بهترین ورزش برای لاغری چیست؟

بهترین ورزش برای لاغری چیست؟

برای کاهش این اضافه وزن رژیم‌های سفت و سخت پیشنهاد نمی‌شود. عمدتا پیشنهادی که به افراد دارای اضافه وزن می‌شود، این است که بایستی به زندگی خود مقداری نظم بدهند تا از این طریق بتوانند اضافه وزن خود را به راحتی کم کنند.
کد خبر: ۱۰۰۷۸۵
بازدید : ۴۴۲۷
۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶

یک مربی رسمی فدراسیون بدنسازی گفت: هرگونه ورزشی می‌تواند منجر به کاهش وزن شود، اما یکسری از ورزش‌ها نتیجه بهتری به دنبال دارد؛ مثلا دویدن یا تمرین با وزنه بسیار بیشتر از ورزش‌های دیگر می‌توانند به فرد در ساختن یک بدن ایده‌آل کمک کند.

حسام قربانی در پاسخ به این سوال که بهترین و موثرترین ورزش برای کاهش وزن چیست، گفت: هر گونه فعالیتی در طول روز می‌تواند منجر به کاهش وزن و چربی شود؛ به طور مثال اگر کسی با خودرو سرکار می‌رود، وسیله نقلیه را کنار بگذارد و با دوچرخه یا به صورت پیاده سر کار برود، طبیعتا به فعالیت روزانه‌اش اضافه شده که هیمن موضوع از وی انرژی خواهد گرفت و در نهایت این مصرف انرژی منجر به کاهش وزن می‌شود. این موضوع در مورد همه فعالیت‌ها صادق است و حتی کار در منزل و شامل فعالیت در امور خانه نیز می‌شود.

وی با اشاره به تاثیر ورزش‌هایی مانند تمرین با وزنه یا دویدن در کاهش وزن افزود: البته اینکه این ورزش‌ها با چه شدت یا چه زمانی از روز انجام شود، متفاوت است.

مربی رسمی فدراسیون بدنسازی خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه فردی که بالای ۳۰ سال سن و ۱۵ کیلو اضافه وزن دارد، چاق محسوب می‌شود. در صورتی که چنین فردی ورزش نکرده باشد، قطعا نمی‌تواند به صورت ناگهانی فعالیت شدیدی را آغاز کند و به خودش فشار بیاورد.

اگر به اشتباه این فشار را به خود وارد کند، احتمال آسیب‌دیدگی در او بسیار بالا خواهد بود. چنین فردی حتی اگر خوش‌شانس باشد و آسیب هم نبیند، احتمالا از ورزش دلزده می‌شود و آن را کنار می‌گذارد، زیرا نمی‌تواند به همان میزانی که تمرین می‌کند، نتیجه بگیرد؛ پس نهایتا خسته خواهد شد.

کنار گذاشتن ورزش نیز منجر به چاق‌تر شدن فرد نسبت به دوره پیش از آغاز ورزشش می‌شود. علاوه بر این چنین موضوعی یکسری مشکلات روحی را نیز برای فرد به همراه خواهد داشت.

وی در خصوص تفاوت چاقی با اضافه وزن گفت: در بسیاری موارد افراد به دلایلی نظیر پشت میزنشینی، اضطراب زیاد، نداشتن تحرک و... دچار مقداری اضافه وزن در حد پنج یا ۶ کیلو می‌شوند. چنین افرادی چاق محسوب نمی‌شوند و تنها مقداری اضافه وزن دارند؛ به عبارتی زمانی که وزن کسی از میانگین طبیعی بالاتر باشد، اضافه وزن دارد، ولی نمی‌توان به او برچسب چاقی زد.

برای کاهش این اضافه وزن رژیم‌های سفت و سخت پیشنهاد نمی‌شود. عمدتا پیشنهادی که به افراد دارای اضافه وزن می‌شود، این است که بایستی به زندگی خود مقداری نظم بدهند تا از این طریق بتوانند اضافه وزن خود را به راحتی کم کنند.

این کارشناس علوم آزمایشگاهی افزود: چاقی یک وضعیت بسیار متفاوت و جدی است. اگر بخواهیم چاقی را با اعداد و ارقام تعریف کنیم، می‌توان از فرمول BMI که مخفف عبارت body mass index است و به آن شاخص توده بدنی می‌گویند، استفاده کرد.

برای به دست آوردن عدد این فرمول باید وزن را تقسیم بر قد به توان ۲ کرد. اگر عدد به دست آمده بین ۲۵ تا ۲۹ بود، آن زمان مشخص می‌شود فرد دچار مقداری اضافه وزن است، اما اگر عدد مذکور از ۲۹ بالاتر بود، آن زمان فرد مبتلا به چاقی است که این چاقی هم به نوع یک، نوع ۲ یا نوع سه تقسیم می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: البته نباید از یاد برد فرمول شاخص توده بدنی برای ورزشکاران حرفه‌ای کاربرد ندارد و تنها برای افراد معمولی است.

قربانی با اشاره به اینکه چاقی زمینه‌ساز ابتلا به بسیاری از بیماری‌هاست، گفت: وقتی کسی دچار اضافه وزن است، بیمار نیست؛ هر چند احتمال این موضوع وجود دارد، اما زمانی که کسی دچار چاقی نوع ۲ یا سه باشد، حتی اگر چاقی او ناشی از بیماری نبوده باشد، همین چاقی عاملی می‌شود برای بروز بیماری‌هایی نظیر دیابت یا سندروم متابولیک.

همین امراض زمینه‌ساز بیماری‌های دیگری مثل کبد چرب و مشکلات قلبی عروقی است. پرخوری، کم تحرکی و استرس باعث چاقی می‌شود و چاقی نیز زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌های مذکور خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: بهترین پیشنهاد به کسانی که وزن زیادی دارند و مدت‌ها از ورزش دور بوده‌اند، این است که به آرامی و با صبر زیاد ورزش را شروع کنند و ادامه دهند. در حقیقت این افراد بایستی بتوانند بدن خود را با شرایط جدید وفق دهند.

در ورزش اصل تطابق خیلی مهم است؛ به این معنی که فرد باید به خود و بدنش زمان دهد تا با تمرینات و شرایط جدید تطبیق یابد تا بتواند بهترین نتیجه را با کمترین آسیب در کمترین زمان به دست آورد.

قربانی افزود: پیشنهاد می‌شود افراد جاق ورزش بدنسازی را با ورزش‌های هوازی ترکیب کنند؛ به طور مثال سه روز در هفته وزنه بزنند و یک یا ۲ روز هم ورزش‌های هوازی نظیر دویدن و دوچرخه‌سواری داشته باشند. همچنین لازم است حتما یک یا ۲ روز در هفته استراحت داشته باشند.

برچسب ها: ورزش کاهش وزن
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نگاه
تازه‌‌ترین عناوین