کشف پاپیروس ۱۶ متری با نوشته‌هایی از کتاب مردگان برای اولین بار!

کشف پاپیروس ۱۶ متری با نوشته‌هایی از کتاب مردگان برای اولین بار!

باستان‌شناسان مصری برای اولین بار موفق به کشف پاپیروسی با اندازه ۱۶ متری شده‌اند که حاوی متونی از کتاب مردگان است.

کد خبر : ۱۱۹۳۳۵
بازدید : ۸۵۷۶۹

باستان‌شناسانی که مشغول کار در منطقه سقاره در مصر بودند، برای نخستین‌بار در یک قرن اخیر، یک پاپیروس (کاغذ حصیری) ۱۶ متری را کشف کرده‌اند. این کاغذ حاوی متونی از «کتاب مردگان» است که ظاهراً برای کمک به مردگان برای رفتن به زندگی پس از مرگ استفاده می‌شده است.

پژوهشگرانی که این پاپیروس کهن را کشف کرده‌اند، ابتدا تصور می‌کردند طول آن ۹ متر باشد، اما زمانی که این کاغذ را به‌طور کامل بازیابی و ترجمه کردند، مشخص شد که اندازه واقعی آن ۱۶ متر بوده است. این نخستین پاپیروسی است که توسط خود مصری‌ها کشف شده و به‌همین خاطر برای اولین‌بار نام مصری «پاپیروس وزیری» را دریافت کرده است.

این پاپیروس در یکی از ۲۵۰ تابوت سایت تاریخی سقاره کشف شده و مشتمل بر متونی از کتاب مردگان مصریان است. قدمت این کتاب که دربرگیرنده آیین خاک‌سپاری اهالی مصر باستان است، به ۵۰ سال پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد. (نکته: تصویر ابتدای مطلب تزئینی است.)

سایت تاریخی تصویری از سایت سقاره

«مصطفی وزیری»، دبیرکل شورای عالی عتیقه‌جات مصر می‌گوید این پاپیروس در افتتاحیه موزه بزرگ مصر به‌نمایش درخواهد آمد. متون این برگه درحال‌حاضر درحال طی‌کردن مراحل مختلف ترجمه تا رسیدن به زبان عربی است.

کشف پایپروس وزیری می‌تواند اطلاعات جدیدی را درباره عقاید مصریان باستان درباره ورود به جهان پس از مرگ ارائه کند. از جمله رسوم اهالی این کشور این بود که مردگان خود را به‌همراه وسایل مختلفی از جمله این دست‌نوشته‌های مصور دفن کنند.

خبر کشف این پاپیروس در خلال مراسم روز باستان‌شناسی در مصر اعلام شد. وزارت گردشگری و عتیقه‌جات این کشور هر ساله روز گردشگری را در تاریخ ۱۴ ژانویه جشن می‌گیرد. سایت تاریخی سقاره که این کاغذ ۱۶ متری در آن کشف شده است، در میراث فرهنگی یونسکو ثبت شده و خانه چندین سازه هرمی و سایت‌های دفن حیوانات است. باستان‌شناسان تاکنون اکتشافات زیادی در این سایت تاریخی داشته‌اند.

منبع: دیجیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید