«ونزدی»؛ سریالی جذاب با هنرنمایی یک دستِ بریده!

«ونزدی»؛ سریالی جذاب با هنرنمایی یک دستِ بریده!

تیم برتون کارگردانی است که هنر کم‌نظیری در آفریدن فضا‌های ترسناکِ مفرحِ جذاب دارد. سریال «ونزدی» (Wednesday) تازه‌ترین هنرنمایی اوست، با حال و هوایی رازآلود و داستانی پرکشش و مسحورکننده.

کد خبر : ۱۱۴۰۰۱
بازدید : ۴۸۱۷

فرادید | سریال «ونزدی» بر اساس یک کمیک قدیمی با عنوان «خانوادۀ آدامز» ساخته شده است؛ خانواده‌ای ثروتمند و عجیب و غریب با علائق و روحیه‌هایی تاریک و جادوگرانه. ونزدی اسم دختر این خانواده است که این سریال جدید (همانطور که از اسمش پیداست) دربارۀ اوست. سرپرست کارگردان‌های سریال «ونزدی» تیم برتون است؛ کارگردانی که او را با فیلم‌های جذاب و خاصی مثل «ادوارد دست‌قیچی»، «عروس مرده» و «چارلی و کارخانۀ شکلات‌سازی» می‌شناسیم.

به گزارش فرادید؛ داستان سریال از جایی شروع می‌شود که ونزدی با انداختن تعدادی ماهی پیرانا در استخر مدرسه باعث زخمی شدن خیلی ناجور یکی از دانش‌آموزان می‌شود! پدر و مادر ونزدی تصمیم می‌گیرند او را به مدرسۀ شبانه‌روزی نِوِرمور در شهر کوچک جریکو بفرستند؛ مدرسه‌ای مخصوص آدم‌های عجیب و غریب که متفاوت از سایر مردم هستند؛ از گرگینه‌ها و بی‌چهره‌ها گرفته تا گورگون‌ها و پری‌های دریایی. نورمور یک جور‌هایی شبیه هاگوارتز است؛ پر از نوجوان‌هایی که هرکدام یک جور قدرت جادویی دارند. خودِ ونزدی ویژگی خیلی خاصش این است که گاهی با دست زدن به بعضی از اشیاء می‌تواند صحنه‌هایی از آینده را ببیند.

سریال «ونزدی»؛ هنرنمایی تیم برتون با یک دست بریده!

ورود ونزدی به نورمور همزمان شده است با پیدا شدن یک هیولای وحشی و قاتل در جنگل‌های اطراف شهر جریکو؛ هیولایی که در قسمت دوم می‌فهمیم که می‌تواند خودش را به شکل آدم‌ها دربیاورد. از طرف دیگر ونزدی با دیدن صحنه‌هایی از آینده متوجه می‌شود که ظاهرا قرار است نقشی در از بین بردن مدرسۀ نورمور داشته باشد. اما او نمی‌داند که چرا باید در آینده چنین کاری بکند و چرا باید این کار را همراه با مردی انجام بدهد که چهارصد سال قبل در این شهر زندگی می‌کرده!

سریال ونزدی پر از معما و خطوط داستانی جذاب و رازآلود است که همگی به شکلی متوازن در کنار هم پیش می‌روند و ما را بیشتر و بیشتر با داستان درگیر می‌کنند. کلی عناصر جذاب و عجیب در این سریال هست: یک انجمن مخفی زیرزمینی؛ یک کتاب جادویی دربارۀ آینده؛ یک هیولای وحشی؛ یک کلانتر جدی و پی‌گیر که به بچه‌های مدرسه مشکوک است؛ و البته صحنه‌پردازی‌ها و جلوه‌های بصری جذاب و یک موسیقی فوق‌العاده و تاثیرگذار.

سریال «ونزدی»؛ هنرنمایی تیم برتون با یک دست بریده!

حال و هوای مفرح سریال را نمی‌شود از قلم انداخت؛ «ونزدی» پر از شوخی‌های کلامی و رفتاری بامزه و ظریف است. یکی از بهترین عناصر طنز آمیز سریال یک دست بریده است که عضوی وفادار از خانوادۀ ونزدی است. این دست بریده نزدیک‌ترین یار و همراه ونزدی در مدرسه است و کار‌های خیلی مهمی برای او انجام می‌دهد؛ از جاسوسی گرفته تا درگیر شدن با دشمن! شکل حرکت و دویدن این دست و نوع ارتباط برقرار کردنش با ونزدی بی‌نهایت بامزه و مفرح از کار درآمده است؛ واقعا هنر می‌خواهد که از یک دست بریده چنین کاراکتر جذابی ساخته شود؛ هنری که تیم برتون آن را دارد.

بازی‌های سرزنده و دوست‌داشتنی و ریتم تند و پرکشش سریال، نکات دیگری هستند که «ونزدی» را به یک تجربۀ دوست‌داشتنی و سرگرم‌کننده برای مخاطب تبدیل می‌کنند؛ و راستی یک نکتۀ دیگر: اشاره‌های این سریال به جنبش ضد نژادپرستی که همین سال‌های اخیر در آمریکا به راه افتاده بود و منجر به پایین کشیدن مجسمۀ برده‌داران قدیمی شده بود، یک لایۀ نسبتا عمیق اجتماعی هم به سریال اضافه کرده که در جای خودش قابل تحسین است.

کارگردان : تیم برتون (Tim Burton)

بازیگران : جنا اورتگا (Jenna Ortega)، کاترین زتا جونز (Catherine Zeta Jones) و دیگران

امتیاز : ۸.۶/۱۰

امتیاز منتقدان (راتن‌تومیتوز) : ۷۱%

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید