برای خاتمه دادن به خیانت زناشویی چه باید کرد؟

برای خاتمه دادن به خیانت زناشویی چه باید کرد؟

پژوهش‌های زیادی بر روی دلایل خیانت انجام شده است. برخی می‌گویند دلیل آن «دوپامین» آزادشده‌ی ناشی از «مخفی‌کاری و دروغ‌گویی» است. دوپامین نوعی پیام‌رسان عصبی است. برخی می‌گویند هر زمان که فرصت پیش بیاید، فرد خیانت می‌کند. اما دلایل بسیار دیگری نیز وجود دارد.

کد خبر : ۵۳۷
بازدید : ۵۴۹۰
فرادید | پژوهش‌های فراوانی بر روی دلایل خیانت افراد انجام شده است. دلایل خیانت به اندازه جمعیت انسان‌های روی زمین متفاوت است. بنابراین برای خاتمه دادن به خیانت زناشویی چه باید کرد؟

به گزارش فرادید؛ برخی می‌گویند دلیل خیانت مخفی‌کاری و دروغ‌گویی و برخی دیگر دلیل آن را فرصت تصادفی مهیا شده برای فرد در نظر می‌گیرند. تا دو قرن پیش، ازدواج بیشتر در قالب تک‌همسری ژنتیکی بود تا افراد بتوانند مزارع کشاورزی و دام خود را برای نسل‌های آینده نگه دارند. این تک‌همسری برای این ضروری بود که کسی خیانت نکند و داراییِ فرد در اختیار پسران او بماند.

امروزه اما کمی شرایط ازدواج متفاوت شده است. ما دیگر برای تقسیم دارایی ازدواج نمی‌کنیم. دلیل اصلی ازدواج عشق و علاقه شده است. آرزوی بزرگ افراد مزدوج این است که این عشق و علاقه را تا آخرین نفس برای همسر خود حفظ کنند. البته نمی‌توان این حقیقت را کتمان کرد که عشق برای برخی یک شکست تمام‌عیار بوده و منجر به پژمردگی احساسی در فرد شده است.

برخی دوباره ازدواج می‌کنند تا این حالت تک‌همسری و تعهد به همسر را به صورت سریالی حفظ کنند. احتمال موفقیت ازدواج دوم، یک‌سوم ازدواج اول است. احتمال موفقیت ازدواج سوم و ازدواج‌های بعدی نیز با همین ضریب کمتر می‌شود.

آمارهای ارائه شده در این متن، مربوط به کشورهای غربی از جمله انگلستان و آمریکا است. در برخی موارد، پژوهش دقیقی در ایران انجام نشده است.

میزان خیانت [در غرب] تغییر چندانی نداشته است. نتایج پژوهش‌های نشان می‌دهد که تقریبا 60 درصد مردان و 45 درصد زنان در زمان زندگی زناشویی خود خیانت می‌کنند.

دلایل خیانت

پژوهش‌های زیادی بر روی دلایل خیانت انجام شده است. برخی می‌گویند دلیل آن «دوپامین» آزادشده‌ی ناشی از «مخفی‌کاری و دروغ‌گویی» است. دوپامین نوعی پیام‌رسان عصبی است. برخی می‌گویند هر زمان که فرصت پیش بیاید، فرد خیانت می‌کند. اما دلایل بسیار دیگری نیز وجود دارد.

اما هیچ پژوهشی انجام نشده که میل به تک‌همسری را در گونه انسان بررسی کند. با این حال، ما می‌توانیم به تاریخ انسان‌های نخستین نگاهی بیندازیم تا رفتارمان را توجیه کنیم. با توجه به اینکه انسان به صورت ذاتی گونه‌ای از جانوران است، آیا آن‌ها ظرفیت خیانت را داشته‌اند؟ البته. از آنجایی که مغز ما در طول زمان تکامل یافته است، آیا ما توانسته‌ایم تصمیمات کاربردی‌تر بگیریم؟ بهتر است باور کنید.

آمار طلاق در جامعه بسیار بالا رفته است. دلیل بسیاری از این طلاق‌ها نیز خیانت است. آیا می‌توان به عبارتی گفت که این جامعه به «تک‌همسری» متعهد نیست؟

بعضی از افراد اعتقاد دارند که خیانت یکی از نشانه‌های اصلیِ وجود مشکل در زندگی زناشویی است. در واقع، این دسته از افراد چشم خود را بر روی یک واقعیت بسته نگه داشته‌اند. شاید این افراد در پیدا کردن همسر ایده آل خود برای ازدواج اشتباه کرده باشند.

10 درصد خیانت‌ها در ماه اول تمام می‌شود. باقی آن نیز بیش از یک سال یا نهایتا دو سال طول نمی‌کشد. اما نکته اصلی این است که پیدا کردن معشوقه در روابط مربوط به خیانت زناشویی از اساس مشکل داشته و اصلا به طول نمی‌انجامد.

تک‌همسری جدید!

آمار طلاق ثابت مانده است. پیامد آن در نسل جدید به این صورت است که آن‌ها به «ازدواج باز» یا اصطلاحا به «چند عشقی» روی بیاورند. در این حالت، افراد ساختار تک‌همسریِ دیگری را برای خود تعریف می‌کنند که می‌توان آن را «تک‌همسری جدید» نامید.

برخی از زوج‌ها به ازدواج باز روی آورده‌اند. در این نوع از ازدواج، افراد «وفاداری جنسی» را اساس ازدواج و تک‌همسری نمی‌دانند. در واقع، به گمان این افراد ارتباط عاطفی تنها در تک‌همسری مهم است.

اگر از دیدی روانشناختی به این پدیده تلخ نگاه کنیم، خواهیم دید زوج‌ها حتی پس از خیانت نیز می‌توانند به زندگی خود ادامه دهند. در پژوهشی که پِگی وُگن انجام داد به این نتیجه دست یافت که 86 درصد زوج‌ها پس از توضیح جزئیات خیانت خود توانستند به زندگی زناشویی خود ادامه دهند. البته اصلاح رفتاری زوج‌ها نیز پس از ازدواج بسیار حیاتی است.

تعهد به یک شخص در تمام طول عمر اصلا کار ساده‌ای نیست. به همین منظور، برخی از مهارت‌ها مانند تحمل ناکامی، کنترل فردی، تحمل، همدردی و از همه مهمتر تابث قدمی در رابطه را برای حفظ رابطه زناشویی باید به زوج‌ها آموزش داد. ازدواج یک تصمیمِ لحظه‌ای نیست. ازدواج پیمان یا قولی است که شما در تمام روزهای زندگیِ خود باید به آن عمل کنید.

البته اجرای روزانه این تصمیم با گسترش جنبه منفی فضای مجازی سخت‌تر شده است. همین مسئله بحرانی جدی است که نظیر آن هرگز در تاریخ تکرار نشده است. زوجی را فرض کنید که کنار همسرش نشسته است و از طریق رایانه یا گوشی همراه خود به همسر خود خیانت می‌کند. در واقع، این برهه از تاریخ را می‌توان به عنوان برگی جدید از تاریخ زندگی زناشویی در نظر گرفت.

خیانت امری ناپسند است. اما خیانت به واقع چیست و چه زمانی این پیمان شکسته می‌شود؟ معنای تک‌همسری پیچیده‌تر شده است، زیرا تمرکز ما باید بر روی مسائل مختلفی وجود داشته باشد. چالش اصلی اما اینجا است که ما بتوانیم گاهی اوقات تمرکز خودمان را متوجه همسرمان سازیم و با شوق و علاقه بیشتری به زندگی زناشویی نگاه کنیم.

برای نمونه این تمرین را می‌توان انجام داد. هر چند روز یک بار برای همسر خود یک پیام ارسال کنید و از یک ویژگی او تعریف و تمجید کنید. حتی اگر این تعریف‌ها را مستقیم به خود او بگویید، تاثیر بیشتری هم می‌تواند داشته باشد.

زوج‌ها باید صمیمیت و محبت را برای نگه داشتن تعهد خود حفظ کنند. بسیاری از زوج‌ها از همین نکته پیش پا افتاده چشم‌پوشی می‌کنند. فارغ از تفاوت‌های هنجاری و انتظارات فرهنگی، زوج‌ها می‌توانند با تلاش خود رابطه‌ای آرامش‌بخش را به وجود آورند. البته اساس چنین رابطه‌ای صداقت است. شاید نیاز باشد شفاف‌تر از گذشته راجع به علاقه خود صحبت کنید، زیرا ادامه ازدواج و تعهد شما به همین مسائل ظریف و حساس وابسته است.

شاید شما هنوز به تصمیم نهایی در این ارتباط نرسیده باشید. بنابراین نیاز است که به راحتی این مسئله را با افراد دیگر، خصوصا کسانی که در این امور تخصص دارند، صحبت کنید.

روابط انسانی بسیار پیچیده هستند. اما تصمیم برای پایبندی به تعهد روزانه تصمیمی است که شما باید بگیرید. فراموش نکنید که این تصمیم ساده است و شما می‌توانید. فقط کافی است تصمیم بگیرید. سپس، به خودتان قول بدهید که تمام توانتان را در رابطه و تعهد خود به کار گیرید.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    خوب بود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید