز می توانید 6 ماه بدون ترجمه گواهینامه ایرانی یا گواهینامه بین المللی خود بدون هیچ مشکلی رانندگی کنید. اما بعد از 6 ماه رانندگی در این کشور ، شما نیاز به مجوز ترکیه دارید. نگران اعتبار این گواهینامه نباشید. در واقع ، این گواهینامه مانند کارت اقامت اتباع خارجی می‌باشد و سندی معتبر است که اقامت شما را تأیید می کند.

در ایالات متحده آمریکا نیز برای مراجعه کنندگان خارجی که تمایل به رانندگی در این کشور را دارند بر اساس قوانین ایالت های مختلف، شرایط پذیرش یا عدم پذیرش گواهینامه رانندگی ایران متفاوت می‌باشد.

منبع: عصر ترکیه

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید