شش خوراکی ادرار آور

شش خوراکی ادرار آور

غذاهای مختلف، نوشیدنی‌ها، گیاهان و ادویه‌های متفاوت همگی به عنوان ادرار آور‌های طبیعی در بدن کار می‌کنند. برخی موارد ممکن است فردی دچار وضعیت خاصی شده باشد که بدن نیاز دارد مایعات را ذخیره کند، در این صورت از مصرف مواد غذایی ادرار آور اجتناب کنید.

کد خبر : ۴۴۶۴۴
بازدید : ۱۵۴۵۳۵
فرادید | غذاهای مختلف، نوشیدنی‌ها، گیاهان و ادویه‌های متفاوت همگی به عنوان ادرار آور‌های طبیعی در بدن کار می‌کنند. برخی موارد ممکن است فردی دچار وضعیت خاصی شده باشد که بدن نیاز دارد مایعات را ذخیره کند، در این صورت از مصرف مواد غذایی ادرار آور اجتناب کنید.

به گزارش فرادید به نقل از medicalnewstoday، استفاده از خوراکی‌های ادرار آور برای کاهش وزن کار اشتباهی است، این عمل نه تنها باعث کم آبی بدن می‌شودبلکه در صورت بازگشت آب به بدن، وزن قبلی نیز باز می‌گردد.

۱ - سیاه دانه
سیاه دانه ها یک ادرار آورنده طبیعی هستند که به عنوان دارو نیز تجویز می‌شوند. دانه‌های سیاه باعث افزایش تولید ادرار می‌شوند و البته سطح سدیم و پتاسیم را کاهش می‌دهند.

سیاه دانه ها دارای عطر و طعم فلفلی قوی هستند و در انواع غذاهای هندی و خاورمیانه‌ای استفاده می‌شوند. اخیرا، سیاه دانه ها را به عنوان یک درمانگر احتمالی برای فشار خون بالا مورد مطالعه قرار داده اند. البته مصرف دوز‌های بالا ممکن است سبب آسیب های کبدی شود.

شش خوراکی ادرار آور

۲ - ختمی
گیاه ختمی نیز به عنوان یک ادرار آور طبیعی عمل می‌کند و همچنین از دفع پتاسیم در بدن جلوگیری می‌کند.

گیاه ختمی دارای گونه‌های دیگری نیز می‌باشد که به نام‌های چای ترش یا چای مکه، قرمز رنگ شناخته می‌شوند. اغلب از آن‌ها به عنوان دارو استفاده می‌کنند. گلبرگ‌های خشک شده این گیاه را می‌توانید به صورت دم کرده مصرف نمایید.

شش خوراکی ادرار آور

۳ - قاصدک
قاصدک یا خبرچین، گیاهی است علفی که در بسیاری از نقاط نیمکره شمالی زمین یافت می‌شود.

۴ - زنجبیل
زنجبیل و قاصدک در انواع نوشیدنی‌ها و چای‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ و حتی برخی افراد بر این باورند که هر دو آن‌ها با هم دارای خواص ادرار آور و ویژگی‌های سم زدایی هستند. هرچند مطالعات هنوز این را تایید نکرده اند.

۵ - جعفری
یک مطالعه جدید که بر روی موش‌ها انجام شده بود، نشان می‌داد که عصاره دانه جعفری، به میزان قابل توجهی ادرار را افزایش می‌دهد. سالهای بسیاری است که از جعفری به عنوان یک داروی ادرار آور خانگی استفاده می‌شود.

جعفری، اغلب به عنوان یک ادویه تازه و خشک شده، در غذاهای ایتالیایی و درکنار ماهی و مرغ سرو می‌شود.

۶ - کافئین
کافئین دارای اثری کوتاه است. کافئین در انواع قهوه، چای و نوشیدنی‌های انرژی زا یافت می‌شود. البته ممکن است در افرادی که به طور منظم نوشیدنی‌های کافئین دار می‌نوشند، هیچ گونه واکنشی ایجاد نشود.

تئوفیلین، ترکیباتی است که در چای یافت می‌شود و باعث افزایش اثر ادرار آوری کافئین می‌شود.

شش خوراکی ادرار آور

چه افرادی باید از خوراکی‌های ادرار آور استفاده کنند
تورم‌های ناشی از مایع اضافی، که در بافت بدن انسان ذخیره می‌شوند، می‌توانند از طریق استفاده از مواد غذایی ادرار آور درمان شوند.

این تورم‌ها ممکن است ناشی از مصرف دارو‌های پزشکی و درمانی باشند. افرادی که فکر می‌کنند با استفاده از مواد خوراکی ادرار آور می‌توانند از شر آن‌ها خلاص شوند، در ابتدا باید با پزشک خود در این مورد مشورت کنند.

مصرف مواد خوراکی ادرار آور می‌تواند برای افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی مفید باشد، زیرا کلیه آن‌ها قادر به فیلتر پتاسیم نمی‌باشد و این امر می‌تواند سبب بروز مشکلاتی برای سلامتی شود.

همچنین خوراکی‌های ادرار آور ممکن است سطوح دیگر مواد معدنی مهم مانند منیزیم را تغییر دهند.

بسیار مهم است که سطوح سدیم، پتاسیم، و منیزیم در هنگام استفاده از خوراکی‌های ادرار آور بررسی شوند. به خصوص در افرادی که دچار مشکلات فشار خون و کلیه هستند.

عوارض جانبی خوراکی‌های ادرار آور عبارتند از:
• خستگی
• ضعف
• تکرر ادرار
• تشنگی
• کم آبی
• گرفتگی عضلات
• خشکی پوست
• سرگیجه

شش خوراکی ادرار آور

ملاحظات
افراد قبل از مصرف هر گونه خوراکی ادرار آور طبیعی، باید در ابتدا با پزشک خود مشورت کنند، به خصوص اگر قبلا داروهای مرتبط تجویز شده باشند.

استفاده طولانی مدت از خوراکی‌های ادرار آور می‌تواند سبب کمبود مواد معدنی بدن شود. در نتیجه، در هنگام مصرف آن‌ها، باید سطح دقیق مواد معدنی بدن تحت نظر باشند.

منبع: medicalnewstoday
ترجمه: وب‌سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید