کاهش وزن اصولی با رژیم کالری شماری

کاهش وزن اصولی با رژیم کالری شماری

در رژیم کالری شماری به ازای هر مقدار ماده غذایی، یک رقم کالری درج شده است؛ بنابراین شما ابتدا باید غذایی را که می‌خواهید بخورید را وزن کنید.
کد خبر: ۱۰۷۱۰۱
بازدید : ۱۴۰
۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲

رژیم کالری شماری یکی از بهترین و استانداردترین رژیم‌های شناخته شده در جهان است. رژیم کالری شماری بر اساس میزان نیاز به کالری تنظیم می‌شود.

کاهش وزن و تناسب اندام این روز‌ها مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. شاید شما هم رژیم‌های مختلفی را برای لاغر شدن امتحان کرده باشید. از انواع رژیم لاغری ساده گرفته تا رژیم کانادایی و رژیم‌های سخت و طاقت فرسا.

اما داشتن یک رژیم غذایی نادرست و خودسرانه حتی اگر وزن شما را هم به میزان قابل توجهی کاهش دهد، ممکن است عوارض بسیار زیادی برای بدن شما به همراه داشته باشد.

در اصل رژیم‌های غیر اصولی باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن شما شده که به دنبال آن ممکن است دچار بیماری‌های مختلف، ریزش مو و … شوید. بهترین رژیمی که در جهان به عنوان رژیم صحیح و استاندارد شناخته شده است رژیم کالری شماری است.

کالری چیست؟

قبل از اینکه به سراغ روش انجام رژیم کالری شماری برویم بهتر است کمی در مورد اصطلاح کالری صحبت کنیم. به عبارت ساده کالری مقدار انرژی‌ای هست که در هر ماده غذایی وجود دارد (یا انرژی‌ای که با خوردن آن ماده غذایی در بدن آزاد می‌شود).

درست است که هر ماده غذایی حاوی عناصر زیادی از جمله چربی و پروتئین و ... هست؛ اما عموما اولین فاکتوری که در رژیم‌های تغذیه به آن توجه می‌شود، همین میزان کالری مواد غذایی است. بعد از آن به موازات کنترل کالری، میزان ویتامین‌ها و سایر نیازمندی‌های بدن هم مورد توجه قرار می‌گیرد. هر ماده غذایی که مصرف می‌کنید کالری دارد.

هر چقدر کالری کمتری مصرف کنید یعنی به لاغری نزدیک‌تر شده‌اید. اما در نظر داشته باشید که بدن برای سوخت و ساز عادی هم به کالری نیاز دارد. پس در هر روش رژیمی که به کالری شماری توجه می‌کنید، در نظر داشته باشید که اندام شما برای سوخت و ساز عادی یه حداقل کالری احتیاج دارد.

توجه: آب تنها ماده غذایی است که کالری آن صفر است.

روش محاسبه کالری در رژیم کالری شماری

در رژیم کالری شماری به ازای هر مقدار ماده غذایی، یک رقم کالری درج شده است؛ بنابراین شما ابتدا باید غذایی را که می‌خواهید بخورید را وزن کنید.

سپس به این جداول مراجعه کنید و با یک تناسب ساده بین وزن آورده شده در جدول و وزن غذایی که پیش روی شماست، کالری آن را محاسبه کنید. مثلا درون جدول نوشته است هر ۱۰۰ گرم بادام ۶۶۰ کالری دارد؛ بنابراین اگر شما ۱۲۰ گرم بادام خوردید با یک تناسب ساده کالری بادامی که خوردید را ۷۷۲ به دست خواهید آورد.

منبع: ایسکانیوز

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پیشنهاد ویژه