مزیت های تین کلاینت و زیرو کلاینت در راه‌اندازی دسکتاپ مجازی

مزیت های تین کلاینت و زیرو کلاینت در راه‌اندازی دسکتاپ مجازی

شبکه‌ها و دسکتاپ‌های رایانه‌‌ای جایگاه ویژه‌ای در ارگان‌های مختلف دارند، اما گاهی کاربران در استفاده از این تجهیزات با محدودیت‌هایی مواجه می‌شوند. امروزه با پیشرفت فناوری و مجازی‌سازی سرویس‌های کامپیوتری این محدودیت‌ها رفع شده است.

کد خبر : ۱۰۲۱۶۱
بازدید : ۷۳۴۲

سیستم‌ها و شبکه‌های کامپیوتری مهم‌ترین بخش‌های هر سازمانی هستند. این شبکه‌های سخت افزاری به قدری حائز اهمیت هستند که عدم استفاده از آن‌ها در مجموعه‌های مختلف اداری، آموزشی و کاربری‌های مختلف غیرقابل تصور است. شبکه‌های کامپیوتری در انجام امور مربوط به فناوری آی تی و اطلاعات و سایر فعالیت‌های مبتنی بر نرم افزارهای کامپیوتری، توان تعریف شده‌ای دارند.

شبکه‌ها و دسکتاپ‌های رایانه‌‌ای جایگاه ویژه‌ای در ارگان‌های مختلف دارند، اما گاهی کاربران در استفاده از این تجهیزات با محدودیت‌هایی مواجه می‌شوند. امروزه با پیشرفت فناوری و مجازی‌سازی سرویس‌های کامپیوتری این محدودیت‌ها رفع شده است. حتما تا کنون نام تین کلاینت به گوشتان خورده است. برای آشنایی با انواع تین کلاینت لازم است ابتدا مجازی‌سازی دسکتاپ آشنا شوید.

خدمات راه اندازی دسکتاپ مجازی

دسکتاپ‌ها در واقع صفحات کامپیوتری مورد استفاده کاربر هستند. همان طور که گفتیم سخت افزارهای کامپیوتری توان تعریف شده و محدودی دارند. برای این که بتوان از حداکثر توان سخت افزارها استفاده بهینه کرد، می‌توان از تکنولوژی مجازی‌سازی استفاده کرد.

مجازی‌سازی در واقع یک فناوری نوین است که به کاربران این امکان را می‌دهد که توان سخت افزاری خود را افزایش داده و از حداکثر قدرت آن استفاده کنند. شرکت‌های مختلف برای این که بتوانند قدرت سخت افزاری خود را افزایش دهند، باید سرورهایی با هزینه بالا را تهیه کنند. در صورتی که به کمک این فناوری جدید می‌توان از سخت افزار یک سیستم دیگر مانند سرور به سخت افزار مورد نظر و قوی‌تر رسید.

بنابراین اولین مزیت مجازی‌سازی برای شرکت‌ها کاهش هزینه‌های جاری است. آشنایی با فناوری مجازی‌سازی پیش نیازی جهت شناخت دسکتاپ مجازی است.‌

مجازی‌سازی دسکتاپ یا همان DVI یک فناوری و تکنولوژی پیشرفته است که به سادگی بسیاری از مشکلات سازمان‌ها را رفع کرده است. در صورتی که کاربر از دسکتاپ مجازی استفاده کند، دیگر هیچ گونه وابستگی به سخت افزار خاص نخواهد داشت و می‌تواند در هر کجا که هست از طریق هر دستگاهی که در دسترس او است، وارد سیستم خود شود. در واقع کاربران می‌توانند به سادگی به فضای مخصوص خود در سرور دسترسی پیدا کنند.

در مجازی‌سازی دسکتاپ، سیستم عامل به دستگاهی که کاربر از آن استفاده می‌کند، وابستگی ندارد. بنابراین می‌توانید با هر دستگاهی از جمله: تین کلاینت، لپ تاپ، کامپیوتر و غیره به سیستم عامل وصل شوید. هر چند در استفاده از دستگاه محدودیتی وجود ندارد، اما بهتر است زمانی که میزبان سیستم عامل دسکتاب روی سرور هستید، از تین کلاینت استفاده کنید.

شرکت ایمن شبکه هوشمند با ۱۳سال سابقه درخشان به عنوان شرکت خدمات راه اندازی دسکتاپ‌ مجازی ، پشتیبانی و نگهداری از شبکه‌ها و تجهیزات سخت افزاری آن‌ها، با بهره مندی از تیم مجرب و حرفه‌ای، طراحی و اجرای پروژه‌های زیر ساخت کامپیوتری مبتنی بر شبکه و غیره را انجام می‌دهد.

اجرای vdi

زیروکلاینت و لزوم استفاده از آن در دسکتاپ مجازی

زیروکلاینت که به آن مینی پی سی هم می‌گویند، نوعی کامپیوتر کوچک همراه با نرم افزار است که برای انجام کارهای خود به کامپیوتر دیگری وابسته است. می‌توان گفت این سخت افزار خود بخشی از یک شبکه بزرگ است که نرم افزار آن حکم رابط را در این شبکه دارد. این سخت افزار به تمام اطلاعات در بخش نرم افزار روی سرور دسترسی دارد اما تمام کارهای واقعی را سرور انجام می‌دهد.

به عبارت دیگر سرور تمام پردازش‌ها و درخواست‌های کاربر را از طریق این نوع کامپیوتر دریافت می‌کند و پس از رسیدگی به درخواست‌ها نتیجه عملیات‌های انجام شده را به زیروکلاینت ارسال می‌کند‌. در نهایت درخواست‌هایی مانند تایپ با صفحه کلید بر روی مانیتور این سخت افزار به نمایش در می‌آید.

مزایای راه اندازی زیروکلاینت

  • این سخت افزار به دلیل قیمت ارزان و مصرف کم برق سبب کاهش هزینه‌ها می‌شود.
  • کاربری، نگهداری و امنیت آن بسیار بهتر از یک کامپیوتر کامل است. در واقع این کامپیوتر آماده دسکتاپ مجازی کاربری ساده‌ای دارد و به طبع تعمیر و نگهداری آن نیز آسان است.
  • اجزای تشکیل دهنده این تجهیز بسیار کمتر از یک کامپیوتر استاندارد است، بنابراین کمتر دچار خرابی می‌شود.
  • کاربرانی که با کامپیوترهای استاندارد و کاربری آن‌ها آشنایی درستی ندارند، می‌توانند از این کامپیوتر جمع و جور استفاده کرده و با کمک این سخت افزار ارتباط بهتری با برنامه‌های نرم افزاری برقرار کنند.
  • در نهایت می‌توان گفت راه اندازی زیروکلاینت به عنوان یک کامپیوتر کوچک با استفاده از حداقل منابع سخت افزاری، کارایی و امنیت فوق العاده‌ای را به شبکه‌های رایانه‌ای بخشیده است.

موارد کاربرد دسکتاپ مجازی

فناوری مجازی سازی دسکتاپ و سرویس‌های مبتنی بر ابر به جای زیرساخت‌های سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما می‌توانید در هر جایی که دسکتاپ واقعی کاربرد ندارد و یا در استفاده از آن با محدودیت مواجه می‌شود، از دسکتاپ مجازی استفاده کنید.

به عنوان مثال: زمانی که در سفر هستید، یا برای رسیدگی به امور شرکت، مجبور به دورکاری هستید، این فناوری شما را به عملکرد بهینه می‌رساند.

از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از این فناوری، به روزرسانی نرم افزارهای موجود در شبکه‌های کامپیوتری گسترده است. اگر بخواهید به صورت دستی سیستم‌ها را به روز رسانی کنید، باید زمان و هزینه زیادی صرف کنید، در صورتی که به روزرسانی دسکتاپ مجازی بسیار راحت‌تر از آپدیت نرم افزارها است.‌

از طرفی در بسیاری از مواقع کاربران نیاز دارند که در هر کجا که هستند به راحتی و آزادانه به نرم افزارهای شخصی و دادهای خصوصی خود دسترسی پیدا کنند. تکنولوژی مجازی‌سازی دسکتاپ این امکانات را برای کاربران سیستم‌های کامپیوتری فراهم ساخته است.

تین کلاینت در مجازی سازی

موارد استفاده از تیک کلاینت ، تین کلاینت و زیروکلاینت

زمانی که صحبت از انتخاب میان تیک­ کلاینت، تین کلاینت و یا زیرو کلاینت به میان می ­آید متخصصین IT باید به نیازهای مدیریتی و هزینه­ های راه ­اندازی VDI توجه داشته باشند.

زیروکلاینت ها در مواردی که نیاز به امنیت بالا مد نظر قرار دارد گزینه­ های بسیار خوبی هستند زیرا نرم­افزاری که در آن­ها نقطۀ نفوذ قرار گیرد یا اصلاً وجود ندارد یا بسیار محدود است. تین کلاینت ها در مواردی مناسب هستند که در آن­ها کارمندان نیاز به تجربۀ کاربری قویتری دارند و با کار با تجهیزاتی متفاوت­تر از کامپیوترهای رایج مشکلی ندارند.

البته به شرطی که کارمندان آی­تی با زیر و بم­های کار با تین کلاینت ها آشنا باشند. اغلب سازمان­های کوچک به دلیل محدودیت­های مالی و یا استفاده از دستگاه­های ساده­تری که نیاز به نرم­افزارهای چندانی ندارند نسبت به استفاده از تین کلاینت ها علاقۀ بیشتری نشان می­دهند.

ازانواع تین کلاینت همچنین می­توان در جهت رفع نیاز یک گروه خاص از کاربران یک سازمان بهره گرفت. مثلاً برای کارمندان بخش طراحی که در کارشان به یک نرم­ افزار بیشتر نیاز ندارند. استفاده­ های رایج دیگر تین کلاینت ها در حوضه­ های سلامت و محیط­های آموزشی است که در آن­ها دکترها، پرستاران و یا دانش­آموزان ملزم به استفاده از اپلیکیشن­های دسکتاپ­ها و سیستم­های اشتراکی می­باشند.

از طرفی تیک کلاینت ها در محیط­هایی کاربردی­تر هستند که کارمندان آن به جوانب اضافی و گسترده­تری از یک نرم­افزار نیازمند باشند. تیک کلاینت ها را همچنین می­توان در سازمان­هایی که در آن­ها بصورت مقطعی (در شرایط بحرانی یا به عنوان یک کامپیوتر فرعی در سفرها) نیاز به دسکتاپ­های مجازی به عنوان جانشین برای کامپیوترهای رایج مطرح می­شود بکار گرفت.

اما عجله نکنید، برای انتخاب میان تینکلاینت، تیک­ کلاینت و زیرو کلاینت­ها موارد دیگری هم وجود دارند. در دنیای پرجنب و جوش امروزی که همه در حال حرکت هستند کابران حتی می­توانند از تبلت­ها یا تلفن­های هوشمند نیز برای اجرای دسکتاپ­های مجازی استفاده کنند.

حتی می­توانند با اتصال یک تراشۀ یو­اس­بی به یک کامپیوتر امکان دسترسی ریموت به چندین دسکتاپ را داشته باشند. گزینه­هایی مثل UD های جیبی شرکت IGEL برای کاربران این امکان را فراهم می­کند که در سفر و محیط­های خارج از شرکت نیز دسترسی ریموت داشته باشند.

تبلت­ها در حال حاضر با رزولوشن­های بالای خود و امکان استفاده از اینترنت پرسرعت گزینۀ مناسبی برای ارائه دسکتاپ­های مجازی می باشند. مدیران و کارمندانی که پیوسته در سفر هستند می­توانند از آی­پدهای خود برای اتصال به VDI ها استفاده کنند، اما باید در نظر داشت تبلت­ها موس ندارند و بسیاری از نرم­افزارهای ویندوز برای ارتباط کاربری لمسی طراحی نشده­اند.

اگر به فکر راه ­اندازی VDI هستید و تبلت­ها را برای این کار بیش از اندازه پیشرفته می­بینید می­توانید از کامپیوترهای قدیمی استفاده کنید و آن­ها را به یک تین کلاینت تبدیل کنید. این کار هم از هزینه ­های اضافی جلوگیری می­کند و هم برای محیط زیست سودمند است. فقط حواستان باشد که کامپیوترتان خیلی هم قدیمی نباشد چون در آن صورت هم عملکرد گرافیکی قابل اعتمادی نخواهد داشت و هم در معرض مشکلات متعدد قرار خواهد گرفت.

برترین شرکت ارائه دهنده خدمات پشتیبانی تین کلاینت و دسکتاپ مجازی

شرکت ایمن شبکه هوشمند با ۱۳سال سابقه درخشان به عنوان شرکت خدمات راه اندازی دسکتاپ‌ مجازی، پشتیبانی و نگهداری از تین کلاینت و تجهیزات سخت افزاری آن‌ها، با بهره مندی از تیم مجرب و حرفه‌ای، طراحی و اجرای پروژه‌های زیر ساخت کامپیوتری مبتنی بر شبکه و غیره را انجام می‌دهد.

این شرکت تاکنون با سازمان‌های دولتی و خصوصی بسیاری همکاری داشته است. جهت دریافت مشاوره جهت اجرای مجازی سازی دسکتاپ از طریق لینک زیر وارد سایت ایمن شبکه هوشمند شوید.

http://www.imennet.net

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید