کشف ۱۲۰۰ مقبرۀ باستانی توسط شهروندان داوطلب!

کشف ۱۲۰۰ مقبرۀ باستانی توسط شهروندان داوطلب!

در یک پروژه‌ی باستان‌شناسی در کشور هلند، با کمک شهروندان داوطلب حدود ۱۲۰۰ گورپشتۀ عصر برنز در نواحی اوترخت و وِلووی کشف شد.

کد خبر : ۱۲۰۸۱۹
بازدید : ۱۰۴۳۶۰

فرادید | پروژه‌ی دانشوری شهروندی (پژوهش‌های علمی که تمام یا بخشی از آن توسط دانشمندان آماتور یا غیرحرفه‌ای انجام می‌شود) به مدیریت دانشگاه لیدن و سازمان‌های میراث فرهنگی منطقه به شناسایی نزدیک ۳۸ کیلومترمربع مزارع کشاورزی ماقبل‌تاریخ و ۹۰۰ سایت بالقوه‌ی تولید زغال چوب کمک کرده‌ است.

به گزارش فرادید؛ پروژۀ هِریتیچ کوئِست یک همکاری ثمربخش میان دانشگاه لیدن و میراث گِلدِرلَند، نخستین پروژه‌ی دانشوری شهروندی در مقیاس بزرگ در باستان‌شناسی هلند است. در این پروژه، مردم می‌توانند در نواحی وِلووی و اوترخت نزدیک خانه‌هایشان، به دنبال بقایای باستان‌شناسی بگردند.

شهروندان دانشور بیش از ۱۰۰۰ گورپشته‌ی جدید را در یک پروژه‌ی باستان‌شناسی در هلند کشف کردند

(یکی از تصاویر که گورپشته‌های بالقوه را نشان میدهد. عکس از دانشگاه لیدن)

در مجموع، بیش از ۶۵۰۰ نفر روی این پروژه کار کردند و هزاران شئ باستان‌شناسی را شناسایی کردند: گورپشته‌ها (۲۸۰۰-۵۰۰ پیش از میلاد)، مزارع سِلتیک (مزارع ماقبل‌تاریخی به قدمت ۱۱۰۰ تا ۲۰۰ پیش از میلاد)، کوره‌های زغال‌سنگ و مسیر‌های گاری.

اِوا کاپتیجن باستان‌شناس از موسسۀ میراث گلدرلند درباره‌ی پروژه‌ی اخیر گفته است: «این تحقیق بدون تلاش فوق‌العاده‌ی داوطلبان میسر نمی‌شد و بدون کمک آن‌ها شاید ۱۰ سال طول می‌کشید تا ما باستان‌شناسان به نتیجه‌ای که امروز رسیدیم، برسیم.»

پروژه‌ی تیم در آوریل ۲۰۲۰ آغاز شد و یافته‌های بدست‌آمده پس از آن، روشنی‌بخش تاریخ هلند در نواحی خشک‌تر کشور بوده است. ولووی و اوترختسه هئوفل‌روخ هم‌اکنون مناطق حفاظت‌شده‌ی طبیعی هستند که می‌توانید از میان مزارع خلنگزار و جنگل‌های آن پیاده‌روی کنید. در عصر آهن و حدود هزار سال پیش از میلاد، اینجا یک منطقه‌ی کشاورزی بسیار بزرگ بود؛ بنابراین چشم‌انداز امروزی آن بسیار با گذشته فرق دارد.»

شهروندان دانشور بیش از ۱۰۰۰ گورپشته‌ی جدید را در یک پروژه‌ی باستان‌شناسی در هلند کشف کردند

پس از اتمام کار بازرسی آنلاین، داوطلبان، باستان‌شناسان و دانشجویان باستان‌شناسیِ دانشگاه لیدن برای تحقیق درباره‌ی نمونه‌ای از بقایای یافت‌شده به مزرعه رفتند و در ۳۰۰ سایت گورستانی تحقیقات میدانی انجام دادند و ۸۰ مورد آن‌ها را تایید کردند.

کوئنتین بورژوا؛ دانشیار دانشگاه لیدن می‌گوید: «مشارکت این حجم از داوطلب منجر به اخذ داده‌های جدید بی‌سابقه شده و دیدگاه ما از ماقبل‌تاریخ را بشدت تغییر داده است. ولووی و اوترختسه هئوفل‌روخ نسبت به چیزی که ما قبلاً فکر می‌کردیم دارای سکنه‌های بسیار بیشتری بوده است.»

«بقایای کشف‌شده نه تنها دانش آکادمیک جدیدی را در اختیار ما قرار داده‌اند، بلکه حفاظت از این میراث منحصربفرد را آسان‌تر کرده‌اند. شهرداری‌ها و مدیران پارک‌ها می‌توانند از این داده‌ها در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های مدیریتی‌شان استفاده کنند. علاوه بر این، مشارکت دادن عموم مردم در این پروژه‌ی تحقیقاتی آگاهی آن‌ها را نسبت به وجود و ارزش میراث باستان‌شناسی‌شان بالا برده است.»

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید