۳ مانع ذهنی برای تغییر

۳ مانع ذهنی برای تغییر

زندگی ما هر روز دستخوش یک حرکت دائمی است، این حرکت همیشه با خود نوعی تغییر به همراه دارد. ما از برخی از این تغییرات صمیمانه استقبال می‌کنیم و از برخی دیگر اجتناب می‌کنیم.
کد خبر: ۱۰۲۰۱۵
بازدید : ۲۰۲۸۱
۰۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱

فرادید| بیایید یک پرسش صادقانه از خودمان بپرسیم: ما چقدر با توسل به کلیشه‌ای‌ترین بهانه‌ها خودمان را از فرصت‌ها و تجربیات محروم می‌کنیم و حتی از رویاهایمان دست می‌کشیم؟ ما چقدر روی مسائل خط می‌کشیم نه به‌خاطر اتمام آن‌ها بلکه به‌خاطر گیردادن بیش‌ازحد به عدم توانایی انجام آنها؟

به گزاش فرادید، هیچ نیرویی قدرتمندتر از اراده نیست. این نیرو به دو سو قابل‌هدایت است: نگاه کردن فرای موانعِ پیش رو و عبور از آن‌ها یا کنارکشیدن نه به‌خاطر عدم‌توانایی بلکه به‌خاطر تغییر برنامه. تغییر برنامه‌ها و در مقیاس بزرگ‌تر تغییر زندگی اجتناب‌ناپذیر است. نکته‌ی قابل‌توجه این است که هیچ‌وقت برای تغییر زندگی دیر نیست. در این مطلب راه‌های رهایی از موانع ذهنی و تغییر زندگی را می‌خوانید.


۳ مانع ذهنی که باید آن‌ها را کنار بگذارید

۱. «من برای شروع خیلی سنم بالاست»

«سن فقط یک عدد است» این جمله را بسیار شنیده‌ایم. سن فقط سنجش میزان عمر ماست، اما ما معمولاً آن را گاه‌شمار اهداف‌مان می‌دانیم. «من می‌خوام تا ۲۵ سالگی به شهر نقل‌مکان کنم. من می‌خوام تا ۳۰ سالگی یک کسب‌وکار موفق داشته باشم.

من می‌خوام تا ۳۵ سالگی یک خونه بخرم. من می‌خوام تا ۴۰ سالگی به بیست تا کشور سفر کنم ...» زمانی که به اهداف‌مان نمی‌رسیم، فوراً احساس شکست می‌کنیم. از ماهیت زمان نباید به‌عنوان یک هدف دقیق و تعیین‌شده استفاده کرد، ماهیت زمان یک راهنماست.

زندگی همیشه و در هر زمان، اما با سرعتی متفاوت برای هر کسی در جریان است. پرت شدن حواس با اتفاقات غیرمنتظره‌ی زندگی و اجازه دادن به آن لحظات برای تعریف کردن شما از یک سو و آگاه شدن از آن‌ها و یافتن مسیر جایگزین از سوی دیگر را درنظر بگیرید. بین این دو تفاوت زیادی وجود دارد. ماهیت زمان راهنمایی است که به ما نشان می‌دهد آیا در مسیر درست قرار داریم و آیا با فهرست تجربیات و دستاورد‌هایی که امید داریم در طول زندگی آن‌ها را تجربه کنیم هم‌راستا هستیم.

۲. «من پول کافی ندارم»

چرا هیچ‌وقت برای تغییر دیر نیست؟

«من پول کافی ندارم» یا «من بیش از حد پول دارم» تاکنون کدام عبارت را بیشتر به‌کار برده اید؟ «من پول کافی ندارم» آن‌قدر ورد زبان همه شده و در مکالمات روزمره جا باز کرده که کمتر کسی به اثر منفی بازگو کردن آن فکر می‌کند. زمان آن فرارسیده که این عادت را ترک کنیم. نوع تفکر و رابطه‌ی ما با پول بر روی ما اثرگذارتر از چیزی است که گمان می‌کنیم. داشتن ذهنیت مثبت درباره‌ی پول برای داشتن زندگی دلخواهی که واقعا آرزوی آن را داریم بسیار مهم است.

ما معمولاً اجازه می‌دهیم پول مسیر زندگی را به ما دیکته کند و با گذشت زمان حسرت‌های روی هم انباشته‌شده عطشِ تغییر زندگی را بیشتر و بیشتر می‌کند. درحالی‌که ذهنیت فراوانی ما را دچار حسرت نمی‌کند.

ذهنیت فراوانی به‌معنای تمرکز روی داشته‌های کنونی به‌جای نداشته‌هاست. باید انرژی خود را روی سپاسگزاری متمرکز کنید، سپاسگزاری برای فرصت‌هایی که پول هم‌اکنون برای شما فراهم کرده، مثلا کامپیوتر یا تلفن هوشمندی که با استفاده از آن این مقاله را می‌خوانید.

هرچیزی در زندگی به انرژی احتیاج دارد. صحبت کردن مثبت یا منفی درباره‌ی شرایط به یک اندازه انرژی نیاز دارد، پس چرا مثبت‌اندیشی را انتخاب نکنید.

۳. «فردا شروع می‌کنم»

فردا شروع کردن همیشه بزرگ‌ترین عامل عقب‌نشینی و شکست است. با کنار زدن اهداف شخصی به‌صورت ناخودآگاه به مغز این پیام را ارسال می‌کنید که آن اهدف چندان مهم نیست. اهداف شما همیشه اهمیت و ارزش دارند.

نخست به این فکر کنید که آیا این یک عادت خاص است که جلوی پیشبرد اهداف شما را می‌گیرد یا به این فکر کنید که بیشتر وقت خود را کجا صرف می‌کنید:

آیا به همه چیز «بله» می‌گویید و به اهداف دیگران بیشتر از اهداف خودتان اهمیت می‌دهید؟
آیا ازپا درآمده‌اید؟
آیا آشفته‌اید ازاینکه نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید؟

نخستین گام همیشه خودآگاهیست. یافتن پاسخ این پرسش‌ها شما را به خودآگاهی نزدیک می‌کند.


چگونه متفاوت زندگی کنیم؟

چرا هیچ‌وقت برای تغییر دیر نیست؟

۱. چیستی و چرایی خواسته‌هایتان را تعریف کنید

به این بیاندیشید که چه چیزی برای شما اهمیت دارد و چرایی آن را پیدا کنید:

آیا به دنبال تغییر شغل هستید؟ اگر چنین است، پس عمیق‌تر فکر کنید به اینکه چرا در جستجوی این تغییر کاری هستید و چه چیز‌هایی در این کار جدید قابل‌مذاکره و چه چیز‌هایی غیرقابل‌مذاکره هستند.

آیا به دنبال زمان آزاد بیشتری برای انجام اهداف خلاقانه‌ی خودتان هستید؟ به این فکر کنید که چرا این هدف برای شما ارزش قابل‌توجهی دارد و برای رسیدن به آن حاضرید چه چیزی از موقعیت کنونی‌تان را فدا کنید.

آیا به دنبال یک شروع کاملاً جدید و نقل مکان به یک جای ناآشنا هستید؟ به این بیاندیشید که چه چیز آن مکان خاص را دوست دارید و این مکان چگونه به احساسات شما تلنگر می‌زند.

برای متفاوت زندگی کردن باید به اندازه‌ی کافی با خودتان راحت باشید، چون رسیدن به این هدف در گروی اعتماد‌به‌نفس شماست. اعتمادبه‌نفس و خودآگاهی شما انگیزه‌ایست که شما را به سمت گرفتن تصمیمات سخت سوق می‌دهد و هنگامی‌که با آزمون‌های زندگی مواجه می‌شوید شما را در زمینه‌های غیرمعمول هدایت می‌کند. تفکر عمیق و رسیدن به هسته‌ی اصلی چیستی و چرایی به شما اطمینان می‌دهد که راه‌های جدید با ارزش‌های شما همسو هستند.

۲. آن نسخه‌ی دلخواه از خودتان را همین حالا زندگی کنید

چرا هیچ‌وقت برای تغییر دیر نیست؟

اگر می‌خواهید متفاوت زندگی کنید و و در زندگی احساس موفقیت بیشتری کنید نخست باید خودتان را آن‌گونه نشان دهید که تمایل دارید باشید. شما باید این نقش را بازی کنید. با تجسم کردن کسی که بسیار او را تحسین می‌کنید شروع کنید. مثلاً ویژگی‌های رهبری او، نحوه‌ی رویارویی او با شرایط خاص یا نحوه‌ی مطرح کردن خودش را الگو قرار دهید. زندگی کردن در این سبک جدید و متفاوت، آن نسخه‌ی دلخواه از خودتان را رفته‌رفته به واقعیت تبدیل می‌کند.

۳. بدانید که گام‌های کوچک اثرگذاری بیشتری دارند

وقتی می‌خواهید زندگی‌تان را تغییر بدهید، لازم نیست لحظه‌ی باشکوه و بزرگی را در ذهن خود مجسم کنید. بیشتر اوقات، گام‌ها و تغییرات کوچک تاثیر بیشتری دارند. برای نمونه، اگر یکی از اهداف شما سلامتی بیشتر و کاهش اندکی وزن است، مسیر متداول رسیدن به این هدف عضویت در یک باشگاه، تنظیم برنامه‌ی غذایی و متعهد شدن به ورزش منظم است. این راه درست شروع است، اما درنظر داشته باشید که شکل‌گیری عادت‌های خوب مستلزم گذشت زمان و داشتن صبر است.

به‌علاوه، سالم‌تر زندگی کردن فقط به رژیم غذایی و ورزش محدود نمی‌شود. گام‌های کوچکی مانند قطع مصرف شکر در چای و قهوه‌ی روزانه به مرور تاثیر شگرفی بر سلامتی می‌گذارند. تصور کنید هر روز چای یا قهوه‌ی خود را با یک قاشق چای‌خوری شکر شیرین می‌کنید، هر روز دو بار چای یا قهوه می‌نوشید، یکی قبل از کار و دیگری حین کار. یک قاشق چای‌خوری شکر حدود ۴ گرم وزن دارد، پس با دوبار نوشیدن در روز ۸ گرم شکر و در یک ماه به‌راحتی ۲۴۰ گرم شکر مصرف می‌کنید. با حذف همان یک قاشق چای‌خوری شکر به‌راحتی گام بسیار موثری در جهت سلامتی خود در آینده برمی‌دارید.

کلام آخر

به یاد داشته باشید که برای تغییر زندگی هیچ‌وقت دیر نیست و عواملی مانند سن، زمان یا حتی تجربه نباید مانع دنبال کردن رویاها، برنامه‌ها یا زندگی متفاوت شما شوند. با گذشت زمان همیشه به یاد داشته باشید که در حرکت مداوم و در کنترل مداوم هستید و همیشه آمادگی‌تان برای تغییر از چیزی که خودتان فکر می‌کنید بیشتر است. ما یک بار فرصت زندگی کردن داریم و بدون ذره‌ای تردید ارزش دارد به بهترین شکل از این فرصت بی‌نظیر بهره ببریم.

منبع: lifehack

مترجم: زهرا ذوالقدر

برچسب ها: تغییر زندگی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پیشنهاد ویژه