ترفند‌های ساده برای سرخ کردن بادمجان بدون روغن اضافه

ترفند‌های ساده برای سرخ کردن بادمجان بدون روغن اضافه

جذب بالای روغن برای سلامتی مضر است و حتی برخی افراد به خاطر همین موضوع، کمتر از بادمجان در غذا‌های خود استفاده می‌کنند. در این میان راهکار‌هایی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن ها، به کار بردن روغن را با کمترین حد ممکن کاهش داد.
کد خبر: ۱۱۰۵۳۸
بازدید : ۲۰۵۶
۲۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰

فرادید| جدا از حساسیتی که بادمجان برای بعضی افراد دارد، خوراکی مطبوع و خوشمزه است. بادمجان سرخ کرده – با وجود این که بادمجان مثل اسفنج، روغن به خود جذب می‌کند – همراه با نان می‌تواند خوشمزه‌ترین وعده غذایی باشد.

این جذب بالای روغن برای سلامتی مضر است و حتی برخی افراد به خاطر همین موضوع، کمتر از بادمجان در غذا‌های خود استفاده می‌کنند. در این میان راهکار‌هایی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن ها، به کار بردن روغن را با کمترین حد ممکن کاهش داد.

نکاتی که قبل از سرخ کردن بادمجان باید رعایت کنید

از بادمجان‌های تازه برای استفاده در غذا و سرخ کردن استفاده کنید. اگر بادمجان‌ها کهنه و پژمرده باشند، روغن بیشتری را به خود جذب می‌کنند.

از روغن سرخ کردنی برای سرخ کردن بادمجان استفاده کنید. چون این روغن‌ها در برابر حرارت بالا مقاومت بالایی هم دارند. بقیه روغن‌ها در اثر حرارت بالا، مواد مضر تولید می‌کنند.

هنگام سرخ کردن بادمجان، شعله گاز را زیاد کنید. سرخ کردن بادمجان‌ها با حرارت پایین جذب روغن را بالاتر می‌برد.

بعد از سرخ کردن بادمجان ها، آن‌ها را روی یک دستمال قرار دهید تا روغن اضافی شان گرفته شود. سپس آن‌ها را فریز یا استفاده کنید. چون بادمجان بعد از سرخ کردن مقداری روغن را در خود نگه می‌دارد و به مرور پس می‌دهد.

فوت‌وفن‌های سرخ کردن بادمجان

روش اول: بادمجان‌ها را پوست کنده و به شکل دلخواه برش بزنید، سپس آب نمک درست کنید و بادمجان‎ها را به مدت نیم ساعت داخل آن قرار دهید.

سپس بادمجان را آب کشیده و در سبد بگذارید تا آب اضافی آن خارج شده و خشک شود. در این مرحله یک عدد سفید تخم‌مرغ را داخل ظرفی ریخته و با چنگال بهم بزنید تا باز شود. روغن را داخل ماهیتابه بریزید تا گرم شود و بادمجان‌ها را به سفیده تخم مرغ آغشته کرده و داخل ماهیتابه بیاندازید. با این روش بادمجان روغن بسیار کمی جذب می‌کند و مطمئن باشید که اصلا بوی تخم‌مرغ نمی‌دهد.

روش دوم: در این روش هم برای سرخ کردن بادمجان ابتدا آن‌ها را نیم ساعت داخل آب نمک قرار می‌دهیم. سپس مقداری آب داخل ظرف ریخته و به جوش می‌آوریم، به محض جوشیدن آب بادمجان‌ها را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه داخل آب جوش قرار می‌دهیم و اجازه می‌دهیم بجوشد.

سپس آن‌ها را داخل آبکش می‌ریزیم تا آب اضافی آن خارج شود و سپس آن‌ها را سرخ می‌کنیم. مشکلی که در این روش وجود دارد این است که بادمجان‌ها کمی آب‌پز شده و نرم می‌شوند.

روش سوم: در این روش هم اول از همه بادمجان‌ها را حداقل ۳۰ دقیقه در آب نمک فرآوان می‌خوابانیم. بعد با سطح بادمجان‌ها قبل از اینکه آن‌ها را سرخ کنید؛ کمی ماست بزنید. این راه هم برای جذب کم‌تر روغن در بادمجان جواب می‌دهد.

سرخ کردن بادمجان
روش چهارم: این روش در اصل روغن‌گیری از بادمجان است. بادمجان‌ها را پوست بکنید و نیم ساعت در آب‌نمک قرار دهید. سپس ماهیتابه را روی اجاق قرار داده و پس از داغ شدن روغن بادمجان‌ها را سرخ کنید. نکته‌ای که لازم است در اینجا ذکر شود این است که بادمجان را باید با حرارت بالا سرخ کرد تا روغن کمتری جذب کنند و سعی کنید تا جاییکه امکان دارند پروسه سرخ کردن بادمجان کوتاه باشد.

حالا داخل یک قابلمه حدود یک تا دو لیوان آب ریخته و اجازه بدهید آب به جوش بیاید، بادمجان‌های سرخ شده را به مدت ۱ دقیقه داخل آب جوش قرار دهید، این کار باعث می‌شود روغن‌هایی که جذب بادمجان شده وارد آب جوش شود.

سپس بادمجان‌ها را خارج کرده در سبد بگذارید تا آب آن‌ها خارج شود اکنون بادمجان‌های شما با کمترین مقدار روغن آماده استفاده در خورشت و انواع غذا‌های دیگر است. این روش برای افرادی که دوست ندارند از سفیده تخم‌مرغ یا ماست استفاده کنند خوب است.

به علاوه این ترفند وقتی کارایی دارد که شما به دلایلی مانند کمبود وقت نتوانید از ۳ روش فوق استفاده کنید و از طرفی هم دوست ندارید بادمجان‌های پر از روغن را استفاده کنید که به سلامت شما آسیب بزند.

روش پنجم: کافیه بعد از خواباندن بادمجان در آب نمک یک گوجه را دو نیم کنید یا آب آن را بگیرید. روی سطح بادمجان گوجه بمالید و بگذارید برای سرخ شدن.

روش ششم: بادمجان‎ها را پوست گرفته و به صورت دلخواه برش بزنید. همه آن‌ها را داخل ماهیتابه چیده و کمی نمک روی آن بپاشید و نصف استکان آب به آن اضافه کنید. در صورتیکه بادمجان‌های شما کوچک هستند یا به صورت باریک برش خورده‌اند آب کمتری بریزید و در ماهیتابه را بگذارید تا با حرارت پایین بپزد.

بعد از اینکه آب به خورد بادمجان‌ها رفت در این مرحله یکی دو قاشق روغن و زردچوبه به ظرف اضافه کرده و بادمجان‌ها را سرخ کنید. این روش یک روش رژیمی عالی برای سرخ کردن بادمجان است تا بدون جذب کالری اضافی از این خوراکی خوشمزه با خیال راحت استفاده کنید.

روش هفتم: برای سرخ کردن بادمجان با کمترین جذب روغن از زردچوبه استفاده کنید. در این روش بادمجان‌ها را پوست بگیرید و در تابه روی حرارت، به صورت مرتب بچینید. روی بادمجان‌ها را کمی نمک بپاشید. نصف استکان یا ۱/۴ لیوان دسته دار فرانسوی آب به تابه اضافه کنید.

حرارت را پایین بیاورید و در ظرف را بگذارید. بعد از این که آب داخل تابه به خورد بادمجان‌ها رفت، دو قاشق روغن را با کمی زردچوبه به تابه، اضافه و آن‌ها را سرخ کنید. با این روش می‌توانید بادمجان‌ها را به صورت رژیمی سرخ کنید.

روش هشتم: یکی از بهترین روش‌های سرخ کردن بادمجان، استفاده از توستر است. بادمجان‌ها را پوست بگیرید. آن‌ها را با قطر حدود یک سانتی متر خرد و به مدت حداقل ۳۰ دقیقه در آب نمک خیس کنید. بادمجان‌ها را آبکش کنید و رویشان را آب بگیرید تا تلخی خود را از دست بدهند.

کف سینی را کاغذ روغنی بگذارید. بادمجان‌ها را روی کاغذ یا توری توستر بچینید. (فراموش نکنید که اگر بادمجان‌ها را روی توری بچینید، هر چند به راحتی جدا می‌شود، ولی آب بادمجان‌ها چکه می‌کند و توستر کثیف خواهد شد.) توستر را روی ۱۵ دقیقه تنظیم کنید تا طلایی شوند.

در یک تابه مقداری روغن بریزید و کف آن را کمی چرب کنید. حرارت را روی حالت متوسط تنظیم کنید. بادمجان‌ها را در تابه سرخ کنید. در این روش روغن بسیار کمی برای سرخ کردن بادمجان‌ها لازم خواهد بود. همچنین خیلی سریع سرخ خواهند شد و برای کشک بادمجان رژیمی و سایر غذا‌ها مناسب است.

با روش‌های بالا شما برای سرخ کردن بادمجان کمترین روغن را مصرف می‌کنید و یک خوراکی سالم بدست می‌آورید که هیچ مشکلی برای سلامت شما ایجاد نمی‌کند.

برچسب ها: سرخ کردن بادمجان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پیشنهاد ویژه