درمان افسردگی

درمان افسردگی

یادگیری درباره روش‌های "درمان افسردگی" به شما در تصمیم‌گیری و انتخاب رویکرد مناسب کمک می‌کند.

کد خبر : ۲۵۵۲۱
بازدید : ۲۳۲۵۶
درمان افسردگی

فرادید | تغییرات درمانی، داروها و شیوه زندگی که می‌تواند به درمان افسردگی کمک کند. زمانی که افسرده هستید حس می‌کنید زیر سایه‌ای تیره‌وتار قرار دارید. اما شدیدترین افسردگی‌ها نیز قابل‌درمان‌اند. پس اگر افسردگی شما را از زندگی و فعالیت انداخته، تردید نکنید و کمک بگیرید. یادگیری درباره روش‌های درمان افسردگی به شما در تصمیم‌گیری و انتخاب رویکرد مناسب کمک می‌کند.
گزینه‌های پیش رو برای "درمان افسردگی"
به گزارش فرادید به نقل از هلپ گاید، ازآنجاکه افسردگی بر افراد تأثیر یکسانی ندارد، روشی "مناسب برای همه" در درمان افسردگی وجود ندارد. روشی که برای یک نفر کارساز است ممکن است برای دیگری مؤثر نباشد. بهترین راه برای درمان افسردگی داشتن اطلاعات کافی درباره شیوه‌های درمان است که بتوانید آن‌ها را بسته به نیاز خود به کار ببرید.

نکاتی درباره درمان افسردگی:
• تا جایی که می‌توانید درباره افسردگی خود اطلاعات جمع‌آوری کنید. باید مشخص شود که افسردگی شما به دلیل بیماری یا مصرف داروی خاصی نباشد. اگر این‌گونه باشد، ابتدا آن بیماری باید درمان شود. شدت افسردگی شما نیز یک عامل است. هرچه افسردگی شما شدیدتر باشد، به درمان فشرده‌تر و قوی‌تری نیز نیاز خواهید داشت.

• یافتن روش درمان مناسب طول می‌کشد. رسیدن به بهترین روش برای درمان افسردگی ممکن است به اندکی آزمون‌وخطا نیاز داشته باشد. مثلاً اگر تصمیم بگیرید نزدیک درمانگر بروید، ممکن است یافتن فردی که با او ارتباط برقرار می‌کنید مدتی طول بکشد. یا ممکن است یک داروی ضدافسردگی را امتحان کنید و بفهمید که می‌توانید آن را با نیم ساعت پیاده‌روی روزانه جایگزین کنید. نسبت به تغییر و آزمون و خطا انعطاف‌پذیر باشید.

درمان افسردگی

• برای درمان افسردگی تنها به مصرف دارو تکیه نکنید. با اینکه دارو علائم افسردگی را از بین می‌برد، اما استفاده طولانی‌مدت از آن مناسب نیست. درمان‌های دیگر، ازجمله ورزش و مراجعه به روانشناس می‌تواند به‌اندازه مصرف دارو در درمان افسردگی مؤثر باشند. اگر تصمیم گرفتید از دارو استفاده کنید، به خاطر داشته باشید تنها در صورتی کارساز خواهد بود که تغییرات سالم در زندگی خود ایجاد کنید.
تکنیک‌های تمدد اعصاب. این روش‌ها علاوه به کمک در از بین رفتن علائم افسردگی، استرس را کاهش و احساس رضایت و شادمانی را افزایش می‌دهد. یوگا، تنفس عمیق و مدیتیشن را امتحان کنید.


• از حمایت اجتماعی بهره‌مند شوید. هرچقدر ارتباطات اجتماعی بیشتری داشته باشید، بیشتر از افسردگی در امانید. اگر احساس می‌کنید افسردگی گریبان گیرتان شده، حتماً با اعضای خانواده و دوستان قابل‌اعتماد خود صحبت کنید. کمک خواستن نشانه ضعف نیست و بدین معنا نیست که باری بر دوش دیگران هستید. اغلب مواقع، صحبت رودررو می‌تواند کمک بزرگی باشد.


• درمان افسردگی به‌وقت و تعهد نیاز دارد. تمام روش‌های درمان افسردگی به زمان نیاز دارند و گاهی ممکن است به‌طور ملال‌آوری آهسته و کند پیش روند. این موضوع طبیعی است. درمان افسردگی بالا و پایین‌های زیادی دارد.

تغییر در شیوه زندگی: بخش اساسیِ "درمان افسردگی"
تغییرات شیوه زندگی ابزار ساده اما قدرتمندی در درمان افسردگی محسوب می‌شوند. حتی اگر به درمان‌های دیگر هم نیاز داشته باشید، تغییر شیوه زندگی تأثیر بسزایی در کمک به فرآیند درمان دارد.

درمان افسردگی

تغییراتی در شیوه زندگی که به "درمان افسردگی" کمک می‌کنند
• ورزش : ورزش منظم در درمان افسردگی به‌اندازه مصرف دارو مؤثر است. ورزش نه‌تنها سبب ترشح سروتونین، اندورفین و دیگر هورمون های خوب می‌شود، بلکه باعث رشد سلول‌های جدید مغزی هم می‌شود. لازم نیست تمرینات سختی انجام دهید. حتی نیم ساعت پیاده‌روی روزانه نیز می‌تواند تغییر بزرگی ایجاد کند. برای بهترین نتیجه، 30 تا 60 دقیقه فعالیت هوازی در روز داشته باشید.

• تغذیه . غذای خوب برای سلامتی جسم و روان بسیار مهم است. خوردن وعده‌های غذایی سبک و سالم در طول روز به حفظ انرژی و کم شدن نوسانات خلقی کمک می‌کند. معمولاً برای تقویت و بازیابی سریع انرژی به سمت غذاهای شیرین کشیده می‌شویم، اما کربوهیدرات‌ها جایگزین‌های بهتری هستند.

• خواب . خواب تأثیر زیادی بر خلق‌وخوی دارد. زمانی که به‌اندازه کافی نخوابید، علائم افسردگی شدیدتر می‌شوند. کمبود خواب تحریک‌پذیری، دمدمی بودن، غم و خستگی را تشدید می‌کند. هر شب به‌اندازه کافی بخوابید. افراد کمی هستند که با کمتر از هفت ساعت خواب در شبانه‌روز عملکرد خوبی دارند. سعی کنید روزانه هفت تا نه ساعت بخوابید.
حمایت اجتماعی . گروه‌های اجتماعی انزوا را کاهش می‌دهند که عامل خطرناکی در ایجاد افسردگی است. با خانواده و دوستان به‌طور منظم در ارتباط باشید یا در کلاس یا گروهی شرکت کنید. داوطلب شدن راهی فوق‌العاده برای کسب حمایت اجتماعی و کمک به دیگران است که همزمان به خود نیز کمک می‌کنید.

درمان افسردگی

• کاهش استرس . برای کاهش و مدیریت استرس ، در زندگی خود تغییر ایجاد کنید. استرس بیش‌ازحد افسردگی را تشدید می‌کند و یا شما را در معرض افسردگی قرار می‌دهد. جنبه‌هایی از زندگی‌تان که باعث ایجاد استرس می‌شوند مانند فشار کاری یا روابط غیر حمایتی را تا حد ممکن کاهش دهید.

رد علل پزشکی افسردگی
اگر فکر می‌کنید افسرده هستید و تغییر شیوه زندگی جواب نداده، برای یک معاینه کامل نزد پزشک خود بروید. اگر افسردگی شما به دلایل پزشکی باشد، داروهای ضد افسردگی کمک زیادی به شما نخواهد کرد. تا زمانی که مشکلات زمینه‌ای شناسایی و حل نشوند، افسردگی درمان نخواهد شد.

پزشک شرایط شما و داروهایی که عارضه جانبی افسردگی ایجاد می‌کنند را شناسایی می‌کند. بسیاری از بیماری‌ها و داروها می‌تواند علائم افسردگی ازجمله اندوه، خستگی و ... ایجاد کند. کم‌کاری تیروئید یک عامل رایج برای خلق‌وخوی بد به‌خصوص در زنان است. افراد مسن و کسانی که روزانه داروهای زیادی استفاده می‌کنند، در معرض تداخلات دارویی قرار دارند که باعث افسردگی می‌شود. هر چه تعداد داروهایی که مصرف می‌کنید بیشتر باشد، احتمال تداخلات دارویی بیشتر می‌شود.

روان‌درمانی برای "درمان افسردگی"
" بحث درمانی " یک شیوه‌ی بسیار مؤثر برای درمان افسردگی است. چیزهایی که در جلسات درمان می‌آموزید به شما بینش و مهارت می‌دهد تا از برگشت افسردگی جلوگیری کنید. انواع بسیاری از جلسات درمانی وجود دارد. سه روش رایج درمان افسردگی از این طریق عبارت‌اند از: درمان شناختی رفتاری، درمان میان فردی و درمان روان پویشی. معمولاً از رویکردی تلفیقی استفاده می‌شود. برخی روش‌های درمان به شما می‌آموزد چگونه تفکر منفی را تغییر دهید و برای مبارزه با افسردگی از مهارت‌های رفتاری استفاده کنید.

تغییرات شیوه زندگی ابزار ساده اما قدرتمندی در درمان افسردگی محسوب می‌شوند. حتی اگر به درمان‌های دیگر هم نیاز داشته باشید، تغییر شیوه زندگی تأثیر بسزایی در کمک به فرآیند درمان دارد.
جلسات درمانی و "تصویر بزرگ" در "درمان افسردگی"
یکی از نشانه‌های افسردگی احساس ضعف و مشکل در تمرکز است. جلسات درمانی کمک می‌کنند گامی به عقب بردارید و ببینید برای درمان افسردگی خود چه تغییراتی می‌توانید ایجاد کنید. در اینجا سه تم "تصویر بزرگ" وجود دارد که می‌توانند به درمان افسردگی کمک کنند:

روابط: درک الگوی روابطتان، ایجاد روابط بهتر و بهبود روابط موجود به کاهش انزوا و ایجاد حمایت اجتماعی کمک می‌کند و در جلوگیری از افسردگی بسیار مهم است.

ایجاد مرزهای سالم. اگر استرس دارید و بیش‌ازحد هیجان‌زده‌اید و فکر می‌کنید توانایی نه گفتن را ندارید، در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارید. ایجاد مرزهای سالم در روابط کاری استرس را کاهش می‌دهد.

رویارویی با مشکلات زندگی. صحبت با یک روان‌پزشک معتمد راه‌های مثبت بیشتری را برای حل مشکلات و چالش‌های زندگی ایجاد می‌کند.

جلسات "درمان افسردگی" گروهی یا فردی؟
زمانی که حرف از جلسات درمانی پیش می‌آید، اکثراً جلساتی تک‌نفره با یک روان‌پزشک را تصور می‌کنند. اما جلسات گروهی نیز می‌توانند در درمان افسردگی بسیار مؤثر باشند. فواید هرکدام چیست؟ هر دو حدود یک ساعت طول می‌کشند. در جلسات فردی، ارتباط محکمی با یک فرد می‌سازید و ممکن است در اشتراک‌گذاری احساس خود راحت‌تر باشید. همچنین توجه درمانگر تنها به شما خواهد بود.

اما درمان گروهی را حذف نکنید. گوش دادن به سخنان افرادی که با مشکلات شما روبرو هستند می‌تواند تحمل سختی‌ها را برایتان آسان‌تر کند و اعتمادبه‌نفس شما را بالا ببرد.

درمان افسردگی

درمان افسردگی با دارو
درمان افسردگی با دارو معروف‌ترین روش است، اما لزوماً مؤثرترین نیست. افسردگی تنها عدم تعادل شیمیایی در مغز نیست. دارو به تسکین برخی از علائم افسردگی متوسط و شدید کمک می‌کند، اما مشکل اساسی را درمان نمی‌کند. همچنین، داروهای ضدافسردگی عوارض جانبی زیادی دارند.

اگر برای درمان افسردگی از دارو استفاده می‌کنید، دیگر راه‌های درمان را کنار نگذارید. تغییر در شیوه زندگی و جلسات درمانی علاوه به کمک در تسریع بهبود، مهارت‌هایی در شما ایجاد می‌کند تا بتوانید از رخداد مجدد آن جلوگیری کنید.

ویتامین‌ها و مکمل‌ها برای درمان افسردگی
هنوز هم تأثیر گیاهان دارویی، ویتامین‌ها و یا مکمل‌ها در درمان افسردگی در دست بررسی است. مکمل‌های زیادی در دسترس‌اند اما اثربخشی بسیاری از آن‌ها هنوز ازنظر علمی اثبات نشده. اگر افسردگی شما به دلیل تغذیه بد باشد، احتمالاً مکمل‌ها و ویتامین‌ها کمک‌حالتان خواهد بود. اما باید به دستور پزشک معالج خود از آن‌ها استفاده کنید. اگر تصمیم دارید از مکمل‌های طبیعی و گیاهی استفاده کنید، به خاطر داشته باشید که ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند.

دیگر روش‌های درمان افسردگی
تکنیک‌های تمدد اعصاب . این روش‌ها علاوه به کمک در از بین رفتن علائم افسردگی، استرس را کاهش و احساس رضایت و شادمانی را افزایش می‌دهد. یوگا، تنفس عمیق و مدیتیشن را امتحان کنید.

طب سوزنی . طب سوزنی به‌طور فزاینده‌ای دارد به‌عنوان یک درمان برای افسردگی مورد بررسی قرار می‌گیرد و مطالعات نتایج امیدوار کننده‌ای داشته‌اند. برای طب سوزنی حتماً به یک متخصص واجد شرایط و دارای مجوز مراجعه کنید.

منبع: Helpguide
ترجمه: وبسایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    مطلب خوبی بود. دمتون گرم.

  • ناشناس ارسالی در

    من همه ی این راه هارو امتحان کردم موفق نشدم نمیونم باید چیکار کنم از همچی خسته شدم حتی حال درس خوندن هم ندارم زندگیم شده اظطراب کمکم کنید خواهش میکنم

    • ک م ارسالی در

      حتما از یک تراپیست(روان شناس) و پزشک مغزواعصاب بطور همزمان کمک بگیر

  • ناشناس ارسالی در

    افسرده بودن وخوشحال نبودن یک چیز هست وبیماری افسردگی داشتن چیز دیگری هست. بیماری افسردگی درثر بهم خوردن هورمن های مختلف دربدن هست و با تنبلی هیچ ارتباطی ندارد

  • ناشناس ارسالی در

    هیچ‌چیز بدتر از داروهای شیمیایی به‌ویژه داروهای اعصاب نیست. چرا که ممکنه یه مشکل رو حل کنن (البته نه کامل و نه دائمی) ولی ده‌ها مشکل و عوارض دیگه ایجاد می‌کنن. به نظرم دارودرمانی باید به‌عنوان آخرین راه‌حل و اون هم برای بیماری‌های حاد و خطرناک روانی تجویز بشه.

  • ناشناس ارسالی در

    خود افسردگی که مشکلی نداره
    وای اگه بقیه بفهمند افسرده ای و چرا افسرده ای
    اون موقع دیگه دخلتا میارن
    هم باید با افکار مزاحم بجنگی
    هم با افراد مزاحم

    خدا شادشون کنه – که تنها دلخوشیشون ناخوشی دیگرانه

  • ناشناس ارسالی در

    طب سوزنی رو دوس دارم امتحان کنم.جایی نیست حرفه ای انجام بده ولی.

  • ناشتاس ارسالی در

    یکی از بهترین راههایی که من امتحان کردم، یوگا مدیتیشن زیر نظر مربی خوب بود. البته توصیه می کنم حتی برای این کار از یک روانپزشک دلسوز، اجازه بگیرید. ولی می توان بگویم بعد از چند ماه کلاس، دوباره متولد شدم.

  • لی لی ارسالی در

    ورزشهای گروهی -دوستان قابل اعتماد و مثبت-عبادت-داشتن پرنده و هر حیوان دوست داشتنی-پرورش گل و گیاه -طبیعت گردی-دوش گرفتن روزانه-تغذیه مناسب-مثبت اندیشی-مطالعه و دیدن فیلم های شاد-مشارکت در کارهای گروهی-خواب کافی شبانه=سلامتی روح و جسم

  • زنده باد ایرانی ارسالی در

    تنها راه درمان ورزش است
    دیدن طلوع خورشید مفیده

  • محمد ارسالی در

    (( با )) روحانی تا روحانی تا 1400 !!!!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید