تصاویر؛ ۵ شاهکار خودروسازی کلاسیک که نماد «معرکه بودن» هستند

در این مطلب، پنج خودروی کلاسیک برتر را معرفی میکنیم؛ از فورد موستانگ ۱۹۶۹ گرفته تا فولکسواگن بیتل ۱۹۷۵.
فرادید| ممکن است با آنچه در ادامه به عنوان «۵ خودروی برتر کلاسیک» میبینید موافق نباشید، اما به هر حال این خودروها شاهکارهایی ماندگار از تاریخ خودروسازی هستند.
به گزارش فرادید، تعریف اینکه چه چیزی یک خودرو را کلاسیک میکند، بحث جداگانهای است، اما همه خودروهای این فهرست دستکم سی سال عمر دارند. امیدواریم برای همه سلیقهها چیزی در این فهرست کوتاه باشد!
۱. فورد موستانگ مدل ۱۹۶۹
اِستیو مَککوئین که خود نماد «معرکه بودن» است در فیلم «بولیت» (محصول ۱۹۶۸) با این ماشین رانندگی کرده است. هیچ فهرستی بدون این خودروی نمادین کامل نمیشود. هرچند تجربهی رانندگی فوقالعادهای ارائه نمیدهد و با معیارهای امروزی سریع به حساب نمیآید، اما ظاهر و تاریخچهاش به قدری جذاب است که این کمبودها را کاملاً جبران میکند. چه نیازی به سرعت زیاد دارید وقتی میتوانید در موستانگی به این زیبایی دیده شوید؟ و آن موتور V۸ آمریکایی هم هر بار که روشن شود، همسایهها را از خواب میپراند اما برای علاقهمندان به خودرو، صدایش همچون موسیقی است!
۲. مرسدس بنز ۳۰۰ SL گالوینگ مدل ۱۹۵۹
این خودرو با قیمت بیش از یک میلیون پوند، مناسب افرادی با بودجه محدود نیست. تنها دربهای خاص و پروانهای این خودرو کافیست تا شایسته حضور در این فهرست باشد؛ چرا که کاملاً با نامش (بالهای مرغ دریایی، گالوینگ) هماهنگ است. این مدل آغازگر نسلی از خودروهای SL بود که تا به امروز هم ادامه دارد، اما کمتر خودرویی به شکوه این نخستین نسخه رسیده است. در زمان خودش فوقالعاده سریع بود و هنوز هم گزینهای عالی برای رانندگیهای طولانیست.
۳. بیامو ۳۲۰ i کانورتیبل مدل ۱۹۸۹
این خودرو که از سوی پرنسس دایانا به نفع آئودی رد شد، حالا بهدلیل کمیاب شدنش، ارزش قابلتوجهی پیدا کرده، چرا که در بیشتر عمر خود، مثل یک خودروی معمولی بیامو مورد استفاده و بعضاً سوءاستفاده قرار گرفته است. با سقف بازشو و مهندسی آلمانی کم و بیش مدرن، میتواند گزینهای مناسب برای استفادهی روزانه باشد.
۴. فولکسواگن بیتل مدل ۱۹۷۵
این خودرو با سابقهای جنجالی، طراحیشده توسط فردیناند پورشه به دستور هیتلر، بهعنوان «خودروی مردم» شهرت یافت و به محبوبیتی جهانی دست یافت که تا به امروز هم ادامه دارد. مدل اولیهی آن کم و بیش بدون تغییر، نزدیک به ۴۰ سال تولید شد! با موتوری کوچک، بدون عایق صدای مناسب و فاقد امکانات رفاهی، قطعاً خودروی راحتی برای مسافتهای طولانی نیست. اما هر جا که بروید با لبخند و نگاههایی آشنا مواجه خواهید شد.
۵. فراری ۲۷۵ GTS مدل ۱۹۶۵
گرانترین خودروی این فهرست که از زمان تولدش در انحصار ثروتمندان و مشاهیر بوده است. فراری ۲۷۵ GTS جایگاهش را با داشتن موتور V۱۲ معرکه و طراحی کانورتیبل از دوران طلایی فراریها، در این فهرست تثبیت میکند. گرچه نسخهی فرمانراست آن بسیار نادر است، اما برخلاف برخی مدلهای مدرن فراری، احتمالاً با رانندگی آن موجب خشم دیگر رانندگان نخواهید شد. حتی بدون حرکت هم، فوقالعاده شیک است!
مترجم: زهرا ذوالقدر