رکورد خیره‌کنندۀ «خورشید کره‌ای»؛ 100 میلیون درجۀ سانتیگراد!

رکورد خیره‌کنندۀ «خورشید کره‌ای»؛ 100 میلیون درجۀ سانتیگراد!

رآکتور «توکاماک» یا «خورشید مصنوعی» کرۀ جنوبی قبلا توانسته بود در زمان‌های بسیار کوتاهی به دمای 100 میلیون درجۀ سانتیگراد برسد اما این‌بار توانست این دمای باورنکردنی را به مدت 48 ثانیه حفظ کند.

کد خبر : ۱۸۳۱۲۱
بازدید : ۶۱۲

فرادید| مرکز تحقیقات پیشرفته ابررسانای کره (KSTAR) یکی از پیشرفته‌ترین راکتورهای همجوشی آزمایشی در سیاره ماست. این رآکتور که «خورشید مصنوعی کره‌ای» نیز نام دارد، اکنون توانسته دمای همجوشی پایدار را برای تقریبا یک دقیقه حفظ کند و پلاسمای بسیار داغ را برای بیش از 100 ثانیه در خود نگه دارد.

به گزارش فرادید؛ «همجوشی» همان چیزی است که به ستارگان (از جمله خورشید) نیرو می‌دهد، اما این اتفاق در ستارگان در دمایی پایین‌تر از آنچه ما در اینجا روی زمین نیاز داریم، رخ می‌دهد. این به این دلیل است که در ستارگانی مثل خورشید گرانش همه چیز را در کنار هم نگه می‌دارد و بنابراین احتمال وقوع همجوشی بیشتر است. اما دمای مورد نیاز روی زمین برای سیستم همجوشی حدود هفت برابر دمای هسته خورشید است: یعنی 100 میلیون درجه سانتیگراد.

KSTAR برای اولین بار در سال 2018 به این آستانه رسید اما تنها برای 1.5 ثانیه. یک سال بعد، آنها توانستند پلاسما را به مدت 8 ثانیه گرم نگه دارند و در سال 2020 آن را به 20 ثانیه افزایش دادند. آخرین رکورد در سال 2021 بود، زمانی که پلاسما به مدت نیم دقیقه در آن سطح فوق‌العاده از گرما نگه داشته شد.

از آن زمان، تیم مؤسسه انرژی فیوژن کره دستگاه را با ساختن یک محیط جدید انحراف تنگستن ارتقا داده و زمان حفظ دما را برای مدت طولانی‌تری افزایش داده است.

اکنون، KSTAR می‌تواند ۱۰۰ میلیون درجه سانتی‌گراد را به مدت ۴۸ ثانیه حفظ کند و می‌تواند پلاسمای داغ را به مدت ۱۰۲ ثانیه نگه دارد. هدف این پروژه دستیابی به 300 ثانیه سوختن پلاسما تا پایان سال 2026 است.

رآکتورهایی مثل این در واقع گام‌هایی در مسیر ساخت رآکتورهای پیشرفته‌تر برای تولید انرژی از طریق همجوشی هستند؛ رآکتورهایی که بتوانند چندین برابر انرژی مصرفی‌شان برق تولید کنند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید