رژیم غذایی متعادل برای افزایش بهره‌وری
خوراکی‌هایی برای تقویت حافظه و تمرکز

رژیم غذایی متعادل برای افزایش بهره‌وری

آیا می‌دانید برخی خوراکی‌های مغذی وجود دارند که باعث افزایش بهره وری، تقویت حافظه و تمرکز می‌شوند؟
کد خبر: ۵۱۱۱۶
بازدید : ۱۴۱۶
۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴
۸ غذایی که باعث افزایش بهره وری می‌شوند
 
فرادید| این مسئله به خوبی شناخته شده است که هر آنچه می‌خورید می‌تواند تاثیر به سزایی بر جنبه‌های مختلف سلامتیتان داشته باشد. اما آیا می‌دانید برخی خوراکی‌های مغذی وجود دارند که باعث افزایش بهره وری، تقویت حافظه و تمرکز می‌شوند؟

به گزارش فرادید به نقل از دکتر اکس، درست است، مزایای رژیم غذایی سالم بسیار فراتر از تصور است. سازمان بهداشت جهانی بر آورد می‌کند که تغذیه مناسب و جبران کمبود ویتامین‌ها و مواد مغذی همگی می‌تواند میزان بهره وری را تا ۲۰ درصد افزایش دهد!

تنها با تغییر رژیم غذایی، این افزایش میزان انرژی را تجربه کنید و توانایی انجام هر کاری را به دست آورید. به سادگی با ترکیب چند غذای سالم و یک رژیم غذایی مناسب، سلامت خود را بهبود ببخشید و روزی پر انرژی را سپری کنید.

۸ غذایی که سبب افزایش بهره وری می‌شوند
۱ – چغندر
جای تعجب نیست که این خوراکی، وعده‌ای عالی برای افزایش بهره‌وری مغز محسوب می‌شود. چغندر گیاهی از خانواده اسفناجیان، با ریشه‌های قندی و برگ‌های درشت و پهن می‌باشد، مواد غذایی در ریشه این گیاه اندوخته می‌شود. با توجه به غلظت نیترات موجود در آن که ترکیباتی طبیعی هستند و به عنوان باز کننده عروق باعث افزایش جریان خون می‌شود.
 
۸ غذایی که باعث افزایش بهره وری می‌شوند

۲ – ماهی سالمون
ماهی آزاد یا سالمون به طور معمول در آب‌های شیرین یافت می‌شوند. اسید آمینه تیروزین موجود در این ماهی، به افزایش متابولیسم در بدن انسان کمک می‌کند. به علاوه، ماهی سالمون، منبع مناسبی از ویتامین D. و ویتامین E. نیز محسوب می‌شود. گوشت این ماهی نسبت به ماهیان دیگر سرشار از امگا ۳ و پروتئین است و سطح استرس را در انسان به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهد. ماهی سالمون کم کالری بوده و مقدار چربی‌های اشباع شده در آن ناچیز است. امگا ۳ در حفاظت از پوست، تقویت عملکرد قلب و افزایش سلامتی قلب نقش کلیدی بر عهده دارد.

تغذیه ماهی سالمون از بروز حملات قلبی، ریتم‌های نامنظم قلب، لخته شدن خون درون رگ‌ها پیشگیری کرده و مقدار کلسترول بد را نیز کاهش می‌دهد گوشت این ماهی نسبت به ماهیان دیگر، از امگا ۳، پروتئین و ویتامین D. بیشتری برخوردار است.
 
۸ غذایی که باعث افزایش بهره وری می‌شوند

۳ - کلم بروکلی
دلایل فراوانی برای خوردن کلم بروکلی وجود دارد، از میزان فیبر بالای موجود در آن گرفته تا ویتامین‌ها و مواد معدنی مغذی. اما آیا می‌دانستید که کلم بروکلی می‌تواند در تقویت حافظه موثر باشد؟

کلم بروکلی غنی از کولین است، یک ماده مغذی ضروری که دارای مزایای فراوانی است، تحقیقات نشان داده اند که کولین در عملکرد شناختی، تقویت مغز و حتی عملکرد حافظه نقشی اساسی را ایفا می‌کند.

هر چه بیشتر کلم بروکلی خورده شود، خطر سرطان روده بزرگ نیز کاهش می‌یابد. کلم بروکلی با کاهش شیوع سرطان‌های حلق، دهان، معده، پروستات معده و مثانه مرتبط است. بروکلی سرشاراز فیبر و مواد مغذی است به دلیل کم کالری بودن این ماده غذایی برای لاغری مفید است واحساس سیری طولانی مدت می‌دهد بروکلی دارای ماده‌ای بنام سولفورافان است که تعداد، اندازه و تکثیر تومور‌های سرطانی را به نحو چشمگیری کاهش می‌دهد. دارای مقادیر زیادی فیبر، کاروتنوئید، ویتامین C.، فیبر و بتاکاروتن (پیش ساز ویتامین A) است و یک آنتی‌اکسیدان قوی به شمار می‌آید. کلسیم موجود در بروکلی، به همان میزان کلسیم موجود در شیر است، در نتیجه مصرف آن برای افرادی که دچار پوکی استخوان یا کمبود کلسیم هستند، بسیار مفید است.
 
۸ غذایی که باعث افزایش بهره وری می‌شوند

۴ – چای سبز
یک فنجان چای سبز در صبح ممکن است تنها چیزی باشد که بدن شما برای افزایش بهره وری نیازمند آن است. با توجه به برسی‌های اخیر سال ۲۰۱۷، بیان شد چای سبز می‌تواند اثرات بسیار مثبتی بر روی عملکرد مغز داشته باشد. این مسئله با کاهش اضطراب، تقویت حافظه و تمرکز همراه است.

در این تحقیقات، محققین دریافته اند عصاره چای سبز سبب کاهش خستگی‌های مزمن روزانه می‌شود.

چای سبز را به دلیل داشتن موادی مانند کاتچین ضد سرطان و آنتی اکسیدان دارای خواص دارویی مفید می‌دانند، که نسبت به آنتی اکسیدان‌های معروفی، چون ویتامین‌های C. و E. بسیار قوی‌تر عمل می‌کند. (میزان کمتری کافئین دارد ۲۰ تا ۳۰، و کمتر مضر است)
 
۸ غذایی که باعث افزایش بهره وری می‌شوند

۵ – تخم مرغ
تخم مرغ برای صبحانه عالی است و سبب افزایش انرژی در طول روز می‌شود. تخم مرغ‌ها نه تنها حاوی کولین هستند بلکه مواد مغذی ضروری را برای بدن ارائه می‌دهند و می‌توانند عملکرد‌های شناختی را بهبود ببخشند.

تحقیقی که در مجله آمریکایی Clinical Nutrition منتشر شده بود نشان می‌داد صبحانه‌ای که حاوی میزان بالایی از پروتئین‌ها است که باعث کاهش گرلین می شود، این هورمون، محرک احساس گرسنگی بوده و از سلول‌های طاق معده و سلول‌های اپسیلون در پانکراس ترشح می‌شود. غلظت این هورمون پیش از خوردن غذا افزایش و پس از آن، کاهش می‌یابد. بنابر این احساس سیری و دریافت پروتئین لازم به شما این امکان را می‌دهد تا تمرکز خود را از کاری که انجام می‌دهید از دست ندهید.

تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین، ویتامین و املاح ضروری برای بدن انسان است؛ تخم‌مرغ، همه اسید‌های آمینه مورد نیاز بدن را داراست.
 
۸ غذایی که باعث افزایش بهره وری می‌شوند

۶ – شکلات تلخ
شکلات تلخ نسبت به سایر شکلات‌ها از میزان بیشتری کاکائو بهرمند است و همین امر موجب تمایز آن نسبت به سایر فرآورده‌های کاکائویی می‌شود. کاکائو دارای فواید بسیار زیادی برای سلامت مغز انسان است. مصرف شکلات تلخ می‌تواند سبب پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری مغزی شود. شکلات تلخ برای افزایش بهره وری انرژی عالی است، زیرا حاوی کافئین است که می‌تواند به افزایش سطح انرژی و هوشیاری کمک فراوانی کند.

کاکائو تلخ، حاوی پلی فنول‌ها که آنتی اکسیدان قوی است، می‌باشد. ترکیبات فلاوونوییدی موجود در کاکائو باعث از بین بردن رادیکال‌های آزاد موجود در جریان خون شده و از ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی – عروقی و تصلب شرایین جلوگیری می‌کند. همچنین فلاوونویید‌های موجود در کاکائو تلخ باعث افزایش انعطاف پذیری دیواره عروق شده و خطر افزایش فشار خون و سکته‌های قلبی و مغزی را کاهش می‌دهد.
 
۸ غذایی که باعث افزایش بهره وری می‌شوند

۷ – بادام
خوراکی سالم است که تنها یک انس آن می‌تواند ۳۷ درصد از نیاز‌های ویتامین E. را بر طرف کند، مواد مغذی که برای حفاظت از مغز در برابر پیری ضروری هستند.

بادام، جزو مغز‌ها بوده، سرشار از انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است. بادام خام، حاوی حجم بالایی از اسید‌های چرب غیر اشباع است که نقش به سزایی در کاهش چربی بد و افزایش چربی خوب خون دارند. خوردن بادام به خاطر دارا بودن انواع ویتامین‌ها، پروتئین، کلسیم، منیزیم و آهن فراوان، باعث نیروبخشی و افزایش انرژی می‌شود، به همین دلیل برای همه اقشار مردم به ویژه کودکان و زنان باردار بسیار مفید است و در رژیم غذایی ان‌ها توصیه می‌شود.
 
۸ غذایی که باعث افزایش بهره وری می‌شوند

۸ – سیب زمینی شیرین
سیب زمینی شیرین سرشار از کربوهیدرات‌های پیچیده است. ارزش غذایی بالای سیب زمینی شیرین باعث می‌شود که بدن بسیاری از کمبود‌های ویتامین خود را با مواد مغذی موجود در این خوراکی جبران کند. این سیب زمینی سرشار از بتاکاروتن است و به همین دلیل طعم شیرینی دارد. بدن ما از این ترکیب مفید برای تولید ویتامین A. استفاده می‌کند و به همین دلیل به آن پیش ساز ویتامین A. نیز گفته می‌شود. این سیب زمینی قند خون را تثبیت می‌کند و کمک می‌کند جریان انرژی در بدن افزایش یابد.

سیب زمینی شیرین یک غذای مغذی که حاوی مواد فوق العاده است و منبع خوب ویتامین A. و ویتامین C. محسوب می‌شود که هر دو نقش به سزایی در بالا بردن عملکرد حافظه ایفا می‌کنند.
 
۸ غذایی که باعث افزایش بهره وری می‌شوند

احتیاط
در نظر داشته باشید که یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند به افزایش بهره وری شما کمک کند. علاوه بر این اطمینان حاصل کنید که به یک برنامه غذایی صحیح پایبند هستید، فعالیت منظم بدنی را فراموش نکنید و یک برنامه هدفمند را برای سلامت خود در نظر بگیرید.

نتیجه گیری
•رژیم غذایی مناسب می‌تواند بر بسیاری از جنبه‌های بهره وری از جمله میزان انرژی، حافظه و هوشیاری تاثیر به سزایی داشته باشید.
•طیف گسترده‌ای از غذا‌ها وجود دارند که باعث افزایش بهروه وری می‌شوند و قدرت تمرکز را نیز افزایش می‌دهند.
•برای دریافت نتیجه بهتر، غذای مورد علاقه خود را با یک رژیم غذایی سالم و متعادل دنبال کنید.

منبع: دکتر اکس
ترجمه: وب‌سایت فرادید
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نگاه