کشف قربانی‌های ۷۰۰۰ ساله در مستطیل‌های مرموز عربستان

کشف قربانی‌های ۷۰۰۰ ساله در مستطیل‌های مرموز عربستان

مستطیل‌های باستانی عربستان ساختار‌هایی سنگی با قدمتی حدودا ۷ هزار ساله هستند. تحقیقات تازه به کشف بقایای حیوانات قربانی در یکی از این مستطیل‌ها منجر شده است.

کد خبر : ۱۲۶۲۷۵
بازدید : ۱۷۲۰۱

فرادید | پژوهشی که به تازگی در نشریۀ علمی پلاس وان منتشر شده، اطلاعات تازه و جالبی را دربارۀ بنا‌های باستانی موسوم به مستطیل در شمال غربی عربستان ارائه کرده است.

به گزارش فرادید؛ در این مطالعه که باستان‌شناسانی از دانشگاه استرالیای غربی با همکاری کمیسیون سلطنتی العلا آن را انجام داده‌اند، یکی از مستطیل‌های باستانی در نزدیکی شهر تاریخی العلا مورد کاوش و بررسی قرار گرفته است. مستطیل‌ها بقایای ساختمان‌هایی سنگی با قدمت حدودا ۷ هزار ساله هستند که تعداد زیادی از آن‌ها (نزدیک به ۱۶۰۰ مورد) در منطقه‌ای به وسعت ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع پراکنده‌اند.

کشف قربانی‌های ۷۰۰۰ ساله در مستطیل‌های مرموز عربستان

(شاخ حیوان در کنار سنگی که به صورت عمود قرار داده شده)

مستطیل‌ها که به خاطر شکلشان به این نام معروف شده‌اند، دیوار‌هایی معمولا به ارتفاع بیش از یک متر دارند و طول موارد مختلف آن‌ها از ۲۰ تا ۶۰۰ متر متغیر است.

در تحقیقی که به تازگی انجام شده ۲۶۰ قطعه بقایای استخوان و شاخ حیوانات مختلف کشف شده که عمدتا متعلق به دام‌های اهلی و بومی مثل گاو، بز و غزال هستند. بیشتر این بقایا به صورت تلنبار شده در کنار سنگی پیدا شده‌اند که به صورت عمود قرار داده شده بود و باستان‌شناسان معتقدند که نوعی محراب یا سنگ مقدس بوده است.

کشف قربانی‌های ۷۰۰۰ ساله در مستطیل‌های مرموز عربستان

(نمونه‌هایی از شاخ‌ها و استخوان‌های جمجمه که در مستطیل کشف شده‌اند)

قدمت‌سنجی رادیوکربن که بر روی این استخوان‌ها انجام شده نشان می‌دهد که این محل حدود ۷ هزار سال قبل استفاده می‌شده و این یکی از قدیمی‌ترین سنگ‌ها از نوع خود در عربستان است. علاوه بر این، این استخوان‌ها از قدیمی‌ترین شواهد اهلی کردن حیوانات در عربستان به حساب می‌آیند.

محققان این مطالعه می‌گویند: قربانی کردن حیوانات و قرار دادن شاخ‌ها و جمجمه‌ها در اینجا به عنوان نوعی عمل آیینی و مناسکی، نشان می‌دهد که چه پیوند عمیقی بین باور‌های این مردم با اقتصاد و زندگی آن‌ها وجود داشته است. پیوند این دو جنبه نشان‌دهندۀ یک تعهد عمیق اعتقادی است که ما قبلا از ابعاد گستردۀ آن در عربستان دورۀ نوسنگی بی‌خبر بودیم.

کشف قربانی‌های ۷۰۰۰ ساله در مستطیل‌های مرموز عربستان

(مقبره کشف شده یک انسان)

این گروه از محققان همچنین شواهدی از اعمال آیینی گوناگون را در مستطیل مورد نظر یافته‌اند که از جملۀ آن‌ها مقبرۀ متعلق به یک مرد بالغ است. بر این اساس آن‌ها معتقدند که این مستطیل‌ها مقصدی برای زیارت نیز بوده‌اند.

۱
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید