۱۳ روش برای شاد زیستن

۱۳ روش برای شاد زیستن

داستان زندگی اکثر ما انسان‌ها، وقتی نگاه مان به دنیای بیرون است؛ ایده‌آل‌ها و زیبایی‌ها را در دنیای بیرون جست‌وجو می‌کنیم و خوش‌بختی و آرامش را از دیگران می‌خواهیم.
کد خبر: ۵۴۰۵۴
بازدید : ۱۷۳۹
۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۵
۱۳ روش برای شاد زیستن
 
فرادید| داستان زندگی اکثر ما انسان‌ها، وقتی نگاه مان به دنیای بیرون است؛ ایده‌آل‌ها و زیبایی‌ها را در دنیای بیرون جست‌وجو می‌کنیم و خوش‌بختی و آرامش را از دیگران می‌خواهیم. شاید فکر کنید که زمان به سرعت می‌گذرد و هنوز نمی‌دانید در کجای زندگی خود ایستاده اید. ممکن است بسیار غمگین و اندوهگین باشید، زیرا تا کنون با توجه به سنی که دارید به برخی اهداف مورد نظر دست نیافته اید. شاید زندگی خیلی سخت‌تر از آن چیزی بوده که انتظارش را داشته اید، بنابراین شما تنها باید مسائل را حل و فصل می‌کردید و و به درستی تصمیم می‌گرفتید. دستیابی به برخی هدف‌ها را از دست داده اید و در حال حاضر تلاش می‌کنید به آن‌ها دست یابید.

به گزارش فرادید به نقل از lifehack، وجود شادی و نشاط در زندگی یکی از عوامل اصلی دستیابی به مقاصد و آرزو‌ها است. تنها باید چند کار کوچک انجام دهید.

در این مقاله به ۱۳ روش اثبات شده برای دور کردن غم و اندوه اشاره شده است که عبارتند از:

۱ – کاری را انجام دهید که برایتان مفهوم دارد
همه ما حس غم و اندوه را در زندگی تجربه کرده ایم، بهتر است به جای غصه خوردن، برای طرح سوالاتی مانند "هدفم در زندگی چیست؟" تلاش بیشتری کنید. احتمالا فکر کردن درباره این مسئله بسیار آسان‌تر از روشن کردن تلویزیون و گذراندن یک روز معمولی خواهد بود.

معنا درمانی یا لوگوتراپی، مکتب روان شناسی است که ویکتور فرانکل بنیانش گذاشته است. اصول اولیه معنا درمانی به شکل زیر تعریف می‌شود:
• زندگی تحت هر شرایطی واجد معنا است، حتی مصیبت بار‌ترین نوع آن.
• محرک اصلی هر فرد در زندگی، میل و نیتی برای یافتن معناست.
• آزادی عمل به ما اجازه می‌دهد معنی و مفهوم آنچه انجام می‌دهیم و تجربه می‌کنیم، یا حداقل هنگامی که با یک موقعیت رنج آور و تغییر ناپذیر روبرو می‌شویم، بیابیم.

آنچه که اکنون می‌توانید انجام دهید:
• بر روی پروژه‌ای که نیازمند مهارت و توانایی شماست کار کنید.
• تجربه‌های خود را با افرادی که دوستشان دارید در میان بگذارید و خود نیز از تجربیات آنان استفاده کنید.
• دیدگاه رستگاری نسبت به درد و رنج خود پیدا کنید. زندگی زمانی برای ما معنی پیدا می‌کند که چشم انداز خود را در رابطه با مشکلات تغییر دهیم.

۲ – گزینه‌ها را محدود کنید و واقع گرا باشید
"وجود گزینه‌های فراوان موجب می‌شود تا گهگاه از برخی تصمیم گیری‌ها سر باز زنید." در ابتدا سعی کنید بر روی اهداف و گزینه‌های اصلی متمرکز شوید، البته سعی کنید متعادل عمل کنید، زیرا تمرکز بیش از اندازه بر روی موضوعی می‌تواند موجب نارضایتی و استرس بیشتر شود.

هنگامی که گزینه‌های زیادی پیش رو داشته باشید، معمولا تصمیم خوبی نمی‌توانید بگیرید. این چیزی است که به عنوان "خستگی تصمیم" شناخته می‌شود که به دلیل خستگی ذهنی موجب بد‌ترین تصمیم گیری‌ها می‌شود.

آنچه که اکنون می‌توانید انجام دهید:
• الویت بندی تصمیمات و اهداف.
• برای خود برنامه روزانه‌ای تعریف کنید.
• برنامه غذایی مفیدی را دنبال کنید.
• در هنگام مواجهه با گزینه‌های فراوان، سعی کنید آن‌ها را محدود و سپس انتخاب کنید.

۳ – ایجاد فضای امن
به طور پیوسته خود را با پیام‌هایی برای موفق بودن و شاد زیستن مانند باید هرچه زودتر عمل کنیم و زمان در حال گذر است، خود را بمباران کنید.

در برخی مواقع احساس می‌کنید مسیری را پیش گرفته اید که به آن تعلق ندارید و در نهایت احساس غم انگیزی به شما دست می‌دهد. برخی مواقع تردید دارید آیا در مسیر که دوست دارید قرار دارید یا نه. در حقیقت، هنگامی که احساس می‌کنید مسیر اشتباهی را طی کرده اید، شرمسار می‌شوید، زیرا این مسئله می‌تواند ناشی از بر آورده ساختن انتظارات والدین، دوست و یا همکار باشد. تنها اهداف خود را در نظر بگیرید.

۴ – کنجکاوی خود را برای رشد شخصی افزایش دهید
برخی از بزرگترین چیز‌هایی که در دنیای امروز وجود دارند نتیجه کنجکاوی فردی بوده اند. افرادی مانند استیو جابز، توماس ادیسون و هنری فورد برخی از نو آورانه‌ترین محصولات را ایجاد کردند. نتیجه لذت کنجکاوی در ذهن، ترشح دوپامین در مغز است. این مسئله سبب می‌شود تا پایان خوشایندی در انتظارمان باشد. در هنگام کنجکاوی می‌خواهید مسائل پنهان را هرچه سریع‌تر کف کنید و آن را به پایان برسانید که تمامی آن ناشی از انتشار دوپامین در مغز است و پاداش آن احساس رضایت و لذتی عمیق خواهد بود. همین امر سبب شکل گیری عادتی می‌شود که موجب بررسی شبکه‌های اجتماعی و ایمیل‌ها می‌شود.

در حالی که این کار‌ها تنها ممکن است لحظه‌ای کوتاه حس شادی را به شما انتقال دهند، یک نوع کنجکاوی دیگری وجود دارد که موجب ایجاد شادی پایدار تری در شما می‌شود.

اجازه دهید مسئله تازه‌ای رخ بدهد و از مقاومت برای کنترل جریان بپر هیزید. اجازه دهید صدا‌ها و بو‌هایی را که استشمام می‌کنید شما را به سمت خود بکشند و نسبت به مسائل کوچک کمی دقیق‌تر شوید.

۵ – با کمک به دیگران به خود کمک کنید
خوشبخت‌ترین افراد کسانی هستند که بیشترین تاثیر مثبت را روی دیگران دارند.

هر فردی یک توانایی دارد که می‌تواند به جهان کمک کند. بخش سخت ماجرا دانستن آن مسئله است. در حقیقت این مهارت می‌تواند چیزی باشد که ما هرگز به آن توجهی نداشته ایم تا زمانی که در مورد آن کاری انجام دهیم.

داده‌های علمی شواهدی را نشان می‌دهند که اگر شیوه درستی برای شاد زیستن وجود داشته باشد، این مسئله می‌تواند با انتقال احساسات مثبت به دیگران اتفاق بیافتد و موجب افزایش خلق و خوی مثبت در خود فرد شود.
 
۱۳ روش برای شاد زیستن

۶ –از حریم آسایش خود خارج شوید
از روال موجود ناراضی هستید، نگران نباشید شاید شما از تجربه مسئله جدید ترس دارید. در یک نمونه دقیق‌تر ممکن است از کار خود متنفر باشید، یا می‌ترسید که آن ترک کنید، زیرا تصور می‌کنید هیچ چیز بهتری از این کار برای شما وجود ندارد. برای غلبه بر چالش‌های جدید، باید اعتماد به نفس داشته باشید. افراد ترسو هیچگاه نمی‌خواهند از حریم آسایش خود بیرون بیایند. به همین دلیل همواره از کنار فرصت‌های مناسب عبور کرده یا در یک بن بست شغلی گیر می‌کنند. افرادی که اعتماد به نفس ندارند، مغلوب شرایط دشوار خارجی می‌شوند.

دانشمندان شواهدی را یافته اند که نشان می‌دهند خروج از حریم آسایش می‌تواند اندروفین مغز را افزایش دهد و در نهایت موجب افزایش احساس شادی در فرد شود.

۷ – ماتریالیسم یا ماده گرایی
خرید یک وسیله، تکنولوژی و بازی جدید معمولا به لحاظ زمانی، احساس خوشایندی را برای مدتی کوتاه به مخاطب خود انتقال می‌دهد. تجربه‌های خوشایند معمولا به عنوان یک خاطره مطلوب یاد می‌شوند.

در حالی که مالکیت دارایی‌های مادی می‌تواند برای شما مطلوب باشند، اما هرگز نمی‌توانند مانند بخشی از تجربیات بزرگی که کسب کرده اید، باشند. به همین دلیل بهتر است بیش از پیش بر روی تجارب خود سرمایه گذاری کنید.

پول و زمان خود را صرف هزینه‌های کلاسی کنید که همیشه می‌خواستید انجام دهید، تجربه یک سفری که دوست دارید و خرید بلیط نمایشگاه‌های محبوبمی تواند تصمیم درستی باشد.

۸ – انجام مراقبه
مراقبه مزایای فراوانی برای سلامت روحی وجسمی دارد. به گفته معتقدان این روش، هدف درون‌پویی تربیت و کنترل ذهن توسط تکنیک‌های درون گرانه برای رسیدن به شادی آگاهی و آرامشی عمیق و طولانی و غیر وابسته به غیر است. مدیتیشن، ماده خاکستری هیپوکامپ مغز را افزایش می‌دهد که این بخش با یادگیری، حافظه و احساسات فرد در ارتباط است. این ماده همچنین سبب کاهش استرس و اضطراب می‌شود.
 
۱۳ روش برای شاد زیستن

۹ – نگرش خود را تغییر دهید و سپاسگذار باشید
مجله Happiness در یکی از مقالاتش از مطالعاتی می گفت که بر روی ۲۱۹ زن و مرد انجام شده بود، از آنها در خواست شده بود در طول سه هفته سه نامه قدر دانی بنویسند. در نهایت نتایج نشان دادند که نوشتن نامه‌های قدر دانی باعث افزایش شادکامی و رضایت از زندگی در آن‌ها شده بود و همچنین باعث کاهش علائم افسردگی شده بود.

مغز به طور هم زمان نمی‌تواند بر افکار مثبت و منفی متمرکز شود. از این جهت، تمرین قدر دانی می‌تواند به شما کمک کند تمرکز خود را از ناراحتی سلب کنید و بیشتر بر موارد مثبت زندگیتان متمرکز شوید.

هنگامی که سپاس گذار داشته هایتان هستید، میزان دوپامین و سروتونین افزایش می‌یابد که باعث شادی می‌شود و همانند داروی ضد افسردگی عمل می‌کند. بنا براین می‌توانید از قدر دانی به عنوان یک ضد افسردگی طبیعی بهره ببرید.

۱۰ – عادات خوب را افزایش دهید
یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های بین افراد خوشحال و ناراضی، عادت‌های آنهاست. یک عادت سالم، رفتاری است که ازنظر جسمی، روانی و عاطفی مزایای زیادی را به همراه خواهد داشت. این عادت‌ها تندرستی شما را بهبود بخشیده و باعث ایجاد حس خوب در زندگی‌تان خواهند شد.

۱۱ – شادی‌ها را پیش بینی کنید
چیز‌های فراوانی در زندگی وجود دارد که دلخواه شما نیستند. ممکن است برای سال‌ها باشد که ماشین گران قیمتی را دوست داشته اید، حال آن ماشین را خریده اید و مدام نگران هزینه‌های جانبی، حفظ و نگهداری آن در وضعیت مطلوب هستید.

شما می‌خواستید ازدواج کنید، اما اکنون پس از ازدواج متوجه شده اید که کار‌های زیادی را برای حفظ و افزایش روابط دوستانه باید انجام دهید.

۱۲ – افزایش اعتماد به نفس
افرادی که اعتماد به نفس بیشتری دارند دارای روابط اجتماعی زیادی نیز هستند، هوش هیجانی، شادی و رضایتمندی از زندگی به طور کلی در چنین افراد بالا است. یک انسان با اعتماد به نفس می‌تواند احساس خوبی نسبت به خود داشته باشد، ارزش خود را بداند و بخاطر قابلیت ها، مهارت‌ها و موفقیت هایش احساس غرور و رضایت کند.

اعتماد به نفس یکی از ارکان اصلی پیشرفت شغلی محسوب می‌شود.

۱۳ – زمانی را برای اندوهگین بودن اختصاص دهید
در اکثر مواقع، تمامی افراد سعی می‌کنند احساسات منفی را از خود دور کنند، زیرا از غمگین بودن می‌ترسند و احساس می‌کنند ممکن است نا امید شوند. اما اگر اجازه ندهید که این اشک‌ها و احساسات تخلیه شوند در شما باقی می‌مانند و شرایط را نیز بدتر می‌کنند.

هنگامی که سعی دارید غم و اندوه را از بین ببرید و آن‌ها را بروز ندهید، این مسئله می‌تواند موجب بروز رفتار‌های منفی مانند اعتیاد به مواد مخدر شود. تصور کنید چه اتفاقی می‌افتد، زمانی که رفتار‌های منفی خود را خنثی می‌کنید در حقیقت این عمل موجب خنثی کردن رفتار‌های مثبت نیز می‌شود.

منبع: lifehack
ترجمه: وب‌سایت فرادید
برچسب ها: سلامت شادی نشاط
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نگاه
تازه‌‌ترین عناوین
راز بزرگ در پشت بدن انسان
شاهراه ارتباطی بدن را بهتر بشناسید

راز بزرگ در پشت بدن انسان

عجیب‌ترین سوالات مصاحبه شغلی!
شاید برای شما هم پیش آمده باشد

عجیب‌ترین سوالات مصاحبه شغلی!