کدام سبزی را هرگز نباید در قرمه‌سبزی ریخت؟

کدام سبزی را هرگز نباید در قرمه‌سبزی ریخت؟

از چوچاق در قرمه سبزی استفاده نمی‌شود و هرگز هم نباید استفاده کرد. به این دلیل که استفاده از سبزی چوچاق در قورمه سبزی باعث تلخ شدن خورشت شده و همچنین بوی بدی به غذا می‌دهد.

کد خبر : ۱۱۰۷۷۸
بازدید : ۲۴۷۶۳

خورشت قورمه سبزی از محبوب‌ترین خورش‌های ایرانی است که تاریخچه آن به قرن ها قبل بر می‌گردد. با این حال شاید کمتر ایرانی پیدا شود که عاشق این خورش خوشمزه نباشد.

خورشت قورمه سبزی از اصیل‌ترین غذا‌های ایرانی محسوب می‌شود که در بیشتر نقاط کشورمان با یک دستور خاص تهیه می‌شود.

البته در برخی شهر‌ها این خورش با مواد دیگری طبخ می‌شود که خیلی متفاوت نیستند مثلا به جای استفاده از لوبیا قرمز از لوبیا چیتی استفاده می‌شود و در برخی نقاط به جای استفاده از سبزی خورشتی متداول از سبزی‌های معطر کوهی و محلی استفاده می‌شود. در ادامه سبزی ممنوعه خورشت قورمه سبزی را بشناسید. ​

چوچاق یا زولنگ نوعی سبزی محلی است که در برخی غذا‌ها کاربرد دارد. در ادامه این پست خواهیم گفت آیا چوچاق در قورمه سبزی باعث خوشمزه شدن آن می‌شود یا نه.

چوچاق از سبزی‌های معطر شمالی است که اتفاقا سبزی تقریبا گرانی میباشد. مصرف این سبزی به دلیل عطر و طعم خاصش در شمال کشور بسیار پر طرفدار است و اگر درست استفاده شود بسیار خوشمزه است و به خوشمزه شدن غذا‌ها نیز کمک می‌کند.. در ادامه این مطلب خواهیم گفت چوچاق در قورمه سبزی خوشمزه میکند یا نه؟

آیا چوچاق قرمه سبزی را خوشمزه می‌کند؟

چوچاق، نوعی سبزی محلی است که در شمال ایران به خصوص گیلان رشد میکند. این سبزی محلی خواص دارویی زیادی دارد و دارای مزاج و طبع گرم است. به سبزی چوچاق، زولنگ نیز گفته میشود. این سبزی خاص و معطر مانند مرزه و ترخون موارد استفاده خاصی دارد.

حتی میتوانید از چوچاق خشک به عنوان دمنوش هم استفاده کنید. همانطور که گفتیم چوچاق بسیار معطر است برای غذا‌های مختلفی از آن می‌توان استفاده کرد مانند:

سبزی پلو با ماهی
مرغ شکم پر
ماهی شکم پر
کوکو سبزی
زیتون پرورده
ترشیجات (هفت بیجار، لیته، بادمجان، …)
برای ماست و دوغ
ترش واش
مرغ ترش
بادمجان شکم پر
کال کباب محلی
دلال محلی میوه و ماست
اناربیج
کباب ترش
جوجه ترش و …..

سوال:، اما اگر برای شما این سوال مطرح شده است که آیا میشود از سبزی چوچاق در قورمه سبزی استفاده کرد یا نه باید بگوییم خیر.

چوچاق
از چوچاق در قرمه سبزی استفاده نمیشود. استفاده از سبزی چوچاق در قورمه سبزی باعث تلخ شدن خورشت شده و همچنین بوی بدی به غذا میدهد. البته مصرف سبزیجات در هر منطقه متفاوت است و گاهی برخی از مردم شمال در تهیه قورمه سبزی از نوعی سبزی به نام خالواش استفاده میکنند و در کنار آن از مقدار کمی چوچاق نیز استفاده میکنند.

در تهیه قورمه سبزی از سبزی‌هایی همچون گشنیز، جعفری، تره، شنبلیله و برای لعاب دار شدن قورمه سبزی از اسفناج استفاده میکنند. مقدار مصرف شنبلیله نسبت به باقی سبزیجات کمتر است چرا که به خاطر طعم تند و تیزش اگر بیش از حد استفاده شود خورشت را تلخ میکند.

خواص چوچاق

این سبزی مانند سبزیجات دیگر دارای خواص زیادی است. از جمله مصارف دارویی. این گیاه، مسکن درد، اشتها آور، دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است.

همچنین از گیاه چوچاق می‌توان برای درمان کم خونی ناشی از فقر آهن هم استفاده کرد..

خاصیت اصلی چوچاق در ریشه آن نهفته است. ریشه چوچاق برای درمان سیاه سرفه، عفونت‌های ادراری، بیماری‌های کبد و کلیه ها، تحلیل ورم‌ها و ناراحتی‌های پوستی استفاده می‌شود.

منبع: ویکی گردی

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید