۷ راهکار ساده برای سلامت دندان‌ها در دهه پنجم زندگی!

دهه‌ها جویدن و خردکردن مواد خوراکی روی مینای دندان‌مان اثر منفی می‌گذارد و تجمع باکتری‌ها هم دندان‌ها را به سمت پوسیدگی می‌برد؛ بنابراین برای حفظ دندان‌ها باید بیش از گذشته به بهداشت آن‌ها توجه کنیم.
کد خبر: ۱۱۲۳۶۸
بازدید : ۸۳۴
۰۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۳

تمام افراد در سنین مختلف باید به بهداشت دندان خود توجه کنند، اما مراقبت از دندان‌ها از ۴۰سالگی به بعد اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

در واقع دندان‌ها و لثه‌ها از دوران میانسالی به بعد شروع به تغییر می‌کنند و از این زمان است صدماتی را که به آن‌ها در طول سال‌های قبل وارد کرده‌ایم، خود را نشان می‌دهد.

به گزارش دیلی میل، دهه‌ها جویدن و خردکردن مواد خوراکی روی مینای دندان‌مان اثر منفی می‌گذارد و تجمع باکتری‌ها هم دندان‌ها را به سمت پوسیدگی می‌برد؛ بنابراین برای حفظ دندان‌ها باید بیش از گذشته به بهداشت آن‌ها توجه کنیم.

در ادامه هفت توصیه مهم را که باید برای حفظ سلامت دهان و دندان به‌ویژه پس از ورود به دهه پنجم زندگی جدی بگیریم، بررسی خواهیم کرد.

نوشیدن آب بیشتر

هر چه مسن‌تر می‌شویم، دهانمان خشک‌تر می‌شود و احتمال پوسیدگی دندان به‌شدت افزایش می‌یابد. البته برای مرطوب نگهداشتن دندان‌هایتان سراغ نوشیدنی‌های شیرین گازدار نروید. اگر به نوشیدنی‌های گازدار اعتیاد دارید، برای حفظ لبخند زیبایتان در آینده بهتر است در مرحله اول نوشیدن آبمیوه (البته نوع خانگی آن) را جایگزین کنید.

میزان بسیار بالای شکر نوشیدنی‌های گازدار موجب رشد پلاک‌های باکتریایی در دهان و در نتیجه پوسیدگی دندان می‌شود. همچنین بسیاری از نوشابه‌های گازدار اسیدی هستند و باعث ساییدگی دندان‌ها می‌شوند. به جای نوشیدن این نوشابه‌های مضر، آب معمولی بنوشید. در ضمن پس از مصرف هر میان‌وعده آب بنوشید تا باقیمانده‌های مواد خوراکی از لابه‌لای دندان پاک شود.

تمیزکردن بین دندان‌ها

اگر تصور می‌کنید فقط با مسواک‌زدن می‌توانید دندان‌هایتان را تمیز و در نتیجه سالم نگه دارید، در اشتباهید. بیشتر بیماری‌های دهانی از مابین دندان‌ها شروع می‌شود و بهداشت ضعیف دهان منجر به پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه می‌شود.

گر چه روزی حداقل دو بار مسواک‌زدن بخش مهم مراقبت از دندان‌هاست، استفاده از نخ دندان نیز اهمیت ویژه‌ای دارد. در واقع نخ دندان ۶۰ درصد آلودگی‌های دندان‌هایتان را تمیز و باقیمانده خوراکی‌های مابین دندان‌ها را پاک می‌کند. ۴۰درصد دیگر هم مربوط به آلودگی‌های روی سطح دندان‌هاست که با مسواک‌زدن تمیز می‌شود.

عادت به رعایت بهداشت دهان و دندان

مسلما بیشتر ما روش مراقبت از دندان‌های خود را به‌خوبی می‌دانیم. پس اکنون باید این شیوه را به‌نوعی عادت تبدیل کنیم. به گفته محققان، برای تبدیل‌شدن کاری به عادت، ۲۱ روز لازم است؛ بنابراین مسواک و نخ دندان را در دسترس و جلوی چشم قرار دهید و حتی یک وعده مسواک‌زدن را هم از دست ندهید تا پس از گذشت سه هفته به این رویه عادت کنید.

معاینه‌های مرتب دندانپزشکی

بسیاری از افراد پس از گذشت قرنطینه‌های مربوط به کووید-۱۹ هنوز نتوانسته‌اند به روز‌های عادی پیش از کرونا برگردند و دیگر برای مراقبت‌های مرتب از دندان‌های خود به دندانپزشک مراجعه نمی‌کنند. یادتان باشد برای اینکه دندان‌هایتان را بتوانید مدت زمان بیشتری حفظ کنید، معاینه‌های دندانپزشکی مرتب، ضروری است.

دندانپزشکان با معاینه دندان می‌توانند هر مشکلی را که برای دندان و لثه‌هایتان پیش می‌آید، قبل از اینکه به بحران تبدیل شود شناسایی کنند. این معاینات مربوط به دهان و دندان با بالارفتن سن مهم‌تر هم می‌شود.

کاهش مصرف قهوه

گرچه نوشیدن قهوه در روز به شما برای فعالیت‌های روزمره‌تان انرژی کافی می‌دهد، می‌تواند موجب پوسیدگی دندان‌هایتان شود. در واقع مقدار اسیدیته قهوه مینای دندان را ضعیف کرده و دندان‌ها را مستعد پوسیدگی می‌کند؛ بنابراین مصرف قهوه را به حداقل برسانید. همان‌طور که اشاره شد، نوشیدنی‌های گازدار هم صدمات جبران‌ناپذیری به دندان‌ها می‌زند.

این نوشیدنی‌ها حاوی قند‌هایی است که نه‌تن‌ها موجب پوسیدگی دندان می‌شود بلکه منجر به ابتلا به بیماری‌های لثه و بوی بد دهان و در نهایت شل‌شدن دندان‌ها و از دست‌دادن آن‌ها می‌شود.

مصرف بیشتر سبزیجات و میوه‌ها

خوراکی‌های بسیار خوشمزه‌ای در اطرافمان وجود دارد که برای دندان‌هایمان مفید هستند. از این خوراکی‌ها می‌توان به انواع میوه‌ها و سبزیجات اشاره کرد. میوه و سبزی‌هایی مانند سیب، هویج و کرفس می‌تواند جرم‌های موجود در دندان را تمیز و نفس‌تان را خوشبو کند.

در ضمن ویتامین‌های آنتی‌اکسیدانی موجود در میوه‌ها و سبزیجات از لثه‌ها و سایر بافت‌ها در برابر آسیب‌های سلولی و عفونت‌های باکتریایی محافظت می‌کند.

تمیزنگه‌داشتن مسواک

تمیزنگه‌داشتن وسایل مربوط به بهداشت دهان هم بسیار مهم است. هر بار که دندان‌تان را می‌شویید، مسواکتان را شسته و آن را در مکانی خشک نگه دارید. هرگز مسواک‌تان را کنار سینک روشویی که مرطوب است قرار ندهید. همچنین هر سه ماه یکبار مسواک‌تان را عوض کنید.

پرز‌های مسواک به‌مرور زمان فرسوده می‌شود و نه‌تن‌ها نمی‌تواند آلودگی‌های روی سطح دندان‌ها را تمیز کند، بلکه موجب صدمه به لثه‌ها شده و احتمال تحلیل و التهاب را در آن‌ها بالا می‌برد.

منبع: جام جم

نظرات بینندگان
آخرین اخبار
پیشنهاد ویژه