راه‌های افزایش اندورفین؛ عامل شادی و رضایت

راه‌های افزایش اندورفین؛ عامل شادی و رضایت

حتماً برای شما هم اتفاق افتاده است که بعد از انجام برخی از فعالیت‌ها چقدر احساس خوبی پیدا می‌کنید و این حس را دارید که همه درد‌ها و ناراحتی‌هایتان از بین رفته است. فارغ از حال خوبی که به دست آورده‌اید که می‌تواند در نتیجه انرژی‌های مثبت باشد، باید بدانید که این احساس به دلیل آزاد شدن اندورفین از غده هیپوتالاموس در بدن است، این ماده به نام مخدر طبیعی بدن و هورمون ضد افسردگی شناخته می‌شود و می‌تواند باعث تسکین درد و همچنین احساس شادی و خوشحالی شود.

کد خبر : ۶۲۶۹۸
بازدید : ۴۲۸۷
حتماً برای شما هم اتفاق افتاده است که بعد از انجام برخی از فعالیت‌ها چقدر احساس خوبی پیدا می‌کنید و این حس را دارید که همه درد‌ها و ناراحتی‌هایتان از بین رفته است. فارغ از حال خوبی که به دست آورده‌اید که می‌تواند در نتیجه انرژی‌های مثبت باشد، باید بدانید که این احساس به دلیل آزاد شدن اندورفین از غده هیپوتالاموس در بدن است، این ماده به نام مخدر طبیعی بدن و هورمون ضد افسردگی شناخته می‌شود و می‌تواند باعث تسکین درد و همچنین احساس شادی و خوشحالی شود.
راه‌های افزایش اندورفین؛ عامل شادی و رضایت
برای اینکه بتوانید با افزایش هورمون اندورفین در طول روز احساس بهتری داشته باشید، لازم است با فعالیت‌هایی آشنا شوید که به صورت طبیعی میزان اندورفین را افزایش می‌دهند:
گل اسطوخودوس و وانیل را بو کنید
بوییدن رایحه‌های طبیعی و خوش می‌تواند حال شما را بهتر کند و بر فرآیند تولید اندورفین تأثیرگذار باشد. برای مثال رایحه وانیل می‌تواند به افزایش آزاد شدن اندورفین و کاهش اضطراب و نگرانی کمک کند، عواملی که با افسردگی در ارتباط هستند. بر اساس مطالعاتی که در یکی از مراکز سرطانی انجام شده است، بیمارانی که وانیل را بو کرده‌اند بعد از انجام ام آر آی ۶۳% گزارش اضطراب کمتری از افرادی داشته‌اند که هیچ رایحه‌ای استشمام نکرده‌اند.
برای اینکه بتوانید افزایش اندورفین را با کمک وانیل به دست بیاورید، می‌توانید یک یا دو قطره از عصاره وانیل را در قهوه‌جوش بریزید، تعدادی شمع با عطر وانیل روشن کنید یا از اسانس وانیل در فضای داخلی خانه استفاده کنید.
در مطالعه دیگری که بر روی دانش آموزان انجام شده، نشان می‌دهد رایحه شفابخش اسانس روغنی اسطوخودوس توانسته است علائم افسردگی و بی‌خوابی را کاهش دهد. پیشنهاد می‌شود مقداری از اسانس اسطوخودوس را روی مچ دست یا شقیقه‌های خود بمالید یا از این ماده به عنوان خوشبوکننده هوای خانه استفاده کنید.
از جنسینگ استفاده کنید
برای افرادی که احساس خستگی و درماندگی می‌کنند و همچنین برای کسانی که به افسردگی دچار هستند یا بعد از مدت طولانی از بستر بیماری بلند شده‌اند، استفاده از جنسینگ فواید بسیاری دارد. این گیاه می‌تواند ترشح هورمون استرس درون بدن را متعادل کند و اندام‌هایی از بدن که این هورمون‌ها را تولید کرده‌اند را حمایت می‌کند.
این گیاه به آزاد شدن اندورفین کمک می‌کند. با توجه به تجارب علمی جنسینگ عملکرد ذهن و مغز شامل حافظه و تمرکز را بهبود می‌بخشد، و در افراد مبتلا به دیابت نوع دوم هم جهت کاهش میزان قند خون مفید است. این گیاه موجب درمان بیماری‌های قلبی عروقی شامل فشار خون و کلسترول بالا، بیماری مزمن انسداد ریه و علائم آزاردهنده یائسگی نیز می‌شود.
مطالعات اتجام شده روی حیوانات پیشنهاد می‌کند که این گیاه به محافظت اعصاب در برابر آسیب‌ها کمک می‌کند، به کبد جهت ترمیم و بازسازی خود بعد از آسیب یاری می‌دهد، به هضم کمک می‌کند و موجب محافظت معده در برابر زخم‌های ایجاد شده در اثر اسید و آسپیرین بالا می‌شود.
کلاس‌های ورزشی گروهی
بر اساس تحقیقات اخیر انجام حرکات ورزشی به صورت گروهی فواید مشخصی دارد. اگر در انجام تمرینات ورزشی کمی تنبلی کنید، دوستانتان شما را به ادامه راه تشویق می‌کنند و با تلاش و کمک آن‌ها اندورفین بیشتری در بدن ترشح می‌شود. محققان در سال ۲۰۰۹ دریافتند زمانی که انجام حرکات ورزشی به صورت گروهی و هماهنگ انجام می‌شود، میزان اندورفین بیشتری نسبت به افرادی که به تنهایی ورزش می‌کنند، آزاد می‌شود.
البته باید گفت که ورزش کردن در هر صورتی خوب و مفید است، چه به تنهایی انجام شود و چه به صورت گروهی می‌تواند اثرات مثبت خود را داشته باشد. پیاده‌روی کنید، برقصید، حرکات هوازی انجام دهید، بدوید و خود را به انجام حرکات مختلف وادار کنید. ریتمی که در انجام حرکات تمرینی مداوم وجود دارد، موجب آزاد شدن اندورفین و تفکرات انعکاسی می‌شود.
به دنبال خنده‌های روزانه باشید
مشاهده شده است کودکان در طول روز حدود ۳۰۰ مرتبه می‌خندند در حالی که بزرگ‌سالان به طور میانگین تنها ۵ مرتبه در طول روز می‌خندند. هرچه بیشتر بخندید، دیدگاهمان به زندگی هم بهتر می‌شود، مشکلات زندگی به نظر کوچک‌تر و ساده‌تر می‌رسند و انرژی بیشتری برای زندگی به شما می‌بخشد.
مطالعات نشان می‌دهد خنده موجب کاهش فشار خود می‌شود، هورمون استرس را کم می‌کند، عملکرد ایمنی بدن را با افزایش سطح گلبول‌های سفید بهبود می‌بخشد، موجب آزادسازی اندورفین می‌شود که همان تسکین دهنده درد طبیعی بدن است و احساس شادابی و خوشی بیشتری به شما می‌دهد. هر دلیل کوچکی برای خنده می‌توان احساس رضایت بیشتری از زندگی را در شما به وجود آورد. شاد باشید و همراه با کودکان بی‌نهایت بخندید.
راه‌های افزایش اندورفین؛ عامل شادی و رضایت
مصرف شکلات
اگر از عاشقان شکلات هستید، باید این نوید را به شما بدهیم که مصرف شکلات تلخ از حملات قلبی و سکته جلوگیری می‌کند. با مصرف این ماده غذایی به دلیل میزان بالای پلی فنول و دیگر آنتی اکسیدان‌های درون شکلات تلخ، التهاب بدن کاهش می‌یابد، فشار خون کم می‌شود، کلسترول LDL خون کاهش می‌یابد و میزان کلسترول HDL بیشتر می‌شود و سلامت شریان‌های خونی نیز محافظت می‌گردد.
شکلات تلخ حاوی مواد شیمیایی است که باعث آزاد شدن اندورفین می‌شود، این هورمون درد‌های بدن را تسکین می‌دهد و احساس خوشایند به فرد می‌بخشد. احساس خوشی برای سیستم قلبی عروقی بدن حیاتی است. با بازنگری که بر روی ۱۳۹ مطالعه انجام شده در طول ۴۰ سال صورت گرفته است، محققان به این نتیجه رسیده‌اند مصرف شکلات می‌تواند خطر مرگ و میز قلبی را تا حدود ۱۹ درصد کاهش دهد.
برای اینکه بتوانید سلامتی خود را بهبود ببخشید نیاز است که به صورت روزانه ۶.۷ گرم شکلات نوش جان کنید. این میزان به اندازه یک تکه مربعی کوچک برای دو تا سه روز در هفته است. باید این نکته را هم اضافه کرد که مصرف بیشتر شکلات می‌تواند فواید قلبی را از بین ببرد.
مهم‌ترین نکته در مورد خوردن شکلات این است که بدانید چه زمانی ادامه خوردن را متوقف کنید و زیاده‌روی نکنید. اگر عاشق شکلات هستید برای جلوگیری از خوردن بیش از حد ۱۵ دقیقه راه بروید. محققان می‌گویند راه رفتن می‌تواند ولع خوردن شکلات را حتی در شرایط بسیار وسوسه‌برانگیز کنترل می‌کند.
گوش دادن به موسیقی
گوش دادن به موسیقی که دوست دارید، با آزاد کردن مواد شیمیایی از مغز احساس خوب را به همراه می‌آورد، باعث لذت بردن و خوشحالی شما می‌شود. زمانی که به دنبال موسیقی مورد علاقه خود می‌گردید، بهتر است از انواع ناراحت‌کننده و غمگین بپرهیزید. این موسیقی‌ها ممکن است شرایط روحی شما را به سوی افسردگی سوق دهد. موسیقی‌های شاد و انرژی‌بخش هستند که با ترشح اندورفین، احساس خوشحالی درون شما به وجود می‌آورند.
خوردن خوراکی‌های تند
خوردن مواد غذایی تند و آتشین در همیشه عذاب‌آور و دردناک نیست. کپسی سایین، ترکیب شیمیایی که موجب تند شدن فلفل می‌شود، به پروتئین‌ها یا گیرنده‌های درد سلول‌های عصبی موجود در غشای مخاطی بینی و دهان متصل می‌شود. امواج عصبی تولید شده در این راه از طریق عصب به مغز منتقل می‌شوند و احساس سوزش دردناکی ایجاد می‌کنند. این گیرنده‌ها به گرما نیز واکنش نشان می‌دهند، بنابراین زمانی که غذای تند را در حالت داغ خورده می‌شود، تأثیر بیشتری خواهد گذاشت.
درد با واکنش بدن جبران می‌شود و موجب آزاد شدن اندورفین می‌گردد، این مخدر طبیعی قادر است درد را تسکین ببخشد و احساس خوبی بر جای بگذارد. این پروسه به دلیل خوردن خوراکی‌های تند اتفاق افتاده است. یکی دیگر از تأثیرات مثبت غذا‌های تند این است که باعث کشته شدن پاتوژن‌ها و افزایش تعریق می‌شود. این اثر به ویژه برای خنک کردن بدن در آب و هوای گرم مفید است.

یک واقعیت وجود دارد و آن هم این جمله است: "بهتر است به جای گرفتن، چیزی بدهیم". یک مطالعه در موسسه ملی سلامت بر روی ۱۹ زنی انجام شد که زیر دستگاه ام آر آی قرار گرفته بودند و به آن‌ها گفته شده بود که سهمیه ۱۰۰ دلاری از تحقیق به آن‌ها داده می‌شود.
راه‌های افزایش اندورفین؛ عامل شادی و رضایت
با وجود اینکه داوطلبان می‌توانستند پول را در انتهای مرحله دریافت کنند، مرکز لذت در مغز آن‌ها به دلیل دریافت این پول فعال شده بود. زمانی که فردی برای انجام کاری داوطلب می‌شود، فعالیت مغز او بیشتر انجام می‌گردد. با علایق شخصی خود اهدا کنید یا در زمان ملاقات بعدی با دوست، در صورت امکان کمکش کنید.
بدوید
مطالعه کوچکی که در کشور آلمان انجام شد، نشان می‌دهد که بعد از دو ساعت دویدن، ورزشکاران در مغز خود نسبت به قبل از دویدن میزان بیشتری اندورفین دارند. داوطلبان گزارش کرده‌اند که افزایش احساس رضایت و خوشحالی بعد از انجام ورزش دیده می‌شود. همچنین ارتباطی بین دویدن و دوپامین وجود دارد. دوپامین انتقال‌دهنده عصبی است که به کنترل مرکز رضایت مغز کمک می‌کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید