شیرینی‌های طبیعی و سالم برای رژیم

شیرینی‌های طبیعی و سالم برای رژیم

در بیشتر رژیم‌های غذایی حذف مواد قندی حرف اول را می‌زند. حذف انواع شیرینی‌ها کار سختی نیست اگر بتوان برای آن‌ها جایگزین سالمی انتخاب کرد.
کد خبر: ۱۰۵۹۵۷
بازدید : ۱۲۹۱
۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶

آیا واقعا شیرینی‌های رژیمی که جایگزین مواد قندی شوند وجود دارد؟

اغلب ما ایرانی‌ها چای خود را با انواع کیک و شیرینی می‌خوریم. شیرینی و کیک  دارای کالری فراوان و قند مصنوعی می‌باشند.

تصور چای بدون شیرینی برای برخی سخت است، این افراد می‌توانند به جای شیرینی‌ها و انواع کیک و کلوچه‌های مضر، شیرینی‌های طبیعی را جایگزین کنند.

مویز: مویز دارای طبع گرم و‌ تر است و به افزایش حافظه، قدرت فهم و اصلاح خلق و خو کمک می‌کند.

مویز  مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری دارد اما در مقدار زیاد، موجب افزایش وزن و چاقی می‌شود.

کشمش: کشمش قند طبیعی فروکتوز دارد.اگر به اندازه کم مصرف شود برای بیماران مبتلا به دیابت مناسب است. مصرف کشمش سبب کاهش استرس، تقویت و رشد حافظه می‌شود.

توت خشک: توت خشک از بهترین جایگزین‌های قند است، زیرا دارای مزه شیرینی بوده و همچنین فیبر بالا و قند کمی دارند. توت حاوی مقادیر زیادی ویتامین C و اسید‌های چرب و پروتئین است.

یک وعده‌ی مصرف توت خشک می‌تواند تقریبا ۲۰ درصد از میزان فیبر توصیه شده را برای بدن فراهم کند و برای مبتلایان به دیابت مناسب است.

خرما: اگر می‌خواهید میل به شیرینی جات را در خود کم کنید به جای مصرف شیرینی‌جات مختلف خرما مصرف کنید. خرما منبع فوق العاده‌ای از فیبر، پتاسیم و آهن است که شیرینی مورد نیاز شما را تامین می‌کند.

در مصرف خرما زیاده روی نکنید و در روز ۱ تا ۳ عدد خرما بخورید و برای رفع میل به شیرینی می‌توانید خرما را با آجیل‌هایی مانند بادام مصرف کنید.

همچنین می‌توانید از خمیر خرما برای شیرین کردن انواع کیک ها، حلوا و شیرینی‌های مورد علاقه خود استفاده کنید، به این روش که خرما را در آب گرم خیس کنید تا نرم شود. مقداری از آبی که خرما را در آن خیسانده اید، نگه دارید، سپس خرمای خیس خورده را به همراه یک قاشق غذاخوری از آن به غذاساز اضافه کنید.

انواع میوه‌های خشک: میوه‌ها در سه شکل میوه تازه، میوه یخ زده و میوه خشک قابل جایگزینی با قند هستند. میوه‌ها حاوی فروکتوز که قند ساده‌ای است هستند و می‌توانند فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز شما را فراهم آورند.

به جای استفاده از شیرینی‌جات مصنوعی می‌توانید میوه‌ها را به صورت تازه مصرف کنید و یا برای شیرین کردن غذا و نوشیدنی‌های خود از میوه‌های تازه یا منجمد استفاده نمایید. میوه‌های خشک نیز مملو از عناصر ریز مغذی، فیبر و آنتی اکسیدان هستند.

برگ زردآلو و دیگر میوه‌های خشک قند فروکتوز دارند و برای دیابتی‌ها مناسب هستند، اما در تهیه میوه خشک به این نکته توجه کنید که طبیعی تولید شده باشند. از میوه خشک به دلیل کالری بالا باید کم استفاده کرد.

شیره میوه‌ها: می‌توانید از شیره‌های میوه استفاده کنید. قند موجود در شیره‌ها فروکتوز است که جذب کندتری دارد شیره انگور، خرما، توت و... دارای قند کمتر و انرژی بیشتر و منبع فیبر و آهن هستند، بنابراین شیره میوه‌ها جایگزین مناسبی برای قند و شکر است.

عسل: عسل طبیعی و خالص جایگزین مناسب قند و شکر است. عسل مملو از آنزیم ها، آنتی اکسیدان ها، آهن، روی، پتاسیم، کلسیم، فسفر، ویتامین B۶، ریبوفلاوین و نیاسین است و دارای کالری، فروکتوز و گلوکز کمتری می‌باشد. بیماران دیابتی باید در مصرف عسل محتاط رفتار کنند.

منبع: ایسکا نیوز

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پیشنهاد ویژه