درمان آفتاب‌سوختگی

درمان آفتاب‌سوختگی

خورشید، دستگاه‌های برنز کننده و یا هر منبع دیگری از نور ماوراءبنفش می‌توانند سبب سوختگی یا التهاب پوست شوند. پیشگیری بهتر از درمان است، به‌خصوص که آسیب‌های واردشده به پوست دائمی خواهند بود. اما روش‌هایی وجود دارد که از عفونت جلوگیری کرده و درد را کاهش می‌دهند.

کد خبر : ۳۹۸۵۲
بازدید : ۲۹۲۵۶

فرادید | خورشید، دستگاه‌های برنز کننده و یا هر منبع دیگری از نور ماوراءبنفش می‌توانند سبب سوختگی یا التهاب پوست شوند. پیشگیری بهتر از درمان است، به‌خصوص که آسیب‌های واردشده به پوست دائمی خواهند بود. اما روش‌هایی وجود دارد که از عفونت جلوگیری کرده و درد را کاهش می‌دهند.

1. حمام با آب‌خنک

دمای آب اندکی کمتر از آب ولرم باشد (آب‌خنک باشد اما خیلی سرد نباشد). بین 10 تا 20 دقیقه در وان آب بخوابید. اگر می‌خواهید دوش بگیرید، حتماً جریان آب ملایم باشد تا فشار آب پوستتان را تحریک نکند.

از صابون، روغن حمام یا هر نوع مواد شوینده دیگر استفاده نکنید. این محصولات پوستتان را تحریک کرده و اثرات آفتاب‌سوختگی را تشدید می‌کنند.

اگر پوستتان تاول زده، دوش نگیرید و از وان حمام استفاده کنید. زیرا احتمال دارد فشار آب تاول‌ها را بترکاند.

درمان آفتاب‌سوختگی

2. کمپرس سرد

لیف حمام یا یک تکه پارچه را با آب سرد خیس کنید و آن را 20 تا 30 دقیقه بر روی محل سوختگی قرار دهید. هر بار که پارچه گرم شد آن را دوباره خیس کنید.

درمان آفتاب‌سوختگی

3. مسکن

از داروهای مسکن استفاده کنید. داروهایی مانند ایبوپروفن یا آسپرین درد و گاهی اوقات تورم را کاهش می‌دهند.

درمان آفتاب‌سوختگی

4. مسکن موضعی

اسپری‌هایی وجود دارند که به از بین رفتن قرمزی و خارش پوست کمک می‌کنند. این اسپری‌ها معمولاً حاوی بنزوکائین، لیدوکائین و پرتواکوکین هستند که درد را تسکین می‌دهند. قبل از استفاده حتماً آن‌ها را روی بخشی از پوستتان امتحان کنید. این اسپری‌ها را بدون مشورت با پزشک برای کودکان استفاده نکنید.

درمان آفتاب‌سوختگی

5. لباس‌های گشاد و پنبه‌ای

لباس‌های گشاد و از جنس پنبه به تن کنید. اگر نمی‌توانید لباس گشاد بپوشید، حداقل مطمئن شوید جنس پارچه لباستان از پنبه است. لباس پنبه‌ای اجازه می‌دهد پوستتان نفس بکشد. پشم و پارچه‌های مصنوعی خارش پوست را بیشتر می‌کنند.

درمان آفتاب‌سوختگی

6. کرم‌های کورتیزون

کرم‌های کورتیزون حاوی استروئید هستند که التهاب را کاهش می‌دهند. البته شواهد نشان داده تأثیر چندانی بر آفتاب‌سوختگی ندارند. اما به امتحانش می‌ارزد. از این کرم‌ها بر روی صورت و کودکان استفاده نکنید.

درمان آفتاب‌سوختگی

جلوگیری از آسیب بیشتر به پوست

1. تا حد امکان در معرض آفتاب نباشید.

تا جایی که می‌توانید از آفتاب اجتناب کنید. اگر مجبورید از خانه خارج شوید، حداقل لباس‌های پوشیده به تن کرده و از سایه رفت‌وآمد کنید.

درمان آفتاب‌سوختگی

2. ضد آفتاب بزنید

از ضد آفتاب حداقل با SPF30 استفاده کنید. اگر در معرض آب قرار گرفتید یا بیش‌ازحد عرق کردید، دوباره ضد آفتاب را تمدید کنید.

درمان آفتاب‌سوختگی

3. آب بنوشید

آفتاب‌سوختگی آب بدن را کم می‌کند، بنابراین باید آب زیاد بنوشید تا با کم‌آبی بدن جبران شد. روزانه 8 تا 10 لیوان آب بنوشید (هر لیوان 240 میلی‌لیتر آب).

درمان آفتاب‌سوختگی

4. کرم مرطوب‌کننده

با شروع فرآیند بهبودی، به پوستتان کرم مرطوب‌کننده بزنید. زمانی که دیگر تاول ندارید و قرمزی پوستتان کم شد، می‌توانید از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید. کرم مرطوب‌کننده از خارش و پوسته‌پوسته شدن جلوگیری می‌کند.

درمان آفتاب‌سوختگی

ترجمه: وب‌سایت فرادید

۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    عالی

  • سارا ارسالی در

    مرسی از توصیحات خوبتون.

  • فرزاد ارسالی در

    با سلام . من پماد ایرانی آلفا بعد از آفتاب سوختگی شدید استفاده کردم ، انصافا معجزه کرد ، شب بعد از استحمام استفاده کردم تا صبح هیچ اثری از سوختگی نبود!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید