اولین اتوبوس تهران؛ کرایه هر نفر ۳ شاهی
نخستین خط اتوبوسرانی تهران

اولین اتوبوس تهران؛ کرایه هر نفر ۳ شاهی

همین امر مهم توجه تاجران بزرگ از جمله معین تجار بوشهری را برای حل این مسئله جلب کرد و او نخستین اتوبوس ساخت بلژیک را در زمان مشروطه به تهران آورد که بابت هر نفر سه شاهی کرایه دریافت می‌کرد.
کد خبر: ۱۰۸۴۸۳
بازدید : ۶۱۱
۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱

۶۶ سال پیش در چنین روزی خیابان‌های پایتخت میزبان حرکت اتوبوس عمومی در اولین خط میدان امام حسین (ع) به بازار بزرگ تهران بود.

وقتی تهران در دوره قاجار در قامت پایتخت ظاهر شد و رفته رفته لباس یک شهر مدرن و امروزی را پوشید و از چهار جهت توسعه یافت، عبور و مرور دغدغه اصلی ساکنان این شهر شد.

همین امر مهم توجه تاجران بزرگ از جمله معین تجار بوشهری را برای حل این مسئله جلب کرد و او نخستین اتوبوس ساخت بلژیک را در زمان مشروطه به تهران آورد که بابت هر نفر سه شاهی کرایه دریافت می‌کرد.

اما یک اتوبوس چاره مشکل حمل و نقل در تهران نبود و همین شد که روز به‌روز افراد دیگری هم برای خرید اتوبوس سرمایه‌گذاری کردند و مدل‌های مختلفی از این وسیله حمل و نقل عمومی را وارد پایتخت کردند. در واقع پیش از راه اندازی نخستین خط اتوبوس توسط شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، تهرانی‌ها با ماشین دودی و اتوبوس‌های شخصی روزگار می‌گذراندند.

اولین اتوبوس تهران

سرانجام همه بی‌نظمی‌ها، تخلف‌ها، دریافت کرایه‌های بالا و سرعت بالا امان مردم را برید و دولت آن زمان برای ساماندهی وضعیت تردد شهروندان تصمیم گرفت نخستین خط اتوبوسرانی را در چهاردهم تیرماه سال ۱۳۳۵ با ۹۰ اتوبوس بنز تحت پوشش شرکت واحد فعال کند و به هرج و مرج‌ها در شهر پایان ببخشد.

حالا ۶۶ سال از تهران آن سال‌ها دور شده‌ایم و در این مدت، به تعداد مسافران و مدل‌های مختلف اتوبوس اضافه شده و خطوط اتوبوسرانی از غرب به شرق و از شمال به جنوب تهران توسعه یافته است و شاهد خطوط اتوبوس‌های تندرو در تهران هستیم.

در ادامه گزارش با اتوبوس‌های قدیمی تهران که رنگ نوستالژیک به خود گرفته‌اند، آشنا می‌شوید:

اتوبوس دایلمر
اتوبوس دایلمر- بنز که در سال ۱۳۲۹ توسط کشور آلمان ساخته شد و در سال ۱۳۳۵ وارد ناوگان شرکت واحد شد، یکی از اتوبوس‌های جذاب آن دوران بود.

اتوبوس آیس

اتوبوس آیس دو طبقه که در سال ۱۳۳۷ در کشور انگلیس ساخته شد و در سال ۱۳۳۷ برای حمل و نقل مسافر به تهران آمد. استقبال از طبقه دوم اتوبوس به خصوص از سوی کودکان و نوجوانان زیاد بود.

اتوبوس اینترنشنال

اتوبوس اینترنشنال که در سال ۱۳۴۷ توسط کشور آمریکا ساخته شد و در ابتدای دهه ۳۰ پا به خیابان‌های تهران گذاشت.

اتوبوس لیلاند

اتوبوس لیلاند دو طبقه که در سال ۱۳۵۱ توسط انگلستان ساخته شد و در سال ۱۳۵۱ در تهران شروع به مسافرگیری کرد.

منبع: همشهری آنلاین 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پیشنهاد ویژه