آنچه باید درباره قرص های ضد بارداری بدانید

آنچه باید درباره قرص های ضد بارداری بدانید

روش طبیعی پیشگیری از بارداری یا همان باروری آگاهانه، شامل زمانبندی فعالیت جنسی جهت پیشگیری از باردار شدن زن در زمانی که بیشترین احتمال باروری او وجود دارد، است.

کد خبر : ۴۱۱۷۸
بازدید : ۳۲۷۵
انتخاب روشی مناسب برای پیشگیری از بارداری می تواند کار سخت و گیج کننده ای باشد. انواع قرص ضد بارداری یکی از این گزینه هاست.

به گزارش وب‌سایت نبض ما، انتخاب روشی مناسب برای پیشگیری از بارداری می تواند کار سخت و گیج کننده ای باشد. انواع قرص ضد بارداری یکی از این گزینه هاست.

موثربودن شیوه ی کنترل بارداری با معیار «typical use» یعنی تاثیر مصرف معمول قرص ضد بارداری که گاها برخی دوزها فراموش می شوند سنجیده می شود. همه ی متدهای کنترل بارداری لزوما با وسیله، دارو و یا فرایندی نیستند.

دکتر سیمین ظفردوست، فلوشیب ناباروری و عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی ابن سینا،درباره روش طبیعی کنترل بارداری، به نبض ما می گوید: روش طبیعی پیشگیری از بارداری یا همان باروری آگاهانه، شامل زمانبندی فعالیت جنسی جهت پیشگیری از باردار شدن زن در زمانی که بیشترین احتمال باروری او وجود دارد، است.

اگر یک زوج بدانند که احتمال باروری زن چه زمانی ماکسیمم است، می‌ توانند از بارداری جلوگیری کنند. به عبارت دیگر، جهت استفاده از روش مبتنی بر آگاهی از باروری لازم است، سیکل های ماهانه خانم منظم و ۳۲-۲۶ روزه باشند.

آنچه باید درباره قرص های ضد بارداری بدانید

این متخصص ادامه می دهد:احتمال باروری یک زن طی یک رابطه ی جنسی محافظت نشده، طی پنج روز پیش از تخمک گذاری، روز تخمک گذاری و یک تا دو روز بعد از تخمک گذاری بیشترین است. متدهای مختلفی برای پیش بینی زمان تخمک گذاری وجود دارد. سنجش دمای پایه ی بدن و کنترل ترشحات رحمی راههایی برای تعیین زمان تخمک گذاری هستند.

روش تقویمی هم برای پیگیری این چرخه براساس تقویم مفید است. مراقب بهداشت شما می تواند به شما یاد بدهد که مطمئن ترین شیوه ی کاربرد این روش چگونه است.

این متخصص با اشاره به اینکه درصد اطمینان در این روش، ۷۶ درصد است، می گوید:بی هزینه بودن و عدم نیاز به دارو یا فرایند پزشکی امتیازی است که این روش دارد. از معایب این شیوه هم می‌ توان عدم محافظت در برابر بیماری های آمیزشی، نیاز به پیگیری دقیق سیکل ماهیانه و تخمک گذاری، محدودیت در زمان برقراری رابطه جنسی و پایین بودن درصد اطمینان را نام برد.

وی ادامه می دهد: قرص ضدباردرای هم، رایج ترین شیوه ی هورمونی پیشگیری از بارداری است که حاوی مقدار کمی استروژن و هورمون پروژستین هستند که نمی گذارند، تخمک آزاد شود.

فهم چگونگی اثر این قرص ها کمی گیج کننده است! این قرص ها اساسا از هورمون ساخته شده و هورمون هم ماده ی شیمیایی است که در بدن ما ساخته می شود. هورمون ها نحوه ی عملکرد بخش های گوناگون بدن را کنترل می کنند.

قرص های ضدباردرای حاوی مقدار کمی استروژن مردانه و هورمون پروژستین هستند که نمی گذارند تخمک ها تخمدان را ترک کنند، در نتیجه تخمکی برای پیوند با اسپرم وجود نخواهد داشت. قرص ضد بارداری ، ترشحات رحمی را غلیظ تر کرده و مانع جفت شده اسپرم با تخمک ها می شود.

عوارض جانبی قرص ضد بارداری
دکتر ظفردوست می گوید: بعضی از زنان دچار عوارض جانبی ناشی از مصرف این قرص ها می شوند، اما بدن شان معمولا می تواند به مرور زمان خودش را تطبیق بدهد. عوارض جانبی رایج این قرص ها شامل خونریزی بین دو قاعدگی، حساس شدن سینه ها، تهوع و استفراغ و تغییر میل جنسی می شود.

به گزارش نبض ما، انواع قرص ضد بارداری به ندرت منجر به مشکلات خاصی می شوند، لخته شدن خون، افزایش پتاسیم خون، حمله ی قلبی، سکته ی مغزی، افزایش فشار خون، تومور کبدی، سنگ صفرا و زرد شدن پوست یا چشم از عوارضی هستند که بسیار نادرند.

انواع قرص ضد بارداری
دو نوع قرص ضد بارداری وجود دارد؛ قرص های ترکیبی و مینی پیل. قرص های ترکیبی حاوی استروژن و پروژسترون هستند و مینی پیل تنها حاوی پروژستین است. مقدار استروژن در قرص های ترکیبی متفاوت است. بسته به نوع قرص ترکیبی، ممکن است ۲۱ قرص فعال و ۷ قرص غیرفعال و یا ۲۴ قرص فعال و ۴ قرص غیرفعال وجود داشته باشد. قرص مینی پیل تنها یک فرمول دارد و همه ی قرص های موجود در بسته، فعال هستند.

به گفته دکتر ظفردوست، درصد اطمینان قرص ضدباردرای، ۹۱ درصد است. موثر بودن، کاهش مقدار خونریزی قاعدگی،کاهش دردهای قاعدگی و کم هزینه بودن و عدم اختلال در برقراری رابطه جنسی از امتیازات مصرف قرص ضد بارداری است. از معایب این روش هم می توان عدم محافظت دربرابر بیماری های آمیزشی، نیاز به ویزیت و تجویز پزشک، عوارض جانبی و لزوم مصرف روزانه را نام برد.

قرص ضد بارداری اورژانسی
دکتر ظفردوست در پاسخ به این پرسش که اگر بعد از رابطه ی جنسی نیاز به جلوگیری اورژانسی بود، باید از چه روشی استفاده کنیم؟ می گوید: اگر بعد از رابطه ی جنسی نیاز به جلوگیری اورژانسی پیدا کردید باید فورا اقدام کنید، این نوع قرص ضد بارداری اورژانسی می تواند هورمونی یا غیرهورمونی باشد که بعد از آمیزش بدون مراقبت یا مشکوک مصرف می شود. تمام انواع این قرص ها حاوی دوز بالایی از همان هورمونی هستند که در قرص های پیشگیری از بارداری وجود دارد و باید در عرض ۷۲ ساعت بعد از فعالیت جنسی مصرف شوند. اگر این قرص ها در عرض ۷۲ ساعت بعد از رابطه ی جنسی مراقبت نشده مصرف شوند، درصد اطمینان آنها، ۸۹ درصد است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید