۳۱ اشتباه تاریخی که باور کرده‌ایم؛ حقایقی درباره شخصیت‌های تاریخی

۳۱ اشتباه تاریخی که باور کرده‌ایم؛ حقایقی درباره شخصیت‌های تاریخی

۳۱ تصور نادرست از روایات تاریخی

کد خبر : ۶۴۸۵۶
بازدید : ۲۶۷۰۱
فرادید؛ بهاره سهرابی | همه ما در زندگی حداقل یکبار تاریخ جهان و حوادث و اتفاقات گذشته را مطالعه و در تشخیص درستی وقایع و یا غلط بودن آن‌ها به مورخین اعتماد کرده‌ایم.
اما گاهی ممکن است متخصصان در امور تاریخی هم با توجه به روش تحقیقی و مطالعاتی خود در ثبت حوادث و علت درست آن‌ها اشتباهاتی کرده باشند که بعد‌ها دانشمندان دیگر با ارائه سند و مدرک مستدل آن‌ها را تصحیح کرده اند. در این مطلب ۳۱ مورد تاریخی که باور‌های غلط و رایج میان مردم بوده را بررسی کرده ایم:
تصاویر/اشتباهات تاریخ
گالیله اولین کسی نبود که نظریه "زمین دور خورشید می‌چرخد" را ارائه کرد. بلکه قبل از او در قرن سوم قبل از میلاد این نظریه را " Aristarchus Samos" را مطرح کرد و بعد از او هم "نیکولا کوپرنیک" در قرن ۱۶ میلادی به آن توجه کرد.
تصاویر/اشتباهات تاریخ
در تاریخ آمده که "نرون" هنگام سقوط امپراطوری رم در حال نواختن ویولون بوده است. باید توجه داشت در زمان حمله به رم او اصلا در آنجا نبوده، علاوه بر این ویولون تا آن زمان هنوز ساخته نشده بود‌.
تصاویر/اشتباهات تاریخ
می‌گویند امپراطوری اسکندر کبیر بزرگترین امپراطوری در طول تاریخ جهان است. اما باید گفت: چنین نیست. از لحاظ وسعت فتوحات و لشگرکشی‌ها امپراطوری مغول‌ها بزرگتر بوده؛ و حتی در مقیاس با کشورگشایی‌های دیگر نیز کوچکتر بوده است‌.
تصاویر/اشتباهات تاریخ
در تاریخ آمده که کریستف کلمب ثابت کرد که زمین گرد است. اما واقعا نمی‌دانیم چرا چنین باوری میان مردم رایج است؟ گرد بودن زمین از زمان ارسطو مورد بحث دانشمندان بوده است.
تصاویر/اشتباهات تاریخ
ناپلئون بناپارت آنقدر‌ها هم که می‌گویند کوتاه قد نبوده است. او ۵.۷ اینچ بوده است که برای زمان خودش قدی متوسط به شمار می‌رفته. این روایت به دلیل تفاوت سایز در فرانسه و بریتانیا ساخته شده و اینکه مورخان انگلیسی به سادگی فراموش کردند که اندازه‌گیری‌ها را تبدیل کنند.
تصاویر/اشتباهات تاریخ
در داستان‌ها گفته شده که" ماری آنتوانت" به دهقانان فرانسوی توجه کرده و به اطرافیان دستور داده که به آن‌ها "کیک" بدهند. اما این مسئله هرگز اتفاق نیافتاده است. "ژان ژاک روسو" در شرح زندگی نامه خود اعتراف کرده که این داستان را به "ملکه" نسبت داده، در حالی ملکه در زمان وقوع داستان ۱۰ ساله بوده است.
تصاویر/اشتباهات تاریخ
دلیل آتش سوزی بزرگ شیکاگو (۱۰ اکتبر سال ۱۸۷۱) لگد یک گاو به چراغ طویله نبوده است. بعد‌ها این خبر را در روزنامه‌ها تکذیب کردند، اما علت آن هیچ وقت گفته نشد.
۳۱ اشتباه تاریخی که باور کرده‌ایم؛ حقایقی درباره شخصیت‌های تاریخی
"بنجامین فراکلین" الکتریسته را اختراع نکرد. جریان برق مدت‌ها قبل از او مورد بررسی قرار گرفته بود. او جریان برقی را که در رعد و برق بود اثبات کرد.
تصاویر/اشتباهات تاریخ
محاکمه جادوگران شهر "salem" (در سال ۱۶۹۲) اتفاق افتاده است و ۲۰ نفر جان خود را ازدست دادند، اما آن‌ها در آتش نسوختند بلکه اعدام و یا زیر بلوک‌های سیمانی سنگین قرار گرفتند و له شدند.
تصاویر/اشتباهات تاریخ
"Abner Doubleday" بیس بال را اختراع نکرد. این یک داستان عامیانه عجیب و غریب است.
تصاویر/اشتباهات تاریخ
در زندگی نامه "جرج واشنگتن" نوشته‌اند که او درخت گیلاسی را که پدرش علاقه زیادی به آن داشت با تبر شکست و خرد کرد و وقتی راجع به آن از او سؤال کردند دروغ نگفت. این یک داستان دروغین است که اولین بار "Parson Weems" شرح داده.
تصاویر/اشتباهات تاریخ
"پائل ریور" هرگز هنگام سوارکاری معروف خود فریاد نزده" بریتانیا می‌آید" (در خلال جنگ آمریکا و بریتانیا). این تصورات غلط را "وادزورث لونفلاگ" وارد شعر کرده است. در واقع او تنها سوار نبوده، به غیر از او سه یا پنج سوار دیگر هم بودند که خبر نزدیک شدن ارتش بریتانیا را دادند.
تصاویر/اشتباهات تاریخ
وایکینگ‌ها هرگز روی کلاه خود شاخ ندارند. تقریبا هر تصویری که از وایکینگ‌ها می‌بینیم با موه‌ها و کلاه‌های عجیب و غریب است و نکته اینجاست که تا به حال کسی آن‌ها را از نزدیک ندیده است تصویر کلاسیک وایکینگ‌های شاخدار در سال ۱۸۷۶ در اپرای "ریچارد واگنر" برای اولین بار به نمایش گذاشته شد.
تصاویر/اشتباهات تاریخ
- اتاقک‌های " vomitoriums " رومی برای این نبوده که مردم وقتی حالشان بد بوده و حالت تهوع داشتند به آن جا بروند. بلکه این اصطلاح برای راهرو‌هایی بوده که پشت و یا کنار صندلی‌های آمفی تئاتر وجود داشته تا مردم بتوانند به راحتی رفت و آمد کنند. این اشتباه به دلیل شباهت نوشتاری این دو کلمه در زبان انگلیسی است.
تصاویر/اشتباهات تاریخ
گفته می‌شود در قرون وسطی خیلی از افراد به ۳۰ سالگی که می‌رسیدند می‌مردند. درست است که نرخ امید به زندگی در آن سال‌ها بسیار پایین بوده، اما مردم بین ۲۱ تا ۶۴ سال عمر می‌کردند.
تصاویر/اشتباهات تاریخ
"بنجامین فراکلین" پیشنهاد نکرد که "بوقلمون" به جای "عقاب" نماد ملی آمریکا باشد. او نماد عقاب را دوست نداشت، اما پیشنهادش تصویر حضرت موسی بود.
تصاویر/اشتباهات تاریخ
اهرام ثلاثه مصر را بردگان نساختند. سالیان سال است که این تصور بین مردم رایج است، اما شواهد نشان می‌دهد که اینگونه نیست. مقبره برخی از کارگران کنار اهرام کشف شده است. اگر این‌ها برده بودند هرگز مقبره و گوری نداشتند آن هم کنار اهرام.
تصاویر/اشتباهات تاریخ
نازی‌ها مغلوب زمستان روسیه نشدند. اول اینکه جنگ در پاییز بود و این فصل پر از بارش باران در روسیه است و زمین‌ها لغزنده و باتلاق‌های فراوانی به وجود می‌آمد. در واقع تانک‌های نازی در گل و لای فرو می‌رفتند و دوم اینکه نازی‌ها توسط روس‌ها محاصره شدند نه اینکه در برف گیر کرده باشند.
تصاویر/اشتباهات تاریخ
بومیان آمریکایی (سرخپوست ها) شکارچی نبودند. بیشتر آن‌ها کشاورز بودند و این فرض به وسیله نژادپرستان مطرح شد تا توجیهی باشد برای اینکه بتوانند آن‌ها را به راحتی بکشند.
تصاویر/اشتباهات تاریخ
نینجا‌ها فقط سیاه نمی‌پوشیند. اول از همه اینکه نینجا‌ها واقعی هستند و وجود داشتند. دوم اینکه کار نینجا‌ها جاسوسی بود بنابراین مانند همه مردم لباس می‌پوشیدند تا ناشناخته باقی بمانند.
تصاویر/اشتباهات تاریخ
"جان براون" دیوانه نبود. جان براون آمریکایی کسی بود که تعصب ضد برده داری شدیدی داشت و با ۱۸ نفر از دوستانش به انبار مهمات "هاپرزفیری" ویریجینیا حمله کرد و به تصرف خودش درآورد. تصوری که همه از او دارند چشمانی وحشی و مو‌هایی به هم ریخته است. درواقع او در نظر مردم دیوانه بود. اما در واقع اینگونه نبود و دفاعیات او قبل از اعدامش و چهره آرام و خندان او قبل از مرگ و بوسه‌ای که بر پیشانی کودکی سیاه پوست می‌زند خلاف این ادعا را ثابت می‌کند.
تصاویر/اشتباهات تاریخ
برده داری از جنوب آمریکا مرسوم نشده است بلکه باید به این نکته توجه کرد که در سال ۱۷۲۰ اکثر آمریکایی‌ها برده داشتند.
تصاویر/اشتباهات تاریخ
اینکه انیشتین در کودکی خنگ بوده و ریاضی را نمی‌فهمیده حرف درستی نیست. او از سنین نوجوانی در ریاضی بسیار قوی بود. شاید این داستان از زمانی مطرح شد که او در امتحان ورودی دبیرستان قبول نشد آن هم برای اینکه امتحان به زبان فرانسوی بود.
تصاویر/اشتباهات تاریخ
ارتش ۳۰۰ نفره اسپارتان با ارتش ایرانیان نجنگید. آن‌ها ۷۰۰۰ نفر بودند و تنها ۳۰۰ نفر آن‌ها اهل اسپارتان بودند.
تصاویر/اشتباهات تاریخ
کلیسای کاتولیک علیه نظریه کوپرنیک (زمین دور خورشید می‌گردد) عملی انجام نداد. درواقع کوپرنیک برای کلیسا کار می‌کرد و نظریه هایش را زیر نظر آن‌ها منتشر می‌کرد. در اصل کاتولیک‌ها چندین سال کاری به این نظریه نداشتند و حتی با استفاده از آن با پروتستان‌ها مبارزه کردند.
تصاویر/اشتباهات تاریخ
گلادیاتور‌های رم باستان هرگز برای مرگ نمی‌جنگیدند. رمی‌ها جنگ‌های خونین را دوست داشتند و به واسطه آن در دنیا مشهور بودند. اما در میدان نبرد گلادیاتور‌ها مجاز به کشتن نبودند، زیرا هریک از آن‌ها سرمایه‌ای برای صاحبانشان بودند.
تصاویر/اشتباهات تاریخ
داستان پوکوهانتس (دختر سرخپوست) که انیمیشن آن نیز ساخته شده است واقعی است. البته او با جان اسمیت ازدواج نکرد. همسر او جان رولف بود که بعد از ازدواج نیز به سرعت از اروپا خارج شدند.
تصاویر/اشتباهات تاریخ
هلن کلر نویسنده‌ای غیرسیاسی نبود. او یک سوسیالیست بود که به جایگاه زنان در جامعه هم توجه ویژه‌ای داشت. او دشمن اصلی ویلسون (رئیس جمهور سال‌های ۱۹۱۳-۱۹۲۱ آمریکا که به نژادپرستی و بی رحمی شهرت داشت) بود.
تصاویر/اشتباهات تاریخ
ونگوگ گوش خود را به خاطر دیوانگی و از روی عصبانیت نبرید. به نظر می‌رسد در سال ۱۸۸۸ در یک دوئل گوش خود را از دست داد. البته که او از بیماری روحی روانی هم رنج می‌برد.
تصاویر/اشتباهات تاریخ
ویلیام هری هریسون به خاطر یک سخنرانی طولانی نمرد. مورخان می‌گویند که او در یک روز بارانی سرد در یک سخنرانی طولانی جان خود را ازدست داد در حالی که امروزه به این نتیجه رسیدند که تیفوئید علت مرگ اوست.
تصاویر/اشتباهات تاریخ
ریچارد سوم گوژپشت نبود. در سال ۲۰۱۲ اسکلت وی کشف شد. ستون فقرات او منحنی شکل بود، اما نه به اندازه‌ای که پشت او را خمیده کند.
منبع:rewind
ترجمه:فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید