۸ باور کاملاً اشتباه درباره‌ دیابت

۸ باور کاملاً اشتباه درباره‌ دیابت

تصورات نادرست زیادی درباره‌ی دیابت وجود دارد که معمولاً به‌عنوان حقایق از آن‌ها یاد می‌شود. ریسک ابتلا به دیابت متأثر از عواملی نظیر سابقه‌ی خانوادگی و قومیت هم هست که نمی‌توان آن‌ها را تغییر داد ولی تحمل باورهای اشتباه برای افراد مبتلا به دیابت هم کار ساده‌ای نیست
کد خبر: ۱۰۱۴۱۱
بازدید : ۱۱۹۶۲
۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶
نویسنده:زهرا ذوالقدر

فرادید| برای افراد مبتلا به دیابت تحمل باورها و انگ‌های مرتبط با این بیماری، چالش مهمی است؛ باورهایی که همه‌جایی شده‌اند، در خانه، محل کار، مدرسه و مراکز درمانی. این انگ‌ها نمی‌گذارد افراد برای درخواست کمک و مدیریت سلامت فیزیکی و روانی‌شان اقدام کنند.


چه چیزی سبب پدید آمدن انگ دیابت می‌شود؟


به گزارش فرادید، دیابت یک وضعیت جسمانی پیچیده است که می‌تواند ناشی از عوامل بسیاری از جمله ژنتیک، محیط، سبک زندگی و عوامل اقتصادی-اجتماعی باشد، اما بسیاری از مردم اطلاعات کافی درباره‌ی آن ندارند. تصورات نادرست زیادی درباره‌ی دیابت وجود دارد که معمولاً به‌عنوان حقایق از آن‌ها یاد می‌شود. این تصورات نادرست منجر به قضاوت نابجا، سرزنش و بی‌احترامی نسبت به افراد مبتلا به دیابت می‌شود. در این مقاله، از نادرستی برخی از این باور‌های رایج درباره‌ی دیابت خواهیم گفت.

 

باور اشتباه: دیابت قابل‌پیشگیری است

حقیقت: تمام انواع دیابت قابل‌پیشگیری نیستند. نوع ۱ یک بیماری خودایمنی است، نمی‌توان از آن پیشگیری کرد و هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. دلیل دیابت نوع ۱ هنوز ناشناخته است.

شواهد قوی بین‌المللی نشان می‌دهد که برنامه‌های پیشگیری از دیابت می‌تواند به پیشگیری از دیابت نوع ۲ در بیش از ۵۸ درصد موارد کمک کند. هیچ دلیل واحدی برای دیابت نوع ۲ وجود ندارد، اما عوامل خطر ثابت‌شده وجود دارند. ریسک ابتلا به دیابت متأثر از عواملی نظیر سابقه‌ی خانوادگی و قومیت هم هست که شما نمی‌توانید آن‌ها را تغییر دهید.

تکذیب ۸ باور اشتباه درباره‌ی دیابت
باور اشتباه: اضافه وزن یا چاقی سبب ابتلا به دیابت می‌شود

حقیقت: اضافه وزن داشتن یا چاقی برای دیابت نوع ۲ عامل خطر است، اما دلیل ابتلا نیست. دیابت پیامد ژنتیک یا سبک زندگی نامناسب است که کم‌تحرکی فیزیکی، مصرف الکل، انتخاب غذا، کیفیت خواب، استرس احساسی و فیزیولوژیکی را دربرمی‌گیرد. ابتلا به دیابت حتی درمیان کسانی‌که وزن طبیعی دارند، عادی است.


باور اشتباه: تمام انواع دیابت یکسان هستند

حقیقت: دیابت انواع متفاوتی دارد. رایج‌ترین آن‌ها دیابت نوع ۱، نوع ۲ و دیابت بارداری است. انواع دیگر دیابت رایج نیستند. هرنوع از دیابت دلایل متفاوت دارد و ممکن است با روش‌های متفاوتی مدیریت شود، اما هرزمان که فردی به هر نوعی از دیابت غیر از دیابت نوع بارداری مبتلا شد، به مدیریت روزانه نیاز دارد. دیابت بارداری پس از زایمان از بین می‌رود، بااین‌حال، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را در آینده به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. تمام انواع دیابت پیچیده و جدی هستند.


باور اشتباه: برای بهبود دیابت باید وزن زیادی کم کنید

حقیقت: تحقیقات نشان می‌دهد که تمرکز روی کاهش وزن به‌عنوان تنها معیار موفقیت نه‌تنها موثر نیست، بلکه به‌لحاظ روان‌شناختی زیان‌آور است. کاهش وزن می‌تواند به بهبود سلامت عمومی کمک کند و خطر بیماری قلبی، دیابت و عوارض دیگر را کم کند. اما برهم‌خوردن سیستم‌های انرژی بدن می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی دیگر، اختلال هورمونی و عوارض متابولیک شود.

 

کاهش وزن بسیار سریع می‌تواند خطر ازدست‌دادن عضله و پایین آمدن متابولیسم را بالا ببرد. مشورت با پزشک، فیزیولوژیست ورزشی یا متخصص تغذیه برای اطمینان از کاهش وزن به شیوه‌ی سالم و درست اهمیت دارد. احتمال دارد پزشک، شما را به یک متخصص سلامت روان ارجاع دهد که در طرح‌ریزی یک برنامه‌ی درمانی برای حفظ سلامت روانی و احساسی شما حین پروسه‌ی کاهش وزن بتواند به شما کمک کند.

باور اشتباه: فقط افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ به انسولین نیاز دارند

حقیقت: دیابت نوع ۲ یک بیماری پیش‌رونده است. شواهد کنونی حاکی از آنست که حدود ۵۰ درصد از مبتلایان به دیابت نوع ۲ ممکن است پس از ۶ تا ۱۰ سال از تشخیص دیابت به مرور زمان بنا به تغییرات فیزیولوژیکی در پانکراس (تولید کمتر انسولین) به انسولین نیاز پیدا کنند. ورزش کردن به‌طور منظم و مصرف دارو‌های تجویزشده بهترین مدیریت برای دیابت نوع ۲ است و می‌تواند در درازمدت عوارض کمتری به دنبال داشته باشد.

افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ هر روز از زندگیشان به انسولین نیاز دارند، چون پانکراس آن‌ها به‌لحاظ فیزیولوژیکی قادر به تولید انسولین به‌صورت طبیعی نیست. این افراد باید در مورد دوز و زمان‌بندی انسولین آموزش ببینند تا از خطر هیپوگلیسمی (افت قند خون) در امان باشند.

تکذیب ۸ باور اشتباه درباره‌ی دیابت

باور اشتباه: همه‌ی زنان مبتلا به دیابت بارداری پس از تولد نوزاد به دیابت مبتلا نخواهند شد

حقیقت: ۹۰ درصد زنانی که در دوران بارداری به دیابت مبتلا می‌شوند، پس از زایمان به دیابت مبتلا نخواهند شد. ۱۰ درصد باقیمانده به‌طور بالقوه پیش از بارداری دیابت داشته‌اند، اما تشخیص داده نشده است. در استرالیا، تخمین زده می‌شود که ۱.۷ میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند و ۲۵ درصد دیابت‌شان تشخیص داده نشده است. در کسانی‌که دیابت بارداریشان تشخیص داده شده است، در ده سال بعدی زندگیشان، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، ده برابر بیشتر می‌شود. پس، بااین‌که پس از زایمان، دیابت نخواهید داشت، سبک زندگی سالم می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را در آینده‌ی شما پایین بیاورد.

باور اشتباه: فقط زنانی که اضافه وزن دارند به دیابت بارداری مبتلا می‌شوند

حقیقت: اضافه وزن داشتن قبل از بارداری با خطر افزایش‌یافته‌ی ابتلا به دیابت بارداری (GDM) همراه است. افزایش وزن در دوران بارداری هم عامل مهمی در ایجاد GDM است. عوامل خطر غیرقابل‌تغییر دیگری از جمله قومیت، سن و سابقه‌ی خانوادگی هم دخیل هستند.

 

برخی از زنان هیچ عامل خطری ندارند و باز هم به این بیماری مبتلا می‌شوند، به همین دلیل بهترین راه، گرفتن آزمایش GDM از تمام زنان باردار است. پس، اضافه وزن داشتن خطر ابتلا به GDM را بالا می‌برد، اما عوامل بسیار دیگری هم وجود دارند که منجر به بروز این بیماری می‌شوند.

باور اشتباه: کسانی‌که به دیابت مبتلا هستند نمی‌توانند ورزش کنند

حقیقت: افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ هم می‌توانند ورزش کنند. فعال بودن ازنظر فیزیکی برای بهبود سلامت کلی همه‌ی ما مهم است و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد. ورزش‌های رقابتی و منطقه‌ای راه فوق‌العاده‌ای برای حفظ روحیه و فعالیت فیزیکی در جهت بهبود وضعیت بیماران مبتلا به دیابت است. ورزش منظم به‌ویژه برای مدیریت دیابت بسیار مهم است، چرا که می‌تواند:

سطوح گلوکز خون را پایین بیاورد

حساسیت انسولین را افزایش بدهد

نیاز به دارو را کاهش بدهد

به حفظ وزن و قلب سالم کمک کند

 

منبع: bodytrack

برچسب ها: دیابت
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نگاه