درآمد جریمه رانندگی به جیب چه کسانی می‌رود؟

درآمد جریمه رانندگی به جیب چه کسانی می‌رود؟

برای مثال بر اساس قانون بودجه، ۳۰ درصد درآمد حاصل از جریمه‌های رانندگی باید به حساب وزارت راه و شهرسازی واریز شود تا صرف امور مختلف این وزارتخانه شود. اما به نظر می‌رسد که یا دولت سهم وزارت راه و شهرسازی را نمی‌دهد و یا این سهم، خرج دیگر هزینه‌های این وزارتخانه می‌شود.
کد خبر: ۱۰۰۵۳۱
بازدید : ۳۳۵۱
۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۹

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا گفته حتی یک ریال از محل جریمه خودرو‌ها به افسران و درجه‌داران تعلق نمی‌گیرد. اما این درآمد ۸ هزار میلیارد تومانی چه می‌شود؟

هر سال در هنگام تدوین لایحه بودجه، یکی از درآمد‌های دولت از محل جریمه‌های رانندگی و خسارت است. یعنی مجموع جریمه خودرو‌ها در طول سال باید به حساب خزانه دولت واریز شود و بعد از آن دولت باید درصدی از این درآمد را، اما کل این درآمد را به حساب دیگر نهاد‌ها واریز کند. اما کدام نهادها؟

براساس قانون بودجه، هر سال ۳۰ درصد درآمد دولت از محل جریمه‌ها به حساب شهرداری واریز می‌شود. ۳۰ درصد به حساب وزارت راه و شهرسازی می‌رود، ۲۰ درصد به صندوق خسارت‌های بدنی بیمه مرکزی واریز می‌شود و ۲۰ درصد باقیمانده هم صرف توسعه فرهنگ رانندگی می‌شود.

به عبارتی ۳۰ درصد درآمد حاصل از جریمه خودرو‌ها به حساب شهرداری واریز می‌شود، اما ۷۰ درصد باقیمانده در دست سازمان‌های دولتی است که صرف امور مختلف می‌کنند.

اما به نظر می‌رسد که یا این درآمد به حساب این نهاد‌ها واریز نشده و یا این وزارتخانه و سازمان‌ها این بودجه را صرف امور دیگر می‌کنند.

برای مثال بر اساس قانون بودجه، ۳۰ درصد درآمد حاصل از جریمه‌های رانندگی باید به حساب وزارت راه و شهرسازی واریز شود تا صرف امور مختلف این وزارتخانه شود. اما به نظر می‌رسد که یا دولت سهم وزارت راه و شهرسازی را نمی‌دهد و یا این سهم، خرج دیگر هزینه‌های این وزارتخانه می‌شود.

چون آنگونه که رئیس پلیس راهنمایی رانندگی ناجا اعلام کرده طبق قانون، وزارت راه و شهرسازی مسئول توسعه دوربین‌هاست. اما فقط در ۷ شهر کشور دوربین ثبت تخلف وجود دارد و از بین ۴۵۰۰ دوربین ثبت تخلف در راه‌های اصلی و شهرها، ۴۹ درصد دوربین‌ها معیوب است و کار نمی‌کند.

تضاد قانون و عملکرد دولت در بحث جریمه‌ها

رئیس پلیس راهنمایی رانندگی ناجا گفته دوربین‌ها و سامانه‌ها باید تجهیز شود، اما این اتفاق به دلیل کمبود منابع رخ نداده است. حتی کمبود منابع برای توسعه دوربین‌های ثبت تخلف سبب شده که از سربازان استفاده شود.

از طرف دیگر براساس قانون بودجه، باید ۲۰ درصد درآمد دولت از محل جریمه‌های رانندگی، صرف توسعه فرهنگ رانندگی شود. اما در موارد بسیاری شیوه جریمه خودرو‌ها در تضاد با این روش است.

اما نکته دیگری هم وجود دارد و آن هم افزایش سالانه درآمد دولت از محل جریمه رانندگی است. برای مثال درآمد دولت از محل جریمه رانندگی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ بیش از ۴۰ درصد رشد کرده است. یعنی از یک سو دولت ۲۰ درصد درآمد حاصل از جریمه‌ها را صرف توسعه فرهنگ رانندگی و کاهش جرائم رانندگی می‌کند. اما هر سال هم درآمد خود از این محل را افزایش می‌دهد.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نگاه
تازه‌‌ترین عناوین