اگر این نشانه ها را دارید یعنی باردار هستید

اگر این نشانه ها را دارید یعنی باردار هستید

اولین علامت و نشانه بارداری در زنان مختلف متفاوت است، حتی ممكن است عده‌ای از خانم‌ها تا روزها، هفته‌ها و ماه‌ها پس از بارداری هیچ علامت شاخصی نداشته باشند اما برخی دیگر ممكن است تنها یك هفته پس از لقاح هم دچار بروز برخی علائم شوند. درواقع كلیت مسئله این است كه علائم اولیه بارداری در زنان متفاوت است.

کد خبر : ۴۶۲۳۷
بازدید : ۳۳۱۵
اولین علامت و نشانه بارداری در زنان مختلف متفاوت است، حتی ممكن است عده‌ای از خانم‌ها تا روزها، هفته‌ها و ماه‌ها پس از بارداری هیچ علامت شاخصی نداشته باشند اما برخی دیگر ممكن است تنها یك هفته پس از لقاح هم دچار بروز برخی علائم شوند. درواقع كلیت مسئله این است كه علائم اولیه بارداری در زنان متفاوت است.

همه این اتفاق‌ها ممكن است بیفتد
دكتر «هنكه داگلاس پالمر»، مدیر مركز تحقیقات باروری و سلامت مادران «كندی شیریور» می‌گوید: «اولین علامت اصلی بارداری نداشتن عادت ماهانه برای یك یا چند دوره متوالی است... البته خیلی از خانم‌ها طی دوره‌های ماهانه خود اختلال و بی‌نظمی دارند و برای همین اگر به اندازه بیش از نیمی از یك دوره زنانه به تاخیر بیفتد باید به بارداری به عنوان یكی از علت‌های احتمالی فكر كنند.»
اگر این نشانه ها را دارید یعنی باردار هستید
انجمن ملی زنان و بارداری كانادا می‌گوید، اگرچه زنان عموما به تاخیر افتادن دوره‌های ماهانه را به عنوان نشانه اولیه بارداری در نظر می‌گیرند اما باید گفت، برخی نشانه‌های دیگر هم می‌تواند همراه با این نشانه باشد از جمله:
  • بزرگ‌شدن و حساس شدن سینه‌ها
  • خستگی و انرژی نداشتن
  • تهوع، استفراغ، حالت سرگیجه و تهوع صبحگاهی
  • تیره‌تر شدن نوك سینه‌ها
  • سردرد
  • ویار نسبت به یك غذا یا زده شدن از یك غذای خاص
  • تكرر ادرار
  • تغییرات خلق‌و‌خو و روحیه طی شبانه‌روز
  • خونریزی‌های جزئی و مختصر

یكی دیگر از اولین علامت‌های بارداری در زنان می‌تواند بروز واكنش‌های جدید نسبت به غذاها باشد. درواقع می‌شود گفت، یكی از علامت‌های اولیه بارداری می‌تواند علاقه یا تنفر به برخی غذاها و موادغذایی باشد. علاقه‌مند شدن بیشتر به مزه‌ها و بوهاست، مثلا خانم باردار ممكن است به طعم شیرین یا به هرچیزی كه نمك داشته باشد متمایل شود یا به خوردن پوست پرتقال یا لیموترش علاقه‌ پیدا كند.

درمواردی ممكن است كشش به خوردن مواد غیرطبیعی، مثل خاك یا زباله، ایجاد شود كه این حالت‌ها نیازمند مراجعه و مشاوره به پزشكان است. یكی از علامت‌های اولیه بارداری می‌تواند حالت تهوع به محض استشمام یك بو یا مزه باشد. برای مثال برخی خانم‌ها بلافاصله بعد از استشمام بوی قهوه یا چای حالت تهوع پیدا می‌كنند، شاید این شایع‌ترین مورد درباره بوی روغن و سرخ كردن باشد كه باعث بروز حالت تهوع در زنان باردار می‌شود.

آسپیرین ممنوع
دكتر داگلاس پالمر در توضیح برخی علامت‌های اولیه بارداری می‌گوید: «ممكن است خانم‌ها در اوایل باروری به دلیل تغییر در میزان هورمون‌ها تشدید سردردها را تجربه كنند یا به سردردهای جدید دچار شوند. خانم‌هایی كه فكر می‌كنند باردار هستند بهتر است از قرص‌هایی حاوی استامینوفن استفاده كنند و آسپیرین مصرف نكنند. آسپیرین می‌تواند عوارض زیادی روی جنین بگذارد، از جمله اختلالات كبدی، اما یكی از چیزهایی كه بسیاری از زنان نمی‌دانند این است كه مصرف آسپیرین در دوران بارداری می‌تواند باعث تغییر رنگ دندان‌های جنین و ناهنجاری‌های لب و لثه شود.»
دقیق‌ترین راه كدام است؟
اما واقعا بهترین راه برای تشخیص بارداری چیست؟ دكتر «كالین كالینز»، از مركز درمانی «پلاندپرنت هو» می‌گوید: «خب جواب این سوال كاملا معلوم و مشخص است؛ انجام یك آزمایش بارداری. به‌طور معمول خانم‌ها از شیوه سنجش بارداری در خانه و نوارهای مخصوص استفاده می‌كنند اما باید در این مورد دقیق بود و كاملا براساس دستورات تست آزمایش را انجام داد. هر اشتباه كوچكی می‌تواند روی نتیجه آزمایش تاثیر بگذارد، در ضمن اكثر این تست‌های خانگی دارای جواب‌های كاذب هستند، برای همین بهترین كار این است كه آزمایش خون انجام شود كه افزایش میزان هورمون در 2 آزمایش پیاپی می‌تواند نشان‌دهنده بارداری باشد، این روش دقیق‌ترین راه تشخیص بارداری است.»

یك علامت آزاردهنده
براساس روند فیزیولوژیك بارداری، یك خانم باردار بین 6 تا 8 هفته پس از بارداری احساس تكرر ادرار پیدا خواهد كرد و این حالت ممكن است با گذر زمان شدیدتر هم شود. در موارد معدودی ممكن است فرد باردار دچار اختیار نداشتن و كنترل نكردن ادرار ‌شود كه البته معمولا گذراست و فقط باید در حالت شدید به پزشك مراجعه كرد.

منبع: مجله سیب سبز
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید