عکس‌نوشت/ زجرکش کردن امت تیل به خاطر زن سفیدپوست

عکس‌نوشت/ زجرکش کردن امت تیل به خاطر زن سفیدپوست

آگوست 1955، امت تیل، نوجوانی سیاهپوست اهل شیکاگو برای سر زدن به اقوامش به می‌سی‌سیپی رفته بود و در مغازۀ خواروبارفروشی برایانت توقف کرد.

کد خبر : ۶۳۶۷۹
بازدید : ۸۷۷۲
عکس‌نوشت/ امت تیل
فرادید | در آگوست 1955، امت تیل، نوجوانی سیاهپوست اهل شیکاگو برای سر زدن به اقوامش به می‌سی‌سیپی رفته بود و در مغازۀ خواروبارفروشی برایانت توقف کرد.
به گزارش فرادید به نقل از تایم، او در آنجا کارولین برایانت، زنی سفیدپوست، را دید.
اینکه آیا تیل واقعاً با برایانت گرم گرفته بود یا برایش سوت زده بود معلوم نیست. اما آنچه که چهار روز بعد اتفاق افتاد معلوم است. شوهر برایانت، "روی" و برادر ناتنی‌اش، جی دابلیو میلام، پسرک ۱۴ ساله را از خانۀ فامیلش ربودند.
این دو تیل را کتک زدند، به او شلیک کردند و یک سیم‌خاردار و پنکه‌ای 35 کیلویی را دور گردنش گره زدند و بدن بی‌جان او را در رودخانۀ تالاهاچی انداختند.
هیئت منصفه‌ای که از سفیدپوستان تشکیل شده بود فوراً آن دو را تبرئه کرد و به قول خودشان تنها نوشیدن آبمیوه بود که باعث شد قدری در حکم تاخیر بیافتد.
وقتی که مایمی، مادر تیل، برای شناسایی پسر خود آمد به مسئول خاکسپاری گفت: "بگذار مردم آنچه را که من دیدم، ببینند." او جنازه را به شیکاگو بازگرداند و اصرار کرد که مراسم ختم با تابوت باز انجام شود.
دهها هزار نفر از جلوی بقایای تیل گذشتند، اما چاپ تصویر مراسم خاکسپاری در مجلۀ "جت" بود که دنیا را وادار به اذعان به خشونت نژادپرستی آمریکایی کرد؛ عکسی که مایمی درخود فرورفته را در حال نگاه به پیکر متلاشی شدۀ پسرش نشان می‌دهد.
حدود یک قرن، آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار همواره و بدون ترس از عقوبت، زجرکش می‌شدند. حالا، به لطف پایمردی یک مادر برای نشان دادن توحش یک جنایت، عموم دیگر نمی‌توانستند تظاهر کنند که آنچه را نمی‌بینند، نمی‌دانند.
عکس: امت تیل
عکاس: دیوید جکسون، 1955
۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید