سیر؛ بد بوی پرخاصیت

سیر؛ بد بوی پرخاصیت

از سیر به عنوان بخش اصلی غذاهای مختلف و سس‌ها و سوپ‌ها استفاده کنید تا طعم بهتری بگیرند. این روزها سیر به شکل‌های مختلفی وجود دارد علاوه بر حبه‌های طبیعی سیر، پودر سیر، خمیر سیر، روغن سیر، عصاره سیر و حتی مکمل‌های سیر هم در بازار موجودند.

کد خبر : ۴۳۸۴۷
بازدید : ۱۳۹۹۶
فرادید | سیر گیاهی از راسته مارچوبه‌ است. این گیاه علفی و دائمی بوده که ساقه آن تا ارتفاع ۴۰ سانتیمتر نیز می‌رسد. قسمت زیرزمینی آن متورم و شامل ۵ تا ۱۲ قطعه و محصور در غشاهای نازک و ظریف به رنگ خاکستری مایل به سفید است.
به گزارش فرادید؛ سیر و پیاز رابطه‌ای نزدیک با هم دارند و به‌طور کلی چند نوع سیر وجود دارد. سیر آمریکایی که بنام Greole نامیده می‌شود. این نوع سیر پوست سفید دارد و از انواع دیگر قوی‌تر است. سیر تاهیتی که از بقیه درشت تر است و گاهی قطر آن به ۸ سانتیمتر می‌رسد. این گیاه بد بو در خود خواص زیادی دارد که اگر بدانید شاید در هر وعده غذایی خود آن را جا بدهید.
سیر؛ بد بوی پرخاصیت
سیر گیاهی از راسته مارچوبه‌ است
سیر ناشتا بخورید
به گزارش فرادید؛ صبح‌ها و به صورت ناشتا باکتری‌ها مقاومت کمتری دارند و سیر با سرعت بیشتری روی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. وقتی که سیر را به صورت ناشتا می‌خورید در واقع بدنتان را سم‌زدایی کردید. با همین کار ساده تمامی انگل‌ها و کرم‌های موجود در روده را بیرون کرده و سدی در برابر بیماری‌هایی مانند دیابت، فشارخون بالا و برخی از سرطان‌ها ایجاد می‌کنید.
خوردن سیر به صورت ناشتا روی جریان خون نیز تأثیر بیشتری می‌گذارد. فشارخون را کاهش می‌دهد و باعث هضم راحت غذا می‌شود. نتایج پژوهشی که در سال 2001 انجام شده است نشان می‌دهد افرادی که به‌طور مرتب سیر می‌خورند سه برابر کمتر از بقیه دچار سرماخوردگی می‌شوند. سیر باعث بهبود عملکرد قلب، کبد و کیسه‌ صفرا می‌شود. برای مقابله با اسهال، مشکلات عصبی، بی‌اشتهایی، استرس و آکنه نیز مفید است.
بیماری‌هایی مانند سل، سینه‌پهلو، سرماخوردگی ، نقرس، برونشیت، برونشیت مزمن، احتقان ریوی، آسم، هموروئید (بواسیر)، یبوست، عفونت گوش و سیاه‌سرفه با خوردن سیر از شما دور می‌شود. پژوهش‌ها نشان داده افرادی که به طور مرتب و به میزان کافی سیر می‌خورند کمتر در معرض برخی از سرطان‌ها قرار می‌گیرند. به عقیده‌ محققان سیر می‌تواند از بافت‌های کبد در برابر ترکیبات سمی محافظت کند. سیر قدرت باروری را افزایش می‌دهد و قند خون را پایین می‌آورد و پیری را به تأخیر می‌اندازد.
سیر؛ بد بوی پرخاصیت
افرادی که به‌طور مرتب سیر می‌خورند سه برابر کمتر از بقیه دچار سرماخوردگی می‌شوند
حالا نگاهی به برخی خواص سیر خواهیم داشت
‌اول از همه بدانید که می‌توانید از سیر به عنوان بخش اصلی غذاهای مختلف و سس‌ها و سوپ‌ها استفاده کنید تا طعم بهتری بگیرند. این روزها سیر به شکل‌های مختلفی وجود دارد علاوه بر حبه‌های طبیعی سیر، پودر سیر، خمیر سیر، روغن سیر، عصاره سیر و حتی مکمل‌های سیر هم در بازار موجودند. بهترین راه مصرف سیر له کردن یا خرد کردن آن است؛ و قبل از اضافه کردنشان به غذا، بگذارید کمی بمانند.
سیر به خاطر ترکیبات سولفوری خواص بالایی دارد که هنگام له شدن یا خرد کردن و جویدن سیر آزاد می‌شوند. این ترکیب آلیسین نام دارد. برای بهره بردن از خواص سیر آن را به صورت خام بجوید تا آلیسین موجود در آن وارد بدن شود. یک حبه سیر حاوی منگنز، ویتامین ب ۶، ویتامین سی، فسفر، ویتامین ب ۱، آهن و پتاسیم است در حالی که ۲۸ گرم سیر‌ تنها ۴۲ کالری دارد. پس می‌توانید آن را به غذاهای مختلف اضافه کنید و نگران هیچ چیز نباشید.
مصرف سیر‌ می‌تواند عملکرد محافظتی سیستم ایمنی را تقویت کند. تحقیقات نشان داد مصرف روزانه‌ سیر ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی را تا ۶۳٪ کاهش می‌دهد؛ بنابراین اگر مستعد ابتلا به بیماری هستید، در فصل سرماخوردگی اضافه کردن سیر‌ به رژیم غذایی‌تان را فراموش نکنید.
سیر؛ بد بوی پرخاصیت
ا ز سیر به عنوان بخش اصلی غذاهای مختلف و سس‌ها و سوپ‌ها استفاده کنید
مصرف سیر فشار خون را در افراد مبتلا به فشار خون بالا، به شدت کاهش می‌دهد مطالعه‌ای نشان داد مصرف ۶۰۰- ‍۱۵۰۰ میلی‌گرم عصاره سیر می‌تواند فشار خون را برای یک دوره‌ ۲۴ هفته‌ای کنترل کند. عصاره یا مکمل سیر به اندازه‌ آتنولول مؤثر است، دارویی که فشار خون بالا را درمان می‌کند. یکی از راه‌های کاهش سطح کلسترول مصرف سیر‌ است. سیر تنها کلسترول ال‌دی‌ال (بد) را کاهش می‌دهد و بر سطح کلسترول اچ‌دی‌ال (خوب) تأثیری ندارد.
زوال عقل و آلزایمر مشکلات ذهنی مرتبط با فراموشی هستند. سالمندان در برابر این بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر هستند. وقتی پیر می‌شوید، فراموشی امری عادی است؛ اما در موارد شدیدتر، فراموشی بر فعالیت‌های روزانه تأثیر منفی می‌گذارد. در برخی مراحل زوال عقل و آلزایمر فقط می‌توان از پیشرفت آنها جلوگیری کرد.
مطالعه‌ای نشان داده است مصرف روزانه‌ مقدار زیادی عصاره سیر یا ۲ گرم سیر‌ خام، به طرز چشم‌گیری از شدت کمبود استروژن در زنان یائسه جلوگیری می‌کند. خوراکی‌هایی نظیر سیر‌ یا پیاز در درمان پوکی استخوان مؤثر است. در تحقیقات ثابت شد ارتباط مستقیم بین افزایش مصرف سیر و کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های خاصی چون سرطان کولون، معده، پانکراس، مری و سینه وجود دارد.
سیر؛ بد بوی پرخاصیت
مصرف سیر به هر شکلی، می‌تواند به جذب آهن کمک کند
خواص ضد باکتریایی سیر‌ باعث می‌شود از تشکیل و فعال شدن مواد سرطان زا جلوگیری کند، تکثیر سلول سرطانی را کاهش دهد، بازسازی دی‌ان‌ای را بالا ببرد و سبب مرگ سلول سرطانی شود. طبق گفته‌ سازمان جهانی غذا، هر فرد بزرگ‌سال می‌تواند ۲ الی ۵ حبه سیر خام، ۲ الی ۵ میلی‌گرم روغن سیر، ۰.۴ الی ۱.۲ میلی‌گرم پودر سیر، یا ۳۰۰ الی ۱۰۰۰ میلی‌گرم عصاره سیر مصرف کند.
یکی از خوراکی‌های مؤثر برای کمبود آهن و کم‌خونی، سیر‌ است. کم‌خونی ناشی از کمبود هموگلوبین گلبول‌های قرمز است که توانایی خون برای انتقال اکسیژن به سلول‌ها و خروج دی‌اکسید کربن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علائم کم‌خونی شامل خستگی، ضعف، تنگی نفس، سرگیجه و غش، تپش قلب، رنگ‌پریدگی، قاعدگی طولانی و دشواری در تمرکز است. توصیه می‌شود افراد مبتلا به کم‌خونی سیر را به رژیم غذایی‌شان اضافه کنند. مصرف سیر به هر شکلی، می‌تواند به جذب آهن کمک کند.
اضافه کردن سیر‌ به رژیم روزانه نه تنها باعث چاقی نمی‌شود، بلکه به کاهش وزن هم کمک می‌کند. افراد چاق باید مستقیماً سیر‌ خام بخورند یا آن را به رژیم غذایی روزانه‌شان اضافه کنند. برای آن‌که بیش‌ترین بهره را از آن ببرید، سیر‌ را له کنید و بگذارید ۱۰ دقیقه در دمای اتاق بماند. سپس آن را بپزید. با این کار ۷۰ درصد از ترکیبات طبیعی سیر‌ حفظ می‌شود. به طور خلاصه خوردن سیر‌ سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد مثلاً خوردن سیر‌‌ از سرطان جهاز هاضمه جلوگیری می‌کند.
سیر؛ بد بوی پرخاصیت
برای درمان خراشیدگی از سیر خام استفاده کنید
سیر در درمان عفونت واژن بسیار مؤثر است. نکته‌ مهم آن است که علائم اولیه‌ی آن را بدانید. در روز اول، فرد خارش گاه‌وبیگاه احساس می‌کند. دو یا سه روز بعد، ترشحات واژن سفید و لخته مانند می‌شود. این علائم به معنای آن است که کاملاً عفونت قارچی مبتلا شده است. در این زمان لب‌های واژن قرمز و دردناک می‌شوند.
برای درمان عفونت واژن باید یک حبه سیر‌ را پوست بکنید. قبل از خواب آن سیر‌ را درون واژن خود قرار دهید. بگذارید شب همان‌جا بماند. صبح پس از بیدار شدن، می‌توانید سیر‌ را بردارید و دور بیندازید. با این کار با موفقیت مخمرها را از بین می‌برید. اگر خارش آن از بین نرفته است، می‌توانید یک یا دو بار دیگر این کار را تکرار کنید. عفونت واژن می‌تواند به عفونت دهان منجر شود. در این صورت از همین درمان برای دهان استفاده کنید.
سیر‌ ضد لخته شدن خون است. آجوئن موجود در سیر به جلوگیری از لخته شدن در بدنتان کمک می‌کند. سیر‌ در جلوگیری از بیماری‌های قلبی، سکته و دیگر اختلالات مرتبط با لخته شدن خون مؤثر است، اما باید در مصرف آن احتیاط کنید. قبل یا بعد از یک جراحی، نباید سیر‌ مصرف کنید زیرا خطر خونریزی را افزایش می‌دهد. برای جلوگیری از لخته شدن خون فقط یک حبه سیر‌ را له کنید و با شکم خالی بخورید.
از جمله فواید که سیر برای موها دارد، تقویت رشد آنها است. ریزش مو مشکل رایجی میان مردان و زنان است. ریزش مو عوامل درونی و خارجی بسیاری دارد از جمله تغییرات هورمونی، استرس، آلودگی، کمبود خواب، کمبود مواد مغذی و رژیم غذایی ناسالم. یکی از بهترین راه‌های درمان ریزش مو، سیر است. طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد، استفاده از سیر در نواحی که دچار ریزش مو شده است می‌تواند به رشد موها و کاهش نقاط طاس کمک کند.
سیر؛ بد بوی پرخاصیت
سیر می‌تواند به رشد موها و کاهش نقاط طاس کمک کند
افرادی که در رژیم غذایی خود از مقدار زیادی سیر استفاده می‌کنند، دیرتر پیر می‌شوند. خواص ضد پیری سیر به خاطر وجود آلیسین است، ماده‌ای که هنگام خرد یا له شدن سیر تشکیل می‌شود. این ماده یکی از قوی‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های دنیا است. سیر علاوه ‌بر آلیسین، حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند سلنیوم و روی است و مقادیر زیادی ویتامین سی دارد که به تولید کلاژن کمک می‌کند.
عناوین مرتبط:
کودکان بیشتر در معرض خراشیده شدن پوست هستند. سیر می‌تواند به خاطر خواص ضد باکتریایی‌اش به رفع این مشکل کمک کند. تکه‌ نازکی از سیر را روی ناحیه‌ موردنظر قرار دهید و با چسب زخم ببندید. بگذارید چند ساعت بماند. برای کسب نتایج بهتر باید این درمان را چند هفته تکرار کنید.
فکر نکنید با گزش پشه‌ها فقط پوستتان قرمز و خارش‌دار می‌شود. گزش پشه می‌تواند خطر بیماری‌های جدی و مرگباری نظیر چیکونگونیا، تب دنگی و زیکا و غیره را افزایش دهد. جالب آن است که پشه‌ها از سیر خوششان نمی‌آید؛ بنابراین، سیر یک دافع ‌ طبیعی و قوی برای پشه است. برای جلوگیری از گزش پشه‌ها مخلوطی از روغن سیر، موم زنبور عسل و وازلین درست کنید و روی دست‌ها و پاهایتان بمالید.
سیر؛ بد بوی پرخاصیت
سیر خردشده را به لاک ناخنتان اضافه کنید
ناخن‌ها در برابر عفونت آسیب‌پذیر هستند که منجر به کدر و زرد شدن ناخن‌ها می‌شود. خواص ضد قارچ این سیر آن را قادر می‌سازد ناخن‌ها را در برابر عفونت‌ها تقویت کند. برای این کار پوست سیر را بکنید و سیر خردشده را به لاک ناخنتان اضافه کنید حالا لاک ناخنتان به یک محلول تقویت‌کننده‌ ناخن تبدیل شده است. اگر از لاک ناخن خوشتان نمی‌آید می‌توانید آب سیر روی ناخن‌هایتان بمالید و پس از چند دقیقه آن را با آب ولرم بشویید.

اما بد نیست بدانید سیر با این همه خاصیت ضررهایی هم دارد
زیاده‌روی در مصرف سیر باعث سرگیجه، کاهش فشار خون، آلرژی (حساسیت) و در موارد نادر منجر به خونریزی می‌شود. بنابراین روزانه مصرف نصف یا یک حبه سیر خام برای سلامتی کفایت می‌کند. مصرف پماد غلیظ سیر ممکن است موجب تحریکات جلدی و حتی سوختگی‌های خفیف شود.
سیر؛ بد بوی پرخاصیت
کسانی که یبوست دارند نباید سیر بخورند
مادران شیرده نباید در خوردن سیر زیاده‌روی کنند زیرا باعث تغییر مزه شیر آنها شده و ممکن است نوزاد از خوردن شیر صرف‌نظر کند. همیشه مصرف سیر باید به حد اعتدال باشد وگرنه استفاده زیاد از آن در بعضی اشخاص موجب سردرد، ضعف نیروی جنسی، ضعف چشم و عوارض بواسیر می‌شود.
سیر برای آن‌هایی که اسهال دارند مضر است. یا آن‌هایی که معده ضعیف دارند و به‌طور کلی سیستم هاضمه آنها ضعیف است نباید در خوردن سیر افراط کنند. کسانی که یبوست دارند نباید سیر بخورند مگر اینکه برای رفع مضرات آن سیر را با آب و نمک پخته و کمی به آن روغن بادام یا کره اضافه کنید تا مضر نباشد.
در بعضی بیماری ها هیچ کمکی نمی‌کند، مثلاً در بیماری هیلوباکتر، هرچند در نتایج آزمایشگاهی مصرف سیر باعث کاهش این باکتری شده بود، ولی در عمل چنین چیزی مشاهده نشد. برای درمان کلسترول بالا، تحقیقات زیادی در رابطه با تأثیر سیر بر چربی خون، کلسترول خون و تری گلیسیرید انجام شده است، با این حال نتایج در این مورد مختلف است.
سیر؛ بد بوی پرخاصیت
کلروفیل موجود در سبزی‌ها بوی سیر را دفع می‌کند
رفع بوی سیر
یکی دیگر از مشکلات خوردن سیر بوی بدی است که در دهان تا مدت‌ها می‌ماند، برای برطرف کردن آن ‎می‌توان نیم ساعت پس از خوردن آن، یک قاشق عسل یا کمی جعفری یا یک عدد سیب خورد. ‎یا مثلاً خوردن کاهو می‌تواند به رفع بوی بد کمک کند، زیرا کلروفیل موجود در سبزی‌ها بوی سیر را دفع می‌کند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید