ارتباط واکسن‌ کرونا و مشکلات شنوایی

ارتباط واکسن‌ کرونا و مشکلات شنوایی

محققان با بررسی میزان بروز کم شنوایی بر اساس دوره واکسیناسیون، دریافتند که بیشترین موارد ابتلا به کاهش شنوایی با ۴۱.۷ درصد موارد ابتلا پس از تزریق دُز دوم واکسن کرونا گزارش شد و پس از آن بیشترین موارد ابتلا به این اختلال پس از تزریق دُز اول با ۳۹.۱ درصد و دُز سوم با ۲۱ درصد قرار داشت.
کد خبر: ۱۰۶۱۰۵
بازدید : ۱۳۵
۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲

محققان «انجمن گوش‌شناسی کره» (KOS) متوجه شده‌اند که واکسیناسیون کرونا می‌تواند باعث کاهش ناگهانی شنوایی حسی عصبی (SSNHL) شود.

محققان «انجمن گوش‌شناسی کره» (KOS)، نتایج این مطالعه را در کنفرانس بهاری انجمن یاد شده که آخر هفته گذشته در سئول برگزار شد، اعلام کردند. کاهش ناگهانی شنوایی حسی عصبی (SSNHL)، یک علامت فوری است که کیفیت زندگی را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اگرچه علت ابتلا به این اختلال هنوز مشخص نیست، اما برخی محققان احتمال می‌دهند که تأثیر ویروس‌ها یا فشرده سازی عروق عامل شروع این علائم باشد.

این محققان به سرپرستی «کوو جا-ون» (Koo Ja-won)، این مطالعه را برای بررسی این موضوع انجام دادند که آیا کاهش ناگهانی شنوایی حسی عصبی می‌تواند پس از واکسیناسیون کووید-۱۹ ایجاد شود یا خیر.

آن‌ها در نتیجه این مطالعه متوجه شدند که افراد در عرض ۳۱ روز پس از واکسیناسیون کووید-۱۹، دچار کاهش ناگهانی شنوایی حسی عصبی شدند. این تجزیه و تحلیل نشان داد که از ۱۹۳ مورد ابتلا به کاهش ناگهانی شنوایی حسی عصبی، واکسن فایزر با بیشترین موارد ابتلا به این اختلال (۱۲۷ مورد) روبرو بود و پس از آن واکسن‌های آسترازنکا با ۳۷ مورد ابتلا، واکسن مُدرنا با ۲۸ مورد ابتلا و واکسن جانسون اند جانسون با یک مورد ابتلا قرار داشتند.

محققان با بررسی میزان بروز کم شنوایی بر اساس دوره واکسیناسیون، دریافتند که بیشترین موارد ابتلا به کاهش شنوایی با ۴۱.۷ درصد موارد ابتلا پس از تزریق دُز دوم واکسن کرونا گزارش شد و پس از آن بیشترین موارد ابتلا به این اختلال پس از تزریق دُز اول با ۳۹.۱ درصد و دُز سوم با ۲۱ درصد قرار داشت.

میانگین زمان شروع علائم کم شنوایی ناگهانی، ۹.۲ روز پس از تزریق واکسن کرونا رخ داد و اکثر بیماران تحت درمان با «استروئید» قرار گرفتند. انجمن گوش شناسی کره تاکید کرد که این مطالعه نیاز به معاینه و درمان فوری کاهش ناگهانی شنوایی حسی عصبی (SSNHL) را به مردم یادآوری می‌کند.

«پارک هونگ جو»، مدیرانجمن گوش‌شناسی کره گفت: کاهش ناگهانی شنوایی حسی عصبی می‌تواند در طول دریافت هر واکسیناسیون، از جمله واکسن کووید-۱۹ ظاهر شود.

مشکل این است که این عارضه ممکن است یک یا دو روز پس از واکسیناسیون برای هر بیماری رخ دهد و زمان شروع آن متفاوت است که این موضوع تایید ارتباط علت و معلولی میان تزریق واکسن‌ها و ابتلا به این اختلال را پیچیده می‌کند.

پارک افزود: پارک تاکید کرد که انجمن گوش شناسی کره در نتیجه این مطالعه، احتمال ابتلا به کاهش ناگهانی شنوایی حسی عصبی را در مراحل اولیه واکسیناسیون کووید-۱۹ تایید کرده است. با این حال، از آنجایی که این علائم در برخی از بیماران و نه همه بیماران رخ داده است، این انجمن تنها یک تمایل جزئی را در ابتلا به این عارضه مشاهده می‌کند.

از آنجایی که کاهش ناگهانی شنوایی حسی عصبی در صورت درمان زودهنگام و موثر، به خوبی درمان می‌شود، این مطالعه معنی دار‌تر می‌شود.

در عین حال محققان مطالعه‌ای را نیز در مورد تاثیر استفاده از ماسک که از سال ۲۰۱۹ روتین شده است، در گروه بیماران مبتلا به کاهش شنوایی و گروه افرادی که شنوایی عادی داشتند، انجام دادند. محققان متوجه شدند که استفاده از ماسک به طور قابل توجهی مکالمه را در گروه بیماران کم شنوایی مختل کرده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پیشنهاد ویژه