خواص «سبزیجات سفید» چیست؟

بهترین روش برای به دست آوردن مواد مغذی بیشتر و آنتی اکسیدان های ضد بیماری، مصرف میوه‌ها و سبزیجات رنگی است.

کد خبر : ۲۵۰۴۱
بازدید : ۲۲۴۲
مصرف سبزیجاتی که به صورت طبیعی سفیدرنگ هستند، به تأمین برخی از نیازهای ضروری بدن و در نتیجه سلامتی بیشتر کمک می کنند.

به گزارش سلامتی، بهترین روش برای به دست آوردن مواد مغذی بیشتر و آنتی اکسیدان های ضد بیماری، مصرف میوه‌ها و سبزیجات رنگی است.

میوه‌ها و سبزیجات با رنگ روشن، نشان‌دهنده مواد غذایی گیاهی خاص هستند، مانند کاروتنوئیدها که در گیاهان نارنجی‌رنگ یا آنتوسیانین که در گیاهان آبی‌رنگ موجود است و می‌توانند در جلوگیری از بیماری‌های قلبی و سرطان موثر باشند.

اما این به معنای اجتناب از مصرف گیاهان سفید نیست. یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که گیاهان سفید حاوی مواد مغذی سودمند و ضروری گیاهی از جمله ویتامین C، ویتامین D، فیبر، پتاسیم و کلسیم هستند.

سیب‌زمینی
اغلب به عنوان یک کربوهیدرات فاقد کالری در نظر گرفته می‌شود، اما در واقع منبع مواد مغذی نیروزا است.

یک سیب‌زمینی متوسط تقریبا نیمی از نیاز روزانه بدن به ویتامین‌ C را برطرف می‌کند و مقدار پتاسیم آن بیشتر از یک موز (۶۲۰ میلی‌گرم) است و با این وجود تنها ۱۱۰ کالری دارد.

با توجه به محتوای پتاسیم بالای آن، تحقیقات نشان می‌دهد که سیب‌زمینی می‌تواند نقش مهمی در یک رژیم غذایی سالم برای قلب داشته باشد.

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که رژیم غذایی سرشار از پتاسیم و سدیم کم با کاهش ابتلا به فشار خون بالا و سکته مغزی ارتباط دارد.

گل‌کلم
هر فنجان گل‌کلم حدود ۲۵ کالری انرژی دارد و منبع بسیار خوبی از ویتامین C، ویتامین K، فیبر و به نسبت کمتر کلسیم، ویتامین B، پتاسیم و منیزیم است.

گل‌کلم بخشی از خانواده کلزا یا کلمها است که شامل کلم بروکسل، کلم، خربزه و کلم‌پیچ نیز هست.

مطالعات متعددی نشان می‌دهد که کلم‌ها حاوی آنتی‌اکسیدان و ترکیبات دیگر مربوط به سلامتی مانند گلوکزینولات و فلاونوئیدهاست که ممکن است به دفع بیماری‌هایی مانند انواع خاصی از سرطان‌ها و همچنین التهابات مزمن کمک کند.

گلوکوزینولات ماده‌ای است که توانایی سم‌زدایی کبد را افزایش داده و مانع رشد سلولهای سرطانی می‌شود و فلاونوئید اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی قوی دارد.

پیاز
سرشار از مواد مغذی و مواد شیمیایی گیاهی است که می‌تواند در مبارزه با بیماری‌ها بسیار مفید باشد.

پیاز منبع غنی ویتامین C و فیبر است و محتوای اسید‌فولیک، کلسیم و آهن آن بالاست.

همچنین حاوی نوعی فلاونوئید به نام کوئرستین است که ثابت شده در جلوگیری از آب‌مروارید، بیماری‌های قلبی‌عروقی و انواع خاصی از سرطان نقش دارد.

قارچ
قارچ تنها ماده غذایی است که به طور طبیعی حاوی ویتامین D است.

همانطور که پوست بدن ما می‌تواند ویتامین D را از اشعه فرابنفش خورشید به دست آورد، قارچ نیز در معرض نور آفتاب این ویتامین را در خود تولید می‌کند.

در واقع یک وعده قارچ می‌تواند نیاز روزانه بدن به ویتامین D را تامین کند.

قارچ سرشار از ریبوفلاوین و نیاسین از خانواده ویتامین Bاست که هر دو در افزایش عملکرد شناختی بدن نقش دارند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید