۵ عادت غذایی سالم برای سلامت قلب

۵ عادت غذایی سالم برای سلامت قلب

با افزودن این ۵ مورد از بهترین عادت‌های غذایی سالم جلوی ابتلا به بیماری‌های قلبی را بگیرید.

کد خبر : ۱۱۰۸۰۷
بازدید : ۱۵۹۴

فرادید | بیماری‌ قلبی - عروقی شایع‌ترین بیماری در میان مردم است و از عادت‌های غذایی روزانه نشات می‌گیرد. اگرچه سرطان یکی از خطرناک‌ترین بیماری‌هاست، نارسایی قلبی دلیل اصلی مرگِ نابهنگام افرادست.

به گزارش فرادید ، برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی باید به عادت‌های روزانه‌ای روی آوریم که به سلامت قلب ما کمک کنند. در این مطلب با ۵ مورد از بهترین عادت‌های غذایی برای داشتن قلب سالم آشنا خواهید شد.


۱. ماهی

۵ عادت غذایی سالم برای سلامت قلب

از آنجا که ماهی قلب را سالم نگه می‌دارد، پزشکان مصرف آن را دو بار در هفته توصیه می‌کنند. پروتئین، اسید‌های چرب امگا ۳، ویتامین و مواد معدنیِ موجود در ماهی برای سلامت لازم است. البته این توصیه به آن معنا نیست که باید ماهی‌های غنی از جیوه مانند اره‌ماهی، کوسه، ماهی خال‌خالی شاهی را مصرف کنید. پزشکان توصیه می‌کنند به جای مصرف این ماهی‌ها، ماهی‌های چرب مانند قزل‌آلا، ساردین، ماهی آزاد، ماهی تن و ساردین را مصرف کنید. این قبیل ماهی‌ها منابع بالقوه‌ی مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری برای سبک زندگی سالم هستند.


۲. منع چربی‌های اشباع‌شده و ترانس

۵ عادت غذایی سالم برای سلامت قلب

چربی‌های اشباع‌شده و ترانس برای سلامت ضرر دارند. این قبیل چربی‌ها نه تنها عملکرد بدن را ضعیف می‌کنند بلکه به قلب هم آسیب می‌رسانند. چربی‌های ترانس سبب التهاب و سفتی شریان‌ها می‌شوند و روی سطح کلسترول بدن اثر می‌گذارند؛ بنابراین باید از مصرف آن‌ها اجتناب کنید. مصرف بیش‌ازحد این ۲ نوع چربی با بیماری قلبی مرتبط است؛ بنابراین مصرف غذا‌های حاویِ این ۲ نوع روغن را کاهش دهید و مقداری میوه، سبزیجات و لوبیا را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.


غذا‌های حاوی چربی اشباع شده : گوشت قرمز، مرغ با پوست، لبنیات پرچرب ...

غذا‌های حاوی چربی ترانس: محصولات نانواییِ حاوی مارگارین، انواع پای و شیرینی حاوی روغن‌های نیمه‌جامد دارای چربی ترانس، انواع کنسرو، فست‌فود ...


۳. چربی‌های تک اشباع‌نشده

۵ عادت غذایی سالم برای سلامت قلب

چربی‌ها انواع گوناگونی دارند، پس انتخاب چربیِ درست ضامنِ سبک زندگی سالم است. یکی از این چربی‌ها، چربی‌های تک اشباع‌نشده است. این قبیل چربی‌ها در روغن زیتون، آووکادو، روغن کانولا و روغن بادام زمینی وجود دارد. این چربی‌ها کلسترول را در سطح خوب نگه داشته و خطر نارسایی قلبی را کاهش می‌دهند. ترکیبات ضدالتهابیِ این چربی‌ها سبب کاهش التهاب شریان‌ها شده و بنابراین به سلامت قلب کمک می‌کند.


۴. غلات کامل و اصلاح‌شده

۵ عادت غذایی سالم برای سلامت قلب

غلات کامل و اصلاح‌شده غنی از پروتئین، ویتامین ب و مواد معدنیِ ضروری برای سبک زندگی سالم هستند. این غلاتِ حاوی فیبر و مواد مغذی ضروری به حفظ سطوح انرژی و نگهداشتن متابولیسم در حالت خود کمک می‌کنند. فیبر‌ها رویهم‌رفته سطح قند خون را کنترل می‌کنند؛ بنابراین غلات کاملی از قبیل آرد گندم و نان را از رژیم غذایی‌تان حذف نکنید.


۵. مصرف غذا‌های غنی از پتاسیم و منیزیم

۵ عادت غذایی سالم برای سلامت قلب

پتاسیم و منیزیم دو ماده‌ی معدنی حیاتی برای حفظ سلامت قلب هستند. پتاسیم استرس شریان‌ها را کاهش می‌دهد، در نتیجه فشار خون را پایین می‌آورد، درحالیکه منیزیم مقاومت به انسولین را کاهش می‌دهد. هر دوی این دو ماده خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهند. منیزیم و پتاسیم در میوه‌ها، سبزیجات و غلات وجود دارند؛ بنابراین افزودن آنها به رژیم غذایی به حفظ سلامت قلب و سبک زندگی سالم‌ کمک می‌کند.

منبع: Medium

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید