طرح ترافیک جدید با خیابان‌های تهران چه کرد؟

طرح ترافیک جدید با خیابان‌های تهران چه کرد؟

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران: شهرداری از طرح ترافیک جدید ۶۰‌میلیارد تومان درآمد داشته است

کد خبر : ۵۷۷۲۶
بازدید : ۱۴۷۵
طرح ترافیک جدید با خیابان‌های تهران چه کرد؟
نزدیک به ٣ هفته از آغاز طرح پرحاشیه و جدید ترافیک در پایتخت ایران می‌گذرد و همچنان موج انتقاد یا ستایش از این طرح ادامه دارد. دیروز در جلسه علنی شورای شهر، یک بار دیگر «محسن پورسیدآقایی»، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران حاضر شد و از طرح ابداعی خود دفاع کرد. این حضور و ارایه آمار از نتایج مثبت این طرح، واکنش متفاوتی از سوی اعضای شورای شهر داشته که در انتقادی‌ترین مورد، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل، بعضی موارد مطرح‌شده توسط پورسیدآقایی را نادرست دانست.

ابتدای جلسه دیروز، پورسیدآقایی از دستاورد‌های طرح جدید گفت و درآمد ۶۰‌میلیارد تومان حاصل از این طرح در ٣ هفته گذشته را یکی از این دستاورد‌ها دانست. در گزارش معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران، از افزایش معاینه فنی خودرو‌ها هم به‌عنوان دستاورد دیگری یاد شده است.
پورسیدآقایی دراین‌باره گفت: «الان از هر ۵ خودرویی که وارد محدوده طرح ترافیک می‌شود، ۴ خودرو معاینه فنی برتر دارد. با اجرای طرح جدید ترافیک شهر تهران، این امکان فراهم شده است تا مدیریت شهری شاخص‌های تنظیم‌کننده‌ای در اختیار داشته باشد که متناسب با اقتضائات شهری در شرایط متفاوت، سیاست‌های مناسبی را اعمال کند: شاخص حجم ترافیک، شاخص آلودگی هوا، شاخص ساعات اوج و غیراوج، شاخص مکانی و شاخص نوع خودرو.»
کاهش بی‌عدالتی‌ها هم یکی دیگر از موارد موردتاکید معاون حمل‌ونقل شهرداری بود: «طرح ترافیک جدید با برابر کردن قیمت‌ها بین خودرو‌های عموم مردم با ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و دولتی، عملا یک گام بزرگ بی‌سابقه در جهت رفع تبعیض و ایجاد عدالت اجتماعی برداشته است. غیر از موارد خاص مصوب شورا ازجمله معلولان و بیماران خاص، جانبازان، خبرنگاران و آژانس‌ها، دیگر هیچ تخفیف و تفاوت قیمتی نداریم و به این معنا در عمل همه را به یک چشم می‌بینیم و همه با یک نرخ عوارض پرداخت می‌کنند.»
او ادامه داد: «در طرح قدیم، پس از اعطای مجوز‌های سالانه، عملا دیگر امکان اعمال سیاست جدید در مدیریت تردد وجود نداشت. از طرفی در زمان توزیع آرم سالانه، به جهت هجمه متقاضیان و دستگاه‌ها امکان لحاظ سیاست‌های شهری و ترافیکی مهیا نبود و هر ساله فرصت برای مدیریت ترافیک شهری از مسیر صدور مجوز‌های طرح ترافیک، از دست می‌رفت.
به این معنا می‌توان گفت: شکل جدید اجرای طرح ترافیک، ابزار کارآمدی برای مدیریت ترافیک و آلودگی هوا فراهم کرده است.» بخش پرحاشیه سخنان معاون شهرداری، اما به ادعای کاهش ترافیک او برمی‌گردد که با انتقاد اعضای شورای هم روبه‌رو شد. پورسیدآقایی دراین‌باره گفت: «نمودار‌های برگرفته از سیستم ثبت وقایع ترافیکی شهر به خوبی نشان می‌دهد که در ٣ هفته بعد از اجرای طرح جدید، به‌طور مشهود، کاهش ازدحام و کاهش حجم تردد در ساعات اوج صبح و عصر را شاهد هستیم و همان‌طور که ازجمله اهداف طرح جدید بود، توانسته‌ایم ترافیک را به ساعات غیراوج یعنی ۱۰ تا ۱۶ که قیمت ارزان‌تری برای آن در نظر گرفته شده، هدایت کنیم.»
او در ادامه درآمد این طرح در مقایسه با مدت مشابه پارسال را کاهشی دانست و گفت: «تا دیروز نزدیک به ۲۴۸‌هزار شخص حقیقی و بیش از ۱۱‌هزار شخص حقوقی در سامانه «تهران من» ثبت‌نام کردند و بالغ بر ۲۴۹‌هزار خودرو در این سامانه ثبت مشخصات شده است. کل مبلغ واریزی تا دیروز به ۶۰‌میلیارد تومان رسید که به‌مراتب کمتر از زمان مشابه سال قبل است، همین مقایسه به خوبی نشان می‌دهد که هدف ما در طرح ترافیک جدید، کسب درآمد بیشتر نبوده و نیست، بلکه مدیریت بهتر ترافیک شهر بوده است.»

انتقاد اعضای شورا از طرح ترافیک
این سخنان معاون حمل‌ونقل، اما انتقاد اعضای شورا را به همراه داشت. «محمدجواد حق‌شناس» با اشاره به شکایاتی که از سوی رسانه‌ها در رابطه با سهمیه طرح ترافیک به این کمیسیون ارجاع شده است، گفت: «مدیر مسئولان، خبرنگاران و چهره‌های هنری، شکایات زیادی به ما ارجاع داده‌اند.»
علاوه بر این، «محمد علیخانی»، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر هم درباره سخنان پورسیدآقایی گفت: «الان فصل امتحانات است. از سوی دیگر به خاطر ماه رمضان و نزولات آسمانی آلودگی هوا کم شده، نباید آن را به طرح ترافیک ربط بدهیم. یک طرح به تنهایی نمی‌تواند مشکلات را کاهش دهد.» او با اشاره به طرح الزام شهرداری به ساماندهی پارک‌های حاشیه‌ای که ٣‌ماهه در شورا به تصویب رسید، گفت: «شما براساس این طرح ملزم شده بودید برای سامان‌بخشیدن به پارک‌های حاشیه‌ای فکری بکنید، اما هیچ احترامی برای شورا نگذاشته‌اید و هیچ توجهی به این مصوبه نشد.» علیخانی در ادامه با اشاره به آماری که پورسیدآقایی در صحن ارایه داد، گفت: «شما می‌گویید به خاطر طرح ترافیک میزان اعتماد مردم به شهرداری افزایش یافته است، این آمار را از کجا آورده‌اید؟
این درحالی است که سازمان بازرسی شهرداری تهران به تازگی گزارشی منتشر کرده و در آن میزان اعتماد عمومی از شهرداری را بسیار پایین ارزیابی کرده است. پس نظرسنجی شما براساس چه اصلی تهیه شده است؟» رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک در ادامه با اشاره به معضل موتورسیکلت‌ها و تأثیر آن در بحران آلودگی هوا هم گفت: «درحال حاضر سه‌میلیون موتورسیکلت در شهر تهران وجود دارد و تعداد آن‌ها بشدت درحال افزایش است، اما شما هیچ طرحی در رابطه با آن ندارید.»
در ادامه یک عضو دیگر شورا هم از برخورد حذفی معاون حمل‌ونقل شهرداری تهران با منتقدان طرح ترافیک سخن گفت. «الهام فخاری» در این‌باره گفت: «شما ادعا می‌کنید همه از طرح ترافیک راضی هستند، اما واقعیت این‌طور نیست. مشکلاتی بی‌شک وجود دارد، اما شاید به گوش شما نمی‌رسد!» فخاری در انتقاد از این طرح هم گفت: «این طرح پیوست زیست محیطی ندارد و مطالعات کافی در مورد آن صورت نگرفته است. شهر آزمایشگاه ما نیست. اگر هم دیگران شهر را آزمایشگاه خود کردند، ما تصور می‌کردیم رویکرد شما فرق دارد.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید