کشف نقاب دوهزارسالۀ یک سرباز رومی در رومانی

کشف نقاب دوهزارسالۀ یک سرباز رومی در رومانی

یک نقاب تشریفاتی نظامی مربوط به دورۀ روم باستان توسط یک باستان‌شناس غیرحرفه‌ای در منطقه‌ی مسکونی اَلبنِی واقع در شهرستان گورژ رومانی کشف شده است.

کد خبر : ۱۲۱۵۹۴
بازدید : ۱۲۵۹۵

فرادید | این نقاب باستانی توسط بِتِج ویورِل که یک باستان‌شناس آماتور است کشف شد. ویورل در حال ارزیابی منطقه با کمک فلزیاب بود که به طور اتفاقی به نقابی از دوره‌ی رومی برخورد کرد و موضوع را به مقامات محلی گزارش داد. در رومانی، مالکیت فلزیاب مستلزم اجازه‌نامه‌ی کتبی از سوی پلیس است. استفاده از فلزیاب در سایت‌های شناخته‌شده‌ی باستان‌شناسی نیز بدون اجازه از وزرات فرهنگ اکیداً ممنوع است.

به گزارش فرادید ، هرگونه یافته‌ای که بیش از ۱۰۰ سال قدمت داشته باشد باید ظرف ۷۲ ساعت به مقامات مربوطه تحویل داده شود و در ازای آن، ۳۰ درصدِ ارزش آن یافته به عنوان پاداش به او داده خواهد شد. چنان‌چه یافته گنجینه تلقی شود، پاداش مذکور ۴۵ درصد خواهد بود.

کشف ماسک نظامی رومی در رومانی

به نقل از گئورگه کالوتیو از موزه شهرستان گورژ، احتمالاً نقاب یافته‌شده متعلق به سربازی بوده که یا مقیم قلعه‌ی رومیِ بومش-ژیو بوده یا یک پاسگاه دورافتاده‌ی نظامی در جایی در همان نزدیکی. این نقاب تقریباً سالم مانده، اما به واسطه‌ی محتوای بالای آهن و مجاورت با اکسیژن و آب در خاک، زنگ زده است. صنعتگری که این ماسک را ساخته سوراخ‌هایی را برای تنفس در اطراف سوراخ بینی و شکاف‌هایی را در چشم و دهان تعبیه کرده است.

کشف ماسک نظامی رومی در رومانی

(بقایای یک بنای رومی در رومانی)

کارشناسان قدمت این نقاب را قرن دوم یا سوم پس از میلاد تخمین زده‌اند، دوره‌ای که بخش‌هایی از رومانی در استان داسیا معروف به داسیا ترایانا قرار داشت. این منطقه توسط امپراتور تراژان بین ۱۱۷-۹۸ پس از دو لشگرکشی که پادشاهیِ داسیانیِ دِسِبالوس را نابود کرد، تسخیر شد.

دومیترو هورتوپان، رئیس موزه‌ی شهرستان گورژ درباره‌ی این یافته گفته است: «این یافته در آزمایشگاه مجاور آکادمی رومانی ترمیم خواهد شد و پس از آن، در نمایشگاه دائمیِ موزه‌ی شهرستان گورژ طبقه‌بندی و به نمایش گذاشته خواهد شد.»

مترجم: زهرا ذوالقدر

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید