سوزوکی جیمنی، قوطی محبوب ژاپنی

Faradeed

نگاهی به فلسفه طراحی و وضعیت فروش خودروهای جعبه‌‌ای

سوزوکی جیمنی، قوطی محبوب ژاپنی

شرکت سوزوکی با معرفی نسلی کاملا جدید از جیمنی تلاش کرده یک شاسی‌بلند کوچک همه‌جارو و جان‌سخت را در قالب محصولی اقتصادی به بازارهای جهانی عرضه کند.
کد خبر: ۵۹۲۹۲
بازدید : ۱۴۰۷
۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷
فرادید| از زمان معرفی نسل نخست اس‌یووی زمخت مرسدس بنز جی کلاس در سال 1979 تا همین دوره اخیر که بنز نسل دوم و کاملا جدید جی کلاس را روانه بازار کرد، تغییرات بسیاری در ذائقه مشتریان بازار خودرو به وجود آمده و استقبال از خودروهای جعبه‌ای شدت گرفته است. اخیرا هم ماشین تازه و جعبه‌ای سوزوکی با اقبال بالایی در شبکه‌های اجتماعی روبرو شده و دیگر خودروسازان را هم به ساخت چنین محصولاتی ترغیب کرده است. تجربه کیا سول و محصولاتی نظیر جیپ رانگلر نشان می‌دهد بازارهای جهانی از این قبیل محصولات به خوبی استقبال می‌کنند.
 
در ادامه عرضه گسترده محصولات جدید با ظاهر قدیمی و نوستالژیک، شرکت سوزوکی با معرفی نسلی کاملا جدید از جیمنی تلاش کرده یک شاسی‌بلند کوچک همه‌جارو و جان‌سخت را در قالب محصولی اقتصادی به بازارهای جهانی عرضه کند.

به گزارش فرادید، ماشین‌های جعبه‌ای که در بین خودروسازان به محصولاتی با طراحی باکسی یا 4گوش مشهورند را می‌توان تب جدید دنیای خودروسازی نامید که ابتدا با اقبال دوباره به مرسدس جی کلاس پا گرفت و پس از معرفی کیا سول در سال 2008 به شدت در جهان فراگیر شد. اخیرا هم شرکت سوزوکی با معرفی نسلی کاملا جدید از جیمنی تلاش کرده یک شاسی‌بلند کوچک همه‌جارو و جان‌سخت را در قالب محصولی اقتصادی به بازارهای جهانی عرضه کند.
 
در ادامه عرضه گسترده محصولات جدید با ظاهر قدیمی و نوستالژیک، شرکت سوزوکی با معرفی نسلی کاملا جدید از جیمنی تلاش کرده یک شاسی‌بلند کوچک همه‌جارو و جان‌سخت را در قالب محصولی اقتصادی به بازارهای جهانی عرضه کند.

تولید جیپ رانگلر جدید پس از یک وقفه 3ساله و انتشار اخباری درخصوص تولید خودرو نوستالژیک برونکو محصول فورد باعث شده تا برخی از دیگر شرکت‌های خودروسازی هم به فکر ساخت محصولاتی در این رده از بازار بیفتند. این یعنی تقاضای جهانی برای محصولاتی از این دست در حال افزایش است و ترند عمومی در حال تغییر است. اینجا به سه خودرو جعبه‌ای کوچک و شاسی‌بلند مهم بازار خودرو می‌پردازیم که موفق شده‌اند رشد بالای فروش را برای سازندگان خود به ارمغان آورند.

کیا سول
 
در ادامه عرضه گسترده محصولات جدید با ظاهر قدیمی و نوستالژیک، شرکت سوزوکی با معرفی نسلی کاملا جدید از جیمنی تلاش کرده یک شاسی‌بلند کوچک همه‌جارو و جان‌سخت را در قالب محصولی اقتصادی به بازارهای جهانی عرضه کند.
جعبه دوست‌داشتنی کیا که از زمان معرفی تا هم‌اینک بالغ بر 1.3میلیون دستگاه در جهان فروش داشته به لطف ساختار جعبه‌ای خودرویی مابین یک کراس اوور کامپکت و یک هاچ‌بک بزرگ شهری است و همه جا به راحتی جلب توجه می‌کند. ایده تولید این خودرو را نخستین بار پیتر شریر طراح معروف آلمانی داد و به نظر می‌رسد این ایده یک موفقیت بزرگ را برای کیا به ارمغان آورده چرا که بنا به ادعای وب‌سایت الکتریو حتی تا سال 2017 فروش سول در اروپا 12100 دستگاه بوده که 5400 دستگاه آن‌ها از نوع الکتریکی بوده است. این سهم بالای مدل الکتریکی باعث شده کره‌ای تنها نسخه الکتریکی را در اروپا عرضه کنند و نسخه سفارشی و توربوی فاینال ادیشن حس ختام مدل‌های مرسوم سول در قاره سبز پس از یک دهه باشد.

 | بیشتر بخوانید : شورولت بلیزر 2019 یا کامارو شاسی‌بلند

جیپ رانگلر 2018
 
در ادامه عرضه گسترده محصولات جدید با ظاهر قدیمی و نوستالژیک، شرکت سوزوکی با معرفی نسلی کاملا جدید از جیمنی تلاش کرده یک شاسی‌بلند کوچک همه‌جارو و جان‌سخت را در قالب محصولی اقتصادی به بازارهای جهانی عرضه کند.
 
فروش طوفانی جیپ در سال 2018 را بسیاری از کارشناسان به عرضه گسترده نسل تازه رانگلر ربط می‌دهند که با همان ساختار طراحی ریترو و قدیمی، به شدت محصولی جذاب و اغواگر نشان می دهد. با طراحی منحصربه‌فردی که در طول چندین دهه قابل شناسایی بوده، شاسی‌بلند محبوب آمریکایی بازهم می‌رود که دل خریداران وفادار را برباید؛ اما فیات-کرایسلر با مدرن سازی این خودرو و بهتر کردن دینامیک رانندگی سعی در گسترده کردن دایره خریداران داشته و این را هم باید بگوییم که جیپ بدون قربانی کردن توانایی‌های همیشگی این خودرو بر تجهیزات آن افزوده است. مدل سال 2019 رانگلر دارای بهبودهای فراوانی است که آن را رقابتی‌تر از هر زمان دیگری نشان می‌دهد. همین دقت نظر هم باعث شده تا رانگلر 2019 از ابتدای سال با رشد فروش 23 درصدی بتواند در5ماه بیش از 111 هزار دستگاه در بازار آمریکا فروش داشته باشد.

سوزوکی جیمنی
نسل جدید جیمنی در دو نسخهٔ مختلف بنام‌های «جیمنی» و «جیمنی سی‌یرا»عرضه می‌شود که اولی کوچک‌تر بوده و مخصوص بازار داخلی ژاپن است. نمونهٔ اول در بازار خودروی ژاپن در بخش کی کارها قرار می‌گیرد که این یعنی طولی کمتر از 3.4متر داشته و به یک پیشرانهٔ 660 سی‌سی مجهز خواهد بود. جیمنی سی‌یرا اما برای عرضه در بازارهای خارج از ژاپن در نظر گرفته شده و طبق گزارش‌ها، از یک پیشرانهٔ بزرگ‌تر 1.5 لیتری چهار سیلندر استفاده می‌کند.با توجه به اینکه محدودیت طول برای جیمنی سی‌یرا وجود ندارد، این مدل همچنین به بچه گلگیرها و سپرهای برجسته‌تر مشکی‌رنگ نیز مجهز خواهد بود.
 
در ادامه عرضه گسترده محصولات جدید با ظاهر قدیمی و نوستالژیک، شرکت سوزوکی با معرفی نسلی کاملا جدید از جیمنی تلاش کرده یک شاسی‌بلند کوچک همه‌جارو و جان‌سخت را در قالب محصولی اقتصادی به بازارهای جهانی عرضه کند.

در نهایت اما باید یک سوال اساسی را پاسخ گفت. اینکه صرفنظر از همه حواشی رسانه‌ای، واقعا این خودروها چرا تا این اندازه محبوبیت یافته‌اند؟ مواجهه با یک خودرو جعبه‌ای حسی کاملا نوستالژیک را به بینده منتقل می‌کند که عامل مهمی در تغییر رویه طراحان صنعتی است. اساسا القای یک مفهوم از طریق طراحی خطوط پرپیچ و خم با این هدف صورت می‌گیرد که بیننده را به سمت آن محصول یا کالا جذب کند. خب با این تفسیر یک خودرو جعبه ای وقتی به این سادگی می‌تواند نگاه‌ها را جلب خود کند پس تولیدش احتمالا با موفقیت همراه خواهد بود و تحریک‌کنندگی بالای بدنه در کنار القای قدرت و خشونت می‌تواند تضمین خوبی برای فروش بیشترش باشد. البته که قبلا ما با محصولات شکست خورده‌ای نظیر سایون ایکس‌بی و نیسان کیوب روبرو شده‌ایم که توفیقی در بازار به دست نیاورده‌اند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نگاه