پاسخ به پرسشی دیرینه؛ گوجه‌فرنگی میوه است یا سبزی؟

پاسخ به پرسشی دیرینه؛ گوجه‌فرنگی میوه است یا سبزی؟

بسیاری از ما به راحتی می‌توانیم تفاوت بین اکثر میوه‌ها و سبزیجات را تشخیص دهیم، اما مطمئن نیستیم که چگونه به این سوال قدیمی که «گوجه فرنگی میوه است یا سبزی» پاسخ دهیم.

کد خبر : ۱۳۰۵۳۰
بازدید : ۳۵۷۳

گوجه‌فرنگی در هر دو دسته میوه و سبزی جای می‌گیرد؛ یک گیاه شناس از طبقه بندی گیاه شناسی گوجه فرنگی برای پاسخ به این سوال استفاده می کند. این بر اساس ویژگی های فیزیولوژیکی گیاه، مانند ساختار، عملکرد و ظاهر آن است. طبق تعریف، میوه وسیله ای است که گیاه برای پراکندگی دانه های خود دارد.

بر اساس گیاه شناسی، میوه محصول دانه دار است که از تخمدان یک گیاه شکوفه می دهد. یک میوه از شکوفه های گیاه ایجاد می شود و حداقل یک دانه دارد. با توجه به این تعریف، گوجه فرنگی از نظر فنی در دسته میوه قرار می گیرد زیرا از شکوفه گیاه گوجه فرنگی می آید و حاوی دانه است. بنابراین، به بیان ساده، گوجه فرنگی از نظر علمی به عنوان یک میوه تعریف می شود.

پاسخ به پرسشی دیرینه؛ گوجه‌فرنگی میوه است یا سبزی؟

در مقابل، یک سبزی در اصطلاح گیاه شناسی واقعاً تعریف روشنی ندارد و معمولاً فقط برای اشاره به بخش‌های خوراکی غیر میوه‌ای هر گیاه، که می‌تواند شامل ریشه، ساقه و برگ‌های آن باشد، استفاده می‌شود. بنابراین، از نظر گیاه شناسی، سیب، توت فرنگی و هلو و همچنین گوجه فرنگی در دسته میوه ها قرار می گیرند.

سیستم طبقه بندی آشپزی، که میوه ها و سبزیجات را به روشی متفاوت بر اساس نحوه استفاده از گیاهان و ویژگی های طعم آنها توصیف می کند، توسط متخصص تغذیه، سرآشپز یا حتی کشاورز محلی شما استفاده می شود. از نظر پخت و پز، سبزیجات اغلب بافت خشن و طعم ملایمی دارند. از طرف دیگر، میوه‌ها بافتی نرم دارند و تمایل به مزه شیرین یا تند دارند.

میوه ها اغلب به صورت خام، پخته شده در شیرینی یا کنسرو استفاده می‌شوند. یک گوجه فرنگی آبدار، شیرین و خام را می توان کاملاً خام مصرف کرد. اما از گوجه فرنگی در وعده های غذایی خوش طعم نیز استفاده می شود، بنابراین ما معمولاً گوجه فرنگی را به عنوان سبزیجات معرفی می کنیم.

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید