کشف ۸ اثر باستانی جدید در محدوده سد چمشیر

کشف ۸ اثر باستانی جدید در محدوده سد چمشیر

باستان‌شناسان در کاوش نجات‌بخشی محوطه شماره ۱۴ در محدوده سد چم‌شیر به ۸ اثر تاریخی برخوردند.

کد خبر : ۱۲۰۴۰۴
بازدید : ۲۵۴۸۸

رضا حیدری، سرپرست هیأت باستان‌شناسی محوطه ۱۴ سد چم‌شیر درباره نتیجه کاوش نجات‌بخشی که تا پیش از آب‌گیری این سد انجام شده است، گفت: محوطه شماره ۱۴ در فاصله ۴ کیلومتری سد چم‌شیر، در بررسی‌های باستان‌شناختی در سال ۱۳۹۵ مورد شناسایی قرار گرفت و در نهایت، به عنوان یکی از ۳۰ محوطه شاخص منطقه چم‌شیر در استان کهگیلویه و بویراحمد انتخاب شد.

او افزود: باستان شناسان در این محوطه به سازه‌ای با معماری سنگی مرتبط با اقوام کوچ‌رو، یک گوشواره مفرغی شکسته، یک سپیدمُهره، شیشه، نخ، قطعات فلزی، زغال و سفال، دست یافتند.

او ادامه داد: با توجه به احداث سد در منطقه و آبگیری آن، با هدف خواناسازی فضای معماری و مطالعه یافته‌های فرهنگی این محوطه، با مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی برنامه کاوش نجات‌بخشی محوطه ۱۴ آغاز و بعد از بررسی سطحی محوطه، ۴ ترانشه باستان‌شناسی به ابعاد ۷×۱۵، ۹×۱۵ و ۹×۱۰ و ۷×۱۱ ایجاد شد تا تمام فضای معماری محوطه را پوشش دهد.

این باستان‌شناس با بیان ‌این‌که محوطه شماره ۱۴ دارای سازه‌های معماری سنگی با پلان راست‌گوشه است و با توجه به نوع معماری و کیفیت ساخت، مربوط به استقراری فصلی و مرتبط با اقوام کوچ‌رو بوده است، افزود: مصالح به‌کاررفته در ساخت فضاها، شامل لاشه‌سنگ و قلوه‌سنگ همراه با ملاتِ گِل است.

او ادامه داد: به دلیل شیب محوطه و به‌منظور تسطیح آن، فرایند کف‌سازی پس از ایجاد فضای معماری و با توجه به نیازها صورت گرفته و با توجه به پلان به‌دست‌آمده به نظر می‌رسد که این محوطه دارای حیاطی مرکزی و اتاق‌هایی در اطراف آن است که سنگ‌های دیوار به‌ مرور زمان به درون و بیرون فضاها سقوط کرده و توده‌هایی از آوار را تشکیل داده‌اند.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی محوطه ۱۴ چم‌شیر افزود: از طرفی شواهدی از وجود آوار سقف در فضاهای معماری مشاهده نشده و برآوردهای اولیه حجم آوار قلوه‌سنگی نشان می‌دهد ارتفاع دیوارها در این محوطه کمتر از ۱۰۰ سانتیمتر بوده است و به احتمال، این سازه‌ها دارای سقف‌هایی سبک از جنس چوب یا چادر بوده باشند.

منبع: همشهری

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید