چگونه بر ترس غیر منطقی خود غلبه کنید!

چگونه بر ترس غیر منطقی خود غلبه کنید!

چیزی که حائز اهمیت است عدم تمایل برای مواجهه با ترس‌های غیر منطقی است. مسئله‌ای که باعث احساس ضعف و ناراحتی می‌شود.

کد خبر : ۵۸۷۱۴
بازدید : ۹۸۶۹
چگونه بر ترس غیر منطقی خود غلبه کنید!
فرادید | صدای گریه فرزندش را می‌شنود، اما انگار جلوی درب ورودی یخ زده و قادر به حرکت نیست. می‌داند اگر فرزندش را آرام نکند گریه او بدتر و ناراحت کننده‌تر خواهد شد، اما خودش نمی‌تواند حرکت کند. به جلوی پایش نگاه می‌کند، درست چند قدم با تخت او فاصله دارد، اما گویی یک هیولای بزرگ جلوی او نشسته است. یک عنکبوت (Spider-UK)، مطمئنا او را نمی‌کشد، اما همچنان نیز نمی‌تواند حرکتی کند و حتی اشک هایش سرازیر می‌شود. شروع به سرزنش خود می‌کند "من یک مادر بی فایده هستم".

این سرگذشت ۱۴ سال پیش من است. ترس از عنکبوت برای سال‌ها برایم کنترل نشده بود و در مرحله‌ای قرار داشتم که حتی قادر به باز کردن روزنامه‌ها برای مطالعه نبودم تا زمانی که همسرم آن‌ها را بخواند و تصاویر عنکبوت‌ها را جدا کند. از تمامی خانه‌هایی که کف پوش و قرنیز چوبی داشتند نفرت داشتم، زیرا در هر بخشی از این قسمت‌هایی چوبی ممکن بود عنکبوتی وجود داشته باشد.

با توجه به وحشت بسیاری که نسبت به این موجود داشتم، سعی می‌کردم با این موجود زنده ۸ پا بدون عارضه مواجه شوم، اکنون ترس من از بین رفته است، اما هرگز در نظرم به موجوداتی دوست داشتنی تبدیل نخواهند شد.
چگونه بر ترس غیر منطقی خود غلبه کنید!
ترس از عنكبوت یا آراکنوفوبیا نوعي اختلال اضطرابي پیوند خورده با گونه انسان
فکر می‌کنید ترس تان غیر منطقی است، در مورد ترس از رفتن به فرودگاه چه فکری می‌کنید! یا ترس از عدم در خواست کمک؟

امروز، می‌خواهم نگاهی کوچک به چگونگی تاثیرات غیر منطقی این ترس‌ها بر خود داشته باشیم، چگونه می‌توان آن‌ها را از بین برد. آیا این گونه ترس‌ها می‌توانند به سلامت آسیب برسانند و حتی از پیشرفت ما در زندگی جلوگیری کنند.

تاثیر ترس‌های غیر منطقی بر زندگی
چیزی که حائز اهمیت است عدم تمایل برای مواجهه با ترس‌های غیر منطقی است. مسئله‌ای که باعث احساس ضعف و ناراحتی می‌شود، زیرا نمی‌توانید کار‌هایی که افراد دیگر به سادگی انجام می‌دهند نیستید. این قدرت ترس است.
بیشتر بخوانید: ترس را در تصمیم هایتان شرکت دهید! ترس عواطف منفی به همراه دارد که باعث می‌شود رفته رفته بزرگ‌تر و وحشتناک‌تر و حتی قوی‌تر شود. شاید خیلی درست نباشد که اینطور بگوییم، اما ترس باعث می‌شود:
• از موقعیت‌هایی که ممکن است با آن مواجه شوید اجتناب می‌کنید. شغلی جدید، تجریه‌ای جدید که مطمئن نیستید بتوانید از خود محافظت کنید.
• ممکن است در خواب شبانه اختلال ایجاد کند. این مسئله برای من بسیار بزرگ بود، زیرا مانع تجربه خوابی با کیفیت می‌شد و در ساعت کاری و حین مراقبت از کودکان، پیامد‌های فراوانی با خود به همراه داشت. در بیشتر مواقع احساس ضعف و خستگی مفرط داشتم!
• احساس استرس می‌کنید و در تصمیم گیری‌ها می‌توانید اشتباه کنید. شکلات بخورید، زیرا احساس مثبتی را به شما منتقل می‌کند.
• باعث ناراحتی بیشتر و درگیری ذهن با افکاری منفی شده اید. این مسئله می‌تواند به اعتماد به نفس آسیب برساند، عدم اعتماد به خود باعث ضعف عمده در موفقیت‌ها و حوزه‌های متفاوتی از زندگی می‌شود.
• احتمال کناره گیری از دیگران و عدم شرکت در برنامه‌های گروهی. ترس حتی می‌تواند ما را از زندگی شخصی و حرفه‌ای دور کند.
• احساس ضعف، نیازی به گفتن نیست که این ترس‌ها غیر منطقی هستند و موجب رنجش می‌شوند. حتی تاثیرات بالقوه‌ای بر عشق، زندگی، موفقیت شخصی و حرفه‌ای دارند.
چگونه بر ترس غیر منطقی خود غلبه کنید!
با ترس روبرو شوید و تلاش کنید آن را شکست دهد
چرا مبارزه با ترس عذاب آور است!‌
نمی‌دانید در زندگی خود چگونه باید بر ترس خود غلبه کنید؟!

فردی را می‌شناسم که از پرواز ترس داشت و حتی نمی‌توانست شریک زندگی اش را به فرودگاه برساند، یکی دیگر از آشنایان که بیش از ۲۰ سال بود از سخنرانی در مجمع عمومی اجتناب کرده بود و در حال حاضر در اوج بهره وری و حرفه اش هیچ انتخابی نداشت. تمام این ترس‌ها و بسیاری موارد دیگر می‌تواند توانایی کنترل و مدیریت را تقویت کنند، اما در صورتی که بتوانید با آن‌ها مواجه شوید!
بیشتر بخوانید: ۷ درمان طبیعی برای انزوا و تنهایی مزایای مقابله با ترس عبارتند از:
قصد تغییر شغل دارید، چیزی که سال‌ها بر زندگی، افکار و اعمالتان تاثیر گذاشته است، مسئله ممکن است کمی دشوار به نظر برسد، اما باور کنید تغییر امکان پذیر است.

اولیت این است که دلایل قانع کننده بزرگی برای انجام کاری داشته باشید. نگاهی به گذشته خود کنید و تمامی ترس‌هایی که بر آن‌ها غلبه کردید را به یاد بیاورید.

من هنوز هم عنکبوتی را که در مو هایم به دام افتاده بود را به خاطر دارم، همانطور که می‌دویدم با صدایی بلند فریاد می‌کشیدم. عنکبوت بیچاره نه تنها دور شده بود، بلکه احتمالا در حین دویدن به سمتی پرتاب شده بود.

ترس واقعا تجربه‌ای سخت است که احتمالا شاهد افزایش ضربان قلب و تغییر در شیوه تنفس خود بوده اید. این ترس موجب تغییرات فیزیکی در بدن می‌شود که معمولا احساس خوشایندی دارند، اینطور نیست؟

هنگامی که در مقابل ترس غیر منطقی به چالش کشیده می‌شوید، در این وضعیت می‌توانید بر ترس خود غلبه کنید و از فرصت‌های پیش آمده جهت پیشرفت و ارتقا شخصی بهره‌مند شوید و از انجام کار‌های جدید لذت ببرید، مانند:
• امتحان سرگرمی جدید
• سفر‌های جدید
• بهره مندی از فرصت‌های تازه
• موفقیت بیشتر
• امنیت مالی
• زندگی شاد‌تر
• سالم‌تر
• اعتماد به نفس بیشتر
ترس
برخی افراد می‌خواهند بدانند چرا می‌ترسند، تعدادی دیگر نیز می‌خواهند از شر آن خلاص شوند. درک کنید چگونه ترس‌های شما به وجود آمده اند و از غلبه بر آن‌ها خوشحال باشید.

هنگامی که ترس آغاز می‌شود، از این مسئله که اتفاق افتاده خرسند و قدر دان نیستید. اما پس از چندین بار مواجهه متوجه می‌شوید، احساسات منفی قوی با آن مرتبط هستند. برای اولین بار متوجه ضربان قلب بالا، نفس‌های کم عمق، دست‌های لرزان و قرمز می‌شوید. بدن شما یک روش خودکار برای مقابله با ترس ایجاد کرده است. ممکن است این احساس وحشت ناشی از نتیجه‌ای نا خوشایند باشد، هر چند معمولا اینطور نیست و اغلب موارد آماده پاسخگویی به آن‌ها نیستید.

یادگیری چگونگی حذف احساسات منفی به شما کمک می‌کند تا پاسخ بدن خود را تغییر دهید.
دلایل ترس چیست؟
وقتی مغز با یک شرایط جدید روبرو می‌شود ترجیح می‌دهد حالت قبلی را حفظ کند. تا حد ممکن از تغییر جلوگیری می‌کند و مغز، نسبت به ایجاد تغییر و شرایط جدید مقاومت می‌کند.

همه وقتی در یک موقعیت هراس آور قرار می‌گیرند می‌گویند من نمی‌توانم. در واقع واهمه از شکست و از دست دادن، ما را از هر کاری باز می‌دارد.

زمانی که این احساس در ما شکل می‌گیرد، از نظر جسمی هم روی ما تاثیر می‌گذارد. این احساس باعث افزایش فشار خون و اختلال در ریتم قلب می‌شود. ضربان قلب تندتر می‌شود. از طرفی احتیاج به اکسیژن بیشتر شده و فرد تند تند نفس می‌کشد و عوارض بیشتری بر جای می‌گذارد. این شرایط اغلب منجر به کاهش فعالیت مغزی و قدرت تجزیه و تحلیل می‌شود. وقتی فرد دچار این حالت‌ها می‌شود دیگر توان گرفتن تصمیم درست را ندارد.

هر فکر و احساسی داشته باشید متناسب با آن رفتار خواهید کرد بنابراین کافیست که فکر و احساس شجاعت را در خود تقویت کنید تا ترس و عوارض ناشی از آن کاهش یابد.

چگونه بر ترس غیر منطقی خود غلبه کنید! ترس واکنش طبیعی مغز برای آگاه کردن ما از وقوع احتمالیِ یه مشکل است

کیت ابزار!
این یک کیسه ابزار نیست که بتوانید با خود در همه جا حملش کنید. این در مورد ابزار یادگیری است که باید با خود تکرارش کنید تا زمانی که احساس ترس کردید، تاثیراتش را روی خود مشاهده کنید.

در این مقاله برای اشتراک گذاری تمامی ابزار فضایی نداریم، بنابراین اجازه دهید تعدای از آن‌ها را معرفی کنیم:

۱ - من فوق العاده ام
ایجاد یک سند دست نویس ۲ صفحه‌ای از اینکه چرا عالی هستید می‌تواند کمک کند. این سند با دستاورد‌ها، موفقیت‌ها، غلبه بر بحران‌ها پایان می‌یابد و تمامی آن‌ها پر از احساسات، اعمال مثبت خواهند بود. نوشتن آسان نیست، اما این می‌تواند یک یاد آور قدرتمند از آنچه که هستید، باشد.

۲ - احساسات خود را ترسیم کنید
پیشتر در مورد تاثیرات آسیب زننده ترس‌های غیر منطقی صحبت کردیم.

هر احساس مثبت یا منفی که دریافت می‌کنید بین هر یک از آن‌ها فاصله کوچک قرار دهید. هر فاصله می‌تواند فرصتی برای انجام کاری متفاوت باشد. اگر می‌دانید ترس غیر منطقی یک فرآیند فکر اتوماتیک است، پس می‌توانید به فرصت جدید فکر کنید و یا آن را احساس نمایید.
بیشتر بخوانید: راهکار‌هایی ساده برای تغییراتی مهم در زندگی ۳ - تغییر را بپذیرید
تغییر آسان نیست، این باوری است که بسیاری از افراد دارند. باور کنید کاری را که می‌خواهید قبول کنید و یا انجام دهید متفاوت است و این چیزی است که می‌تواند همه چیز را تغییر دهد. این بدین معناست که نه تنها آن را پذیرفته اید بلکه احساس تغییر و تحول را به خوبی درون خود مشاهده می‌کنید.

سپس بعد از ۲ هفته تصمیم می‌گیرید که اجاره ندهید افکار منفی در ذهن شما راه پیدا کنند. در این مرحله فقط می‌گویید "نه، می‌خواهم آن را متوقف کنم. " پس از ۲ هفته فکر جدیدی به ذهنتان خطور می‌کند و با خود شاید بگویید "می دانم شرایطی که مرا به سوی خود می‌برد، قوی ترم خواهد کرد. "

زمان‌هایی وجود دارند که شکست می‌خورید. خودتان را سرزنش نکنید، زیرا این یک تفکر منفی دیگر است که اجازه می‌دهد ذهنتان را پردازش کند. فقط دوباره شروع کنید.

۴ - کلمات خود را با دقت انتخاب کنید
از افراد بسیاری شنیده ام که به من می‌گویند "ایجاد تغییر کمی سخت است". هر فکری که در ذهن با ترس همراه است می‌تواند به شما قدرت دهد، باید با آن مقابله کنید. بنابر این برای دستیابی به هدف خود، بر ترس خود غلبه کنید.

۵ - باور داشته باشید که افکار خود را مدیریت می‌کنید
تنها کسی که می‌تواند بر افکار تان کنترل داشته باشد، خود شما هستید. درست است دیگران ممکن است بر روی شما تاثیر بگذارند، با این وجود تنها خودتان می‌توانید این کار را انجام دهید.

۶ - یاد آور‌های فیزیکی
کار کردن در کنار فردی دیگر، می‌تواند یک کیت ابزار کمکی از افکار، احساسات و رفتار ایجاد کند و کمک کند تا از این ترس خلاص شوید. برای برخی افراد شاید چیز‌های فیزیکی برای کمک نیاز نباشد.

۷ - پشتیبانی فیزیکی
موسیقی، محیط و حتی بوی فضای اطراف بر ما تاثیر می‌گذارد. موسیقی باعث سر زندگی شما می‌شود، پس به موزیک مورد علاقه خود گوش دهید. روغن‌های آروماتراپی می‌توانند حس مثبتی را منتقل کنند. حتی با انتخاب لباس و محیط می‌توانید حس توانمندی را در خود بهبود بخشید.

تغییر این چیز‌ها می‌تواند برای بالا بردن عکس العمل تان مفید باشد و احساسات شما را تقویت کند.

۸ - خود را با ترس تنها نگذارید
ترس برای در خواست کمک بسیار طبیعی است، بنا براین می‌دانید افراد گوناگون با این مسئله کشمکش دارند. واقعیت این است که ما به یکدیگر نیاز داریم.

به همین دلیل اشتراک گذاری تجربه ترس با یک دوست، همکار یا دوستی قابل اعتماد می‌تواند مفید باشد. با کسی صحبت کنید که بتواند شما را در این زمینه یاری کند و تجربه‌های خوشایندش را به اشتراک بگذارد.

صحبت کردن درباره ترس به افراد نزدیک، نشانه‌ای از ضعف نیست. بهتر است راحت بیان کنید "من از این مسئله ترس دارم و می‌خواهم از این شرایط رهایی یابم".

۹ - مسائل فیزیکی
یکی از دلایلی که می‌تواند ترس را تشدید کند می‌تواند پاسخ پذیرفتن ما باشد. بدن معمولا به این مسائل به شیوه‌ای خاص واکنش نشان می‌دهد، تکرار دوباره این رفتار می‌تواند به عادتی همیشگی تبدیل شود.

هنگامی که متوجه شدید ترس می‌تواند با استفاده از بدن واکنش‌های را به همراه داشته باشد، ترس واقعی را به خوبی درک می‌کنید. مسئله مهم این است که با وجود ترس خود را به چالش بکشید.

منبع: lifehack
ترجمه: وب سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید