۱۲ راه آسان برای بهبود سلامتی در تابستان

۱۲ راه آسان برای بهبود سلامتی در تابستان

ثابت شده است که اگر صبح زود خود را در معرض نور روز قرار دهید، ساعت بدن شما جلوتر می‌افتد و شب برای خواب آمادگی بهتری خواهید داشت و همچنین پیاده‌روی سریع به طور چشمگیری خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۹۸۱۹
بازدید : ۲۳۸
۰۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴

اگر مایل هستید که زندگی سالم‌تری داشته باشید اما وقت و انرژی کافی برای تغییر اساسی در روش معمول زندگی خود ندارید، با بکارگیری چند توصیه بسیار ساده و در عین حال سودمند می‌توانید با کمترین وقت و هزینه به هدفتان دست پیدا کنید.

در این مطلب به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی و به سرپرستی دکتر "مایکل موزلی"، چند ترفند کوچک و آسان را به شما معرفی می‌کنیم، از نوشیدن آب گرفته تا استراحت و وقفه‌های میان روز که با انجام آنها، اثرات شگفت‌آورشان را بر بهبود کیفیت زندگی خود خواهید دید:

۱. آب بنوشید: روزهای گرم و طولانی تابستان لذت‌بخش است اما برای جایگزین کردن آب بدن که بر اثر تعریق از دست می‌رود باید آب بیشتری بنوشید.

۶۰ درصد بدن ما از آب تشکیل شده است و مغزمان هم از بیش از ۹۰ درصد آب تشکیل شده است از این رو حیاتی است که مخزن آب بدن را پر نگه دارید.

۲. کمی آفتاب بگیرید: حالا که آفتابِ عالم تابِ تابستانی پرتوان می‌تابد بهتر است موهبت حضورش را جشن بگیریم. در تابستان تا می‌توانید برای زمستان ویتامین د ذخیره کنید.

قرار گرفتن در معرض نور آفتاب باعث ترشح بیشتر سروتونین مغز می‌شود که آدم را سرحال می‌کند و آرامش و تمرکز بیشتر به‌ ارمغان می‌آورد. با این حال از مدت زمان مناسب و توصیه شده برای اینکار غفلت نکنید و نکات احتیاطی برای مراقبت از پوست و چشم‌ها را در نظر داشته باشید.

۳. صبح زود پیاده‌روی کنید: یکی از بهترین موهبت‌های تابستان، طولانی بودن روزهاست پس چرا از سحرگاه‌های روشن تابستان برای پیاده‌روی استفاده نمی‌کنید؟

ثابت شده است که اگر صبح زود خود را در معرض نور روز قرار دهید، ساعت بدن شما جلوتر می‌افتد و شب برای خواب آمادگی بهتری خواهید داشت و همچنین پیاده‌روی سریع به طور چشمگیری خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

پس از هوای گرم سحرگاه تابستان استفاده کنید و به پیاده‌روی بروید.

۴. تا می‌توانید در فضای سبز به‌ سر برید: طبیعت شفابخش‌ است. پزشکان در بخش‌هایی از اسکاتلند برای درمان بیماری‌هایی مانند افسردگی و ناراحتی‌های قلبی به‌ سر بردن در طبیعت و فضای سبز را تجویز می‌کنند.

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که گذراندن هر هفته حدود ۱۲۰ دقیقه در طبیعت بهترین زمان برای بالاترین نتیجه و بازده درمانی مانند کاهش سطح کورتیزول و در نتیجه کاهش استرس است. پس دل به طبیعت بسپارید تا آرامش درونی خود را بازیابید.

۵. دوش آب سرد بگیرید: وقتی هوا داغ و شرجی است گرفتن دوش آب سرد توصیه می‌شود. دوش آب‌سرد فواید بهداشتی فراوانی دارد.

آب سرد ایجاد استرس کوتاهی می‌کند که بدن را سرحال می‌کند و باعث می‌شود میزان دوپامین، سروتونین و بتا-اندورفین بالا برود. به‌علاوه پژوهش‌ها نشان می‌دهد که آب سرد باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود و در مقابله با بیماری‌های گوناگون از رماتیسم تا افسردگی مؤثر است.

۶. کتاب بخوانید: کتاب بخوانید تا ذهن خود را تقویت کنید. پژوهش‌ها نشان داده است که بهترین راه برای کاهش استرس کتاب خواندن است چون باعث می‌شود توجه شما به موضوعی بیرون از خودتان جلب شود.

کتاب خواندن چاره و درمانی برای افراد مبتلا به افسردگی هم هست. پس اگر قصد رفتن به تعطیلات دارید فراموش نکنید چند کتاب داستان هم در چمدان بگذارید.

۷. مراقبه کنید: اگر احساس کلافگی و پریشانی می‌کنید، مراقبه کنید. فقط کمی مراقبه در هر روز روحیهٔ شما را بهبود می‌بخشد و خواب آرام‌تری خواهید داشت و سیستم ایمنی شما کارایی بیشتری پیدا خواهد کرد و توان جسمی بیشتری برای رویارویی با استرس و درد پیدا خواهید کرد.

حتی ۱۰ دقیقه مراقبه چند بار در هفته بسیار مفید است پس همین حالا شروع کنید.

۸. در روز یک چُرت بخوابید: بر اثر گرما احساس تنبلی و کسالت می‌کنید؟ یک چرت بخوابید. یک چرت (خواب کوتاه) در طول روز خطر بیماری‌های قلبی و نارسایی و سکتهٔ قلبی را کاهش می‌دهد و باعث تقویت حافظه و توانایی یادگیری مطالب جدید می‌شود.

حتی بین ۵ تا ۲۰ دقیقه چرت بین روز باعث هشیاری بیشتر خواهد شد.

۹. خود را قوی‌تر تصور کنید: با اینکه همهٔ ما می‌خواهیم شرایط جسمی مناسبی در تابستان داشته باشیم اما معمولا انگیزهٔ کافی برای ورزش کردن در پایان یک روز بلند تابستانی را نداریم به‌ویژه در ماه‌های گرم‌تر سال ترجیح می‌دهیم ملافهٔ خنکی روی سر خود بکشیم و روی مبل لم بدهیم.

اما بخت یار شماست چون پژوهش‌ها نشان داده است که می‌توانید فقط با فکر کردن درباره ورزش کردن، خود را قوی‌تر کنید!

تصور کردن (ایمجین) روشی است که ورزشکاران سرشناس در رشته‌های گوناگون مانند راگبی و تنیس انجام می‌دهند و حتی کمک می‌کند که تندتر بدوند. پس شما هم می‌توانید با تصور اینکه قوی‌تر هستید به تمرینات بدنی خود در حالیکه روی مبل یا صندلی نشسته‌اید، ادامه دهید.

۱۰. از گیاهان خانگی نگهداری کنید: تابستان زمانی است که شاخ‌وبرگ گیاهان و سایه‌سار درختان همسایه را به چشم حسادت می‌نگرید اما حتی اگر حیاط یا فضای باز ندارید می‌توانید گیاهانی را به خانه بیاورید. گیاهان خانگی بهترین راه برای تصفیهٔ هوا و کاهش آلودگی فضای داخلی خانه هستند.

گیاهان خانگی به ما در تمرکز بیشتر کمک می‌کنند و پژوهشی نشان داده است که وقتی کارکنان از محل نشستن خود بتوانند گیاهی را ببینند در آزمون‌های ویژهٔ تمرکز ۱۹ درصد بهتر عمل می‌کنند.

۱۱. در نوبت‌های کوتاه ورزش کنید: در کنار تصور انجام تمرینات بدنی قوی، از ورزش‌ کوتاه و مختصر هم بهره ببرید. وقتی هوا گرم است انگیزه برای ورزش کم می‌شود اما ثابت شده است که ورزش در نوبت‌های کوتاه یا فعالیت‌بدنی کم هم به‌ اندازهٔ ۳۰ دقیقه ورزش مفید است.

ورزش کوتاه به کاهش وزن، فشار خون و کلسترول کمک می‌کند. هم‌چنین هر دقیقه ورزش اثر دارد، فقط دو دقیقه از پله بالا رفتن چند بار در روز پس از هشت هفته اثرات قابل توجهی دارد.

پس به‌جای ترس و نگرانی از ۵ کیلومتر دویدن، مسافت‌های کمتر و ورزش به مقدار ممکن‌تر را امتحان کنید.

۱۲. استراحت کنید: گاهی خوب است بگذارید ذهن پرسه‌ای بزند. برای تفکر خلاق، روحیهٔ بهتر و تصمیم‌گیری مؤثر و تاب‌آوری ذهنی، استراحت ضروری است.

حتی یک استراحت و وقفهٔ ۳ دقیقه‌ای میزان ضربان قلب را پایین می‌آورد و دقت‌عمل شما را بالا می‌برد. به‌علاوه خوب است که چند دقیقه چشم از صفحه‌های گوناگون دستگاه‌ها برگیرید. این کار تنبلی نیست، بلکه یک روشی علمی است که جسم و روان شما را به سمت سلامتی سوق می‌دهد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پیشنهاد ویژه