کاهش اشتها و کنترل دیابت با انواع نشاسته!

کاهش اشتها و کنترل دیابت با انواع نشاسته!

مواد غذایی حاوی نشاسته‌های مقاوم به سرعت به قند تجزیه نمی‌شوند. همانند فیبر، نشاسته‌های مقاوم تمایل دارند بدون تغییر زیاد از طریق دستگاه گوارش حرکت کنند و به ایجاد باکتری‌های روده مفید کمک می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۶۴۵۰
بازدید : ۱۲۷
۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۲

مواد غذایی مانند سیب زمینی و موز کمی نارس، حاوی نشاسته مقاوم هستند که دارای برخی فواید و بدون عوارض جانبی مضر هستند.

به گزارش هلث لاین؛ طبق نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ در بنیاد علوم بریتانیا، این نشاسته‌ها ممکن است به افراد کمک کنند کمتر غذا بخورند و همچنین سلامت روده و کنترل قند خون را بهبود بخشند.

یک بررسی در سال ۲۰۲۲ که تاثیر نشاسته‌های مقاوم را بر روی بزرگسالان مبتلا به پیش دیابت و دیابت تجزیه و تحلیل می‌کند، بیان کرد که قبل از نتیجه‌گیری باید مطالعات بیشتری انجام شود.

غذا‌های نشاسته‌ای مواد غذایی هستند که حاوی کربوهیدرات بسیار زیادی هستند، مانند:

• سیب زمینی‌ها

• برنج

• نان

• ماکارونی

• غلات

این مواد غذایی بخش مهمی از یک رژیم غذایی مغذی بوده و به طور معمول حاوی طیف وسیعی از مواد مغذی مانند فیبر، آهن، کلسیم و ویتامین‌های B هستند.

پس از مصرف، غذا‌های نشاسته‌ای به سرعت به قند تجزیه می‌شوند که بدن می‌تواند بلافاصله برای انرژی از آن استفاده کند.

مواد غذایی حاوی نشاسته‌های مقاوم به سرعت به قند تجزیه نمی‌شوند. همانند فیبر، نشاسته‌های مقاوم تمایل دارند بدون تغییر زیاد از طریق دستگاه گوارش حرکت کنند و به ایجاد باکتری‌های روده مفید کمک می‌کنند.

نمونه‌هایی از مواد غذایی مملو از نشاسته مقاوم:

• لوبیا

• عدس

• نخود خشک

• موز‌های سبز

نشاسته مقاوم می‌تواند به طور طبیعی هم تشکیل شود. مانند زمانی که غذا‌های نشاسته‌ای مانند سیب زمینی و ماکارونی پخته شده و سپس خنک می‌شوند.

همان طور که گفته شد، نشاسته مقاوم در روده کوچک هضم نمی‌شود. در عوض، در روده بزرگ تخمیر می‌شود، زنجیره‌های اسید چرب کوتاه تولید می‌کند و در اصل به نوعی فیبر تبدیل می‌شود.

این زنجیره‌های اسیدی به عنوان منبع انرژی برای سلول‌های روده بزرگ عمل می‌کنند.

افزایش اسید‌های چرب در روده بزرگ ممکن است به جلوگیری از تشکیل سلول‌های غیرطبیعی در روده کمک کند.

این تعامل می‌تواند یک مزیت بالقوه برای مبتلایان به دیابت نوع ۲ داشته باشد.

علاوه بر این شواهدی وجود دارد که نشاسته مقاوم ممکن است سلامت روده را بهبود بخشد و با تحریک انتشار هورمون‌های روده‌ای که اشتها را سرکوب می‌کنند، گرسنگی پس از غذا را کاهش دهد.

مصرف منظم غذا‌های مملو از نشاسته مقاوم، همراه با مقدار زیادی میوه، سبزیجات و آجیل می‌تواند سلامتی را بهبود بخشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پیشنهاد ویژه